به گزارش ايرنا ، بخش كجور نوشهر با برخورداري از 62 روستا و 2 شهر ، دستكم 12 هزار نفر جمعيت ثابت و 25 هزار نفر جمعيت متغير دارد و اين منطقه ييلاقي و كوهستاني درفاصله حدود 75 كيلومتري جنوب شرقي نوشهر قرارگرفته است.
آئين كلنگ زني اين طرح از سال 1388 با پيش بيني اعتباري حدود 30 ميليارد ريال به طول حدود 33 كيلومتر آغاز شد و قرار بود اجراي آن از جاده معدن منطقه ماشلك نوشهر آغاز و پس از گذر از ميان جنگل هاي كجور به روستاهاي 'ويسر' و 'دلسم ' منتهي گردد اما اين طرح در مسير اجرا با محدوديت هاي زيست محيطي و اعتباري مواجه شد.
بررسي ها نشان داده كه از ديرباز تاكنون چنين جاده اي دراين منطقه وجود داشته و بيشتر براي اجراي طرح هاي جنگلداري و حمل و نقل چوب جنگلي با خودروهاي سنگين استفاده مي شد و براي كوتاه تر شدن مسير و دسترسي آسانتر روستائيان وشهروندان بخش كجور به شهر نوشهراين موضوع در دستوركار مسئولان دوره گذشته درقالب مصوبه درآمد.
مسئولان ادارات راه و شهرسازي و راهداري و حمل و نقل جاده اي نوشهر تاكيد دارند با بهره برداري از اين جاده حدود نيمي از طول مسير آمد و شد روستائيان و شهروندان بخش كجور به شهر نوشهر كاسته مي شود.
اكنون روستائيان و شهروندان بخش كجور نوشهر ناگزيرند با گذر در جاده چالوس و پيمودن 75 كيلومتر ، مشكلاتي مانند دوري راه ، اتلاف وقت ناشي از معضل ترافيك ، خطرات جاده اي و نيز هزينه هاي سرسام آور را تحمل كنند و از اين وضعيت نابسامان رنج ببرند.
دراين ميان جمعي از مسئولان و كارشناسان ذيربط اعتقاد دارند كه دسترسي به راه آسان و مناسب براي آمد و شد و مبادلات اقتصادي مي تواند به عنوان موتور محركه و عامل بازكننده قفل توسعه پايدار در هرمنطقه اي به شمارآيد.
يكي از اهالي روستاي كينج از توابع بخش كجور گفت : اقتصاد هر منطقه اي زماني پويا و شكوفا مي شود كه جمعيت مولد و فعال آن در حوزه توليد دسترسي به راه مناسب و آسان داشته باشند.
روح الله شاهقلي پور افزود : شغل اصلي اهالي اين روستا دامداري و كشاورزي است و بخش عمده اي از هزينه هاي تمام شده توليد و عرضه محصولاتشان در زمينه حمل و نقل به دليل دوري مسافت است كه سال ها از چنين وضعيتي رنج مي برند.
وي كه خود را يك فرهنگي بازنشسته معرفي كرد ، افزايش هزينه هاي سرسام آور حمل و نقل مصالح ساختماني در اجراي طرح هاي عمراني و نيز ساخت بناهاي مسكوني از ديگر مشكلاتي است كه روستائيان بخش كجور به علت بي بهره بودن از چنين زيرساختي تاوان آن را پس مي دهند.
رضا پاشا زانوسي ديگر اهالي روستاي زانوس بخش كجور نيز گفت : تقويت بنيه اقتصادي و بهبود فضاي كسب و كار در اين بخش به برخورداري از راه مناسب و ايمن بستگي دارد.
وي افزود : مساله بعدي آنكه اگر بيماري بدحال در يكي از روستاهاي بخش كجور نياز به امكانات و فوريت هاي پيش بيمارستاني داشته باشد طبيعتا براي انتقال او از جاده چالوس به اولين مركز درماني نبايد اميدي براي زنده ماندنش داشت.
اين ساكن روستاي زنوس خواستار توجه بيشتر مسئولان ذيربط براي اجراي هر چه سريعتر اين طرح مصوب شده است.
رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان هاي نوشهر و چالوس در اين باره مي گويد اجراي اين طرح از سال 1389 با صرف حدود 800 ميليون تومان و با انجام اقداماتي مانند عمليات زيرسازي و روكش آسفالت به طول حدود 2 كيلومتر انجام گرفت.
مجتبي شهسواري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : اين طرح در مسير اجرا با مخالف محيط زيست مواجه و از ادامه روند عمليات آن جلوگيري شد و با اينكه از زمان ياد شده تاكنون پي گيري و رايزني هاي متعددي با مسئولان ذيربط صورت گرفت ولي اين پي گيري ها نتيجه اي نداشت.
وي اظهار داشت : پاسخي كه مسئولان محيط زيست داده اند آن اينكه زير بارترافيك رفتن اين مسير سبب تهديد محيط زيست و به مخاطره انداختن امنيت حيات وحش اين منطقه مي شود.
رئيس اداره راه وشهرسازي شهرستان هاي نوشهر و چالوس گفت : امروز يكي از خواسته هاي بحق روستائيان و شهروندان بخش كجور دسترسي به راه مناسب و مستقيم به شهر نوشهراست.
شهسواري افزود : نبود چنين زيرساختي نتيجه اش آن شد كه اكنون شاهد حركت جمعيت انبوه روستائيان از بخش كجور به شهرها بوده كه در پي آن غالب روستائيان از پيشه كشاورزي پدري شان دست كشيده و پس از روي آوردن به شهرها به شغل هاي كاذب روي آوردند.
براساس اسناد موجود، بخش كجور در سال 1375 دستكم 30 هزار نفر جمعيت داشت و هم اكنون اين آمار به حدود 12 هزار نفر كاهش يافته است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان نوشهر گفت كه در گذشته چنين راهي وجود داشته و فقط براي تردد خودروهاي سنگين و حمل و نقل چوب استفاده مي شد.
كامبيز محسن سلطاني افزود : يكي از دلايل مخالفت محيط زيست با اجراي اين طرح احتمال از بين رفتن محيط زيست و تهديد حيوانات حمايت شده در البرز مركزي مي باشد.
فرماندارنوشهر نيز گفت كه ساماندهي راه دسترسي مستقيم نوشهر - كجور شاه بيت قفل توسعه پايدار اين منطقه است و به هرشكلي كه شده بايد با عزم و اراده استاني و ملي موانع پيش روي اجراي اين طرح از ميان برداشته شود.
عبدالصمد صفرنژاد با اشاره به مزيت هاي نسبي و موقعيت هاي ممتاز كجور در حوزه هاي مختلف بويژه در زمينه گردشگري و كشاورزي تاكيد كرد كه يكي از راهكارهاي اساسي سرمايه گذاري با همكاري بخش خصوصي در اين بخش فراهم شدن زيرساخت ها كه مهم ترين آن راه دسترسي آسان ومناسب است.
وي اظهارداشت : اين موضوع حدود 3 ماه پيش طي نامه نگاري به استانداري مازندران در حال پي گيري است و به دنبال پي گيري استاندارمازندران آنچه به تازگي گزارش شده ظاهرا اين نامه در اختيار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و نيز نماينده رئيس جمهوري قرار گرفته است.
فرماندارنوشهر ، پي گيري هاي اداري براي رفع موانع زيست محيطي عمليات اجرايي اين طرح از سوي مسئولان ذيربط بويژه نماينده مجلس شوراي اسلامي را ضروري دانست و ابراز اميدواري كرد كه بزودي اين مشكل برطرف و شاهد ادامه روند عمليات اجرايي طرح ساماندهي راه دسترسي نوشهر - كجور باشيم .
بخش تاريخي ، ييلاقي و كوهستاني كجور نوشهر با قدمتي حدود 7 هزار سال داراي ظرفيت هاي فراوان در حوزه گردشگري و كشاورزي است .
برخورداري از شرائط آب وهوايي مستعد در حوزه كشاورزي نظير پرورش انواع گياهان دارويي ، پرورش قارچ ، ماهي قزل آلا ،پرورش و توليد دام و طيور سنتي و صنعتي ، توليد انواع ميوه هاي باغي مانند گيلاس ، گردو ، فندوق ، سيب ، انگور ، گلابي و نيز گندم ، جو ، برنج و حبوبات از مهم ترين ظرفيت هاي بخش كشاورزي كجوراست.
دارا بودن آب و هواي دل انگيز و مطبوع ، چشمه سارهاي فراوان ، رودخانه هاي جاري ،جنگل هاي سربه فلك كشيده هيركاني ،روستاهاي با بافت سنتي و معماري قديمي و موزه فرهنگي مردم شناسي كندلوس جزو توانمندي هاي حوزه گردشگري اين منطقه است.
7078 /1602/1899
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
نوشهر- ايرنا - ساكنان بخش تاريخي و كوهستاني كجور با حسرت 10 ساله به انتظار اجراي طرح ساخت جاده نوشهر به كجورنشسته اند تا شايد با اجراي آن، شاهد كاهش مسافت اين دو منطقه به نصف باشند.