تهران- ایرنا- دارندگان اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی می‌توانند از این اوراق كه امروز(یكشنبه) عرضه آنها آغاز شد، برای دریافت وام مسكن تا سقف 60 میلیون تومان استفاده كنند و یا در صورت عدم نیاز، از طریق فرابورس آن را بفروشند.

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، بانك ملی ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 95 درباره واگذاری اوراق خرید خانه از سوی سایر بانك های تجاری جز بانك مسكن، تمهیدات لازم را برای عرضه این اوراق اندیشید و امروز نیز نماد اوراق گشایش یافت.
امروز سه نماد معاملاتی «تملی 611»، «تملی 612» و «تملی 701» در فرابورس ایران گشایش یافت.
بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران در نشست معرفی این اوراق، گفت: مصوبه‌ای كه كمیته فقهی سازمان بورس در سال 88 بابت ورقه بهادار بودن اوراق تسهیلات مسكن صادر كرد زمینه انجام معاملات ثانویه را برای این اوراق در بازار سرمایه به وجود آورد؛ براین اساساز طریق اوراق تسهیلات مسكنی كه بانك مسكن منتشر كرد معاملات آن از سال 89 در فرابورس آغاز شد.
وی با بیان اینكه ورود دیگر بانك‌ها برای اعطای تسهیلات مسكن نیازمند مجوز شورای پول و اعتبار است، افزود: در سال 1395 با تصویب شورای عالی پول و اعتبار امكان اوراق بهادار‌سازی تسهیلات برای سایر بانك‌ها نیز مهیا شد.
به گفته وی، در این راستا بانك ملی ایران برای توسعه ابزارهای تامین مالی با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه نسبت به كسب مجوز انتشار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن از بانك مركزی اقدام كرد و در سال گذشته موفق به كسب مجوز انتشار این اوراق شد.
معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران گفت: از زمانی كه معاملات اوراق تسهیلات مسكن بانك مسكن در فرابورس آغاز شده تاكنون بیش از 32 هزار و 600 میلیارد تومان توسط بیش از 745 هزار نفر استفاده شده است.

** اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی محدودیت زمانی فروش ندارد
محسنی همچنین درباره چگونگی معاملات اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی در نماد «تملی» در بازار فرابورس نیز گفت: چگونگی معاملاتی این اوراق با همان روند گذشته یعنی اوراق تسه بانك مسكن و حد بالای هر سفارش در هر نماد در هر روز معاملاتی معادل 240 ورقه تسهیلات مسكن بانك ملی است.
وی گفت كه هنوز محدودیتی برای فروش این اوراق اعمال نشده است.

** دریافت اوراق تسهیلات مسكن علاوه بر سود 10 درصدی
هادی سالارخیلی، رئیس اداره كل سازمان و روش‌های بانك ملی نیز درباره مزیت‌های بانك ملی برای تشكیل سپرده كوتاه‌مدت گفت: براساس مجوز بانك مركزی با تشكیل سپرده كوتاه‌مدت در بانك‌ها، حداكثر 10 درصد سود به دارنده حساب تعلق می‌گیرد اما اگر اشخاص همان مبلغ را در بانك ملی سرمایه‌گذاری كنند علاوه بر این 10 درصد سود، بسته به میزان مانده حسابشان به آن‌ها اوراق تسهیلات مسكن تعلق می‌گیرد.
سالارخیلی در همین زمینه افزود: این افراد علاوه بر اینكه می‌توانند از حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن استفاده كنند، در بازار فرابورس نیز امكان فروش این حق به دیگر افراد را می یابند كه سود حدود سه تا چهار درصدی برای آن‌ها دارد.

** دریافت وام مسكن تا سقف 60 میلیون ریال
به گفته رئیس اداره كل سازمان و روش‌های بانك ملی، دارندگان اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی می‌توانند از این اوراق برای دریافت وام مسكن تا سقف 60 میلیون تومان استفاده كنند و یا در صورت عدم نیاز، از طریق فرابورس آن را به فروش برسانند.
رئیس اداره كل سازمان و روش‌های بانك ملی، هدف این بانك از انتشار اوراق «تملی» را متعادل‌سازی قیمت اوراق تسهیلات مسكن عنوان كرد و افزود: با توجه به اینكه بازارگردان اوراق تسهیلات مسكن به دو بخش افزایش یافته به طور قطع روی بازار تاثیر خواهد گذاشت؛ در واقع مهم‌ترین مزیت اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی، رقابتی شدن اعطای تسهیلات مسكن است.
وی با بیان اینكه می‌خواهیم متقاضیان اوراق تسهیلات مسكن از قیمت آن رضایت داشته باشند، پیش‌بینی كرد استقبال خوبی از این طرح صورت بگیرد.
این مقام مسئول در بانك ملی افزود: با بازگشایی نماد تملی از امروز نیز عموم مردم با این اوراق آشنایی پیدا كرده و به طور قطع برای افراد علاقه مند خرید مسكن یا سرمایه‌گذاری در این حوزه، جذابیت دارد.

** تفاومت اوراق مسكن بانك ملی با تسهیلات بانك مسكن
سالارخیلی درباره تفاوت اوراق تملی با اوراقی كه بانك مسكن منتشر می‌كند، گفت: این اوراق در عرضه، چگونگی اعطا، تخصیص و تسویه با اوراق بانك مسكن تفاوت‌ دارد.
وی ادامه داد: همچنین افراد با تسهیلاتی كه از طریق این اوراق دریافت می‌كنند می‌توانند ملك مورد نظرشان را بدون محدودیت سن بنا خریداری كنند منوط به اینكه ارزش‌گذاری قیمت ملك با تسهیلات مورد نظر متناسب باشد.
وی درباره دیگر تفاوت‌ اوراق بانك مسكن و بانك ملی گفت: اوراق تسه مسكن تا چهار ماه قابلیت خریدوفروش پیدا نمی‌كند در حالی كه اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی در زمان دریافت، قابلیت خریدوفروش دارد؛ ضمن آنكه سود سه تا چهار درصدی را نیز برای دارنده به همراه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی از تاریخ صدور به مدت 2 سال اعتبار دارد. همچنین سقف تسهیلات مسكن بانك ملی در تهران برای هر نفر 60 میلیون تومان، برای هر زوج، 100 میلیون تومان و در شهرستان‌های بالای 200 هزار نفر برای هر نفر 50 میلیون تومان و برای هر زوج 80 میلیون تومان است.
در سایر مناطق نیز به هر فرد 30 میلیون تومان و به هر زوج، 60 میلیون تومان وام مسكن تعلق می گیرد. همچنین به همه این گروه‌ها 10 میلیون تومان نیز تسهیلات جعاله تعلق می گیرد. سود این تسهیلات نیز 17.5 درصد تعیین شده و بازپرداخت آن 12 ساله است.
اقتصام**2022** 2023