تهران - ایرنا - دست اندر كاران صنایع سلولزی بهداشتی ایران با وجودی كه در تولید بسیاری از محصولات نیازهای كشور را رفع و خودكفا كرده اند اما همچنان از واردات نگرانند و اصلاح برنامه های حمایتی دولت را خواهانند.

به گزارش ایرنا، تهران از ششم تا نهم اردیبهشت ماه میزبان بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته بود كه با حضور شركت های داخلی و خارجی برگزار شد؛ برپایی این نمایشگاه بهانه ای شد تا دیدگاه و خواسته های فعالان این صنعت در سال حمایت از كالای ایرانی مطرح شود.
انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران 22 سال سابقه فعالیت دارد كه دستیابی به تولید مطلوب، برنامه ریزی برای مصرف كشور و جلوگیری از بروز مشكل در نیروهای مولد تولید، توزیع و مصرف را دنبال می كند، اما برخی از اعضای آن می گوید روند فعلی حمایت از تولید داخلی مناسب نیست.
فعالان تولیدی صنایع سلولزی بهداشتی ایران معتقدند این صنعت توان تولید چندین برابر نیاز داخل، با كیفیت و قیمت مناسب را داراست، اما اقبال عموم مردم به مصرف كالاهای مشابه خارجی كه دستكم نیمی از بازار كشور را در اختیار دارد، نشان می دهد برای افزایش تمایل خرید كالاهای وطنی، نباید فرهنگ سازی فراموش شود.
«عباس خوشگرد» رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنگناهای اقتصادی در سال های اخیر و تحریم ها سبب شده تا نهادهای مختلف تصمیم گیر از جمله بانك ها، بیمه ها، تامین اجتماعی، استاندارد و مالیات با وضع مقرراتی بر سر تولید مانع تراشی كنند.
وی تصریح كرد: برای نمونه نرخ سود 20 تا 22 درصدی بانك ها بابت پرداخت تسهیلات به تولیدكنندگان، جای رقابت با كالاهای مشابه خارجی نمی گذارد زیرا شركت های رقیب در سایر كشورها دسترسی آسان تر و ارزان تر به تسهیلات بانكی دارند و با تداوم این وضعیت، نشان های تجاری خارجی بازار داخلی را تسخیر می كند.
خوشگرد با تاكید بر اینكه در فرهنگ سازی برای استفاده از كالاهای وطنی عقب مانده و بی برنامه هستیم، ادامه داد: وضعیت تعرفه های گمركی و نظام توزیع نیز به گونه ای است كه شرایط نابرابری را در بین تولیدات ایرانی و خارجی بوجود آورده است.
وی با یادآوری اینكه برندهای معتبر خارجی و كالاهای قاچاق در حوزه صنایع سلولزی بهداشتی نیمی از بازار را در اختیار دارند و برندهای متفرقه نیز از مسیرهای غیررسمی چون كولبری وارد كشور می شوند، گفت: روز به روز صحنه رقابت در ایران برای شركت های داخلی دشوار تر می شود.
خوشگرد با اظهار اینكه در برخی كالاهای سلولزی بهداشتی چون پوشك بچه حتی مازاد تولید در كشور داریم، اظهار داشت: با اینكه كیفیت پوشك بچه تولید داخل به مراتب بالاتر از مشابه خارجی بوده و با قیمتی رقابتی عرضه می شود، اما كماكان اقبال مردم به مصرف نمونه های خارجی قابل توجه است.
وی با اشاره به بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته تهران، خاطرنشان كرد: در این نمایشگاه تنها پنج شركت از صنعت سلولزی كشور حضور یافت كه حاكی از ورشكستگی بسیاری فعالان این حوزه است.
این مقام صنفی با تاكید بر اینكه باید حمایت ها از تولید واقعی باشد، گفت: از نظر فعالان این صنعت حمایت واقعی از تولید یعنی اینكه دولت كاری به تولید نداشته و در آن دخالت نكند.
رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران یادآور شد: وقتی قانون هدفمندی یارانه ها تصویب شد، قرار بود 30 درصد یارانه ها به مقوله تولید بازگردد، اما این بخش از قانون اجرا نشد و در نتیجه رشد روز افزون قیمت ها اتفاق افتاد.
وی بیان داشت: مالیات بر ارزش افزوده كه در همه جای جهان از مصرف كننده نهایی و در حلقه آخر زنجیره تولید تا مصرف گرفته می شود، در ایران از تولیدكننده اخذ می شود و تداوم آن سبب شده تا كمر تولیدكننده زیر بار هزینه ها خم شود.
خوشگرد یادآور شد: در حالی كه سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان، متوسط سود تولید را 17 درصد تعیین كرده است، اما 9 درصد آن صرف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می شود كه باید به آن هزینه های بالای تولید، نرخ مالیات سالانه و نرخ بهره بانكی را نیز افزود.

** حمایت از سرمایه گذاران داخلی در اولویت باشد
نیما بصیری نائب رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران نیز معتقد است: حمایت از تولید در همه جای دنیا مولفه هایی دارد كه در ایران به آن توجه نمی شود.
این عضو اتاق ایران تاكید كرد: نرخ های مالیاتی برای تولید، قوانین كار و مالیات بر ارزش افزوده باید اصلاح شود؛ یارانه های تولید باید پرداخت شود و همچون بسیاری كشورهای پیشرو، مشوق هایی برای تولید در نظر گرفته شود تا چرخه تولید در ایران بچرخد.
وی با بیان اینكه حمایت از صنایع اشتغالزا نظیر صنایع نساجی، سلولزی و پلاستیكی می تواند در شرایط كنونی كارگشا باشد، افزود: استفاده از اطلاعات و تجارب بخش خصوصی می تواند كارساز باشد، زیرا اطلاعات بدنه بخش خصوصی همیشه به روز است.
وی همچنین به انتقاد از مقوله حمایت از سرمایه گذاران خارجی در كشور پرداخت و گفت: آیا از سرمایه گذار داخلی هیچ حمایتی كرده ایم كه اكنون به سراغ خارجی ها می رویم؟ با این كار سرمایه و درآمد سرمایه گذاران داخلی به ارز تبدیل و از كشور خارج می شود.

** توان بالای تولید داخل
«فریدون دهخوارقانی» دبیر انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران نیز به ایرنا گفت: بانك ها در پرداخت تسهیلات به تولیدكنندگان «وثیقه محور» هستند در حالی كه برای كمك به صنعت و تولید باید به شركت های خوب و خوش نام و دارای اهلیت لازم تسهیلات بدهند.
وی افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی جزو موفقیت همه شركت ها لحاظ می شود، اما در این صنف باید حداقل از این انجمن استعلام گرفته شود تا سرمایه گذاری جذب شده در موارد مورد نیاز هزینه شود.
دهخوارقانی با اشاره به كلام رهبری درخصوص حمایت از كالای داخلی، تصریح كرد: به نوعی روی سخنان معظم له با مسئولان كشور است تا از واحدهای تولیدی داخلی حمایت شود؛ اجرای منویات ایشان به تولید كالاهای با كیفیت ایرانی و رقابت پذیر از نظر قیمتی خواهد انجامید.
وی یادآوری كرد: وزارت بهداشت در اقدامی قابل تحسین، از ورود بسیاری كالاها كه مشابه داخلی دارند، جلوگیری كرده است كه تداوم چنین حركت هایی كارساز خواهد بود.
دبیر انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران تصریح كرد: فعالان تولیدی صنایع سلولزی بهداشتی ایران توان تولید چندین برابر نیاز داخل، با كیفیت و قیمت مناسب را دارند، اما باید امیدواری و فرهنگ لازم در مردم برای خرید كالای ایرانی را نیز به وجود آید.

** تولید داخل پاسخگوی نیازهاست
معاون مدیركل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین وضعیت صنایع سلولزی بهداشتی به خبرنگار ایرنا گفت: محصولات سلولزی بهداشتی در چند گروه اصلی انواع دستمال كاغذی، كاغذ تیشو (ماده اولیه تولید دستمال كاغذی)، نوار بهداشتی و پوشك های بچه و بزرگسال قابل تقسیم بندی است.
«علی محمد اسفندیاری» اظهار داشت: ظرفیت های خوبی در كشور در این مواد و محصولات وجود دارد و در بسیاری زمینه ها پاسخگوی نیاز كشور است.
وی بیان كرد: توان تامین نیازهای داخلی در زمینه دستمال كاغذی و كاغذ تیشو وجود دارد، در زمینه پوشك بچه و نوار بهداشتی تعداد زیادی واحد تولیدی فعالیت دارند و یك واحد تولیدی نیز به تولید پوشك بزرگسالان اشتغال دارد.
معاون مدیركل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: پارسال 157 هزار تن كاغذ تیشو در كشور تولید شد كه در همسنجی با سال 95 بیش از 6 درصد رشد به ثبت رساند.
اسفندیاری ادامه داد: صادرات این محصول نیز با رشد 30 درصدی به 12 هزار و 500 تن در پایان سال 96 رسید كه عمده آن به عراق و برخی كشورهای همسایه صادر شد.
وی خاطرنشان كرد: پارسال تولید پوشك بچه و نوار بهداشتی در كشور از مرز 125 هزار تن گذشت، با این حال نزدیك به 6 هزار تن از این محصولات نیز وارد شد.
این مسئول وزارت صنعت یادآور شد: هرچند تولیدات سلولزی ایران در بخش پوشك بچه و نوار بهداشتی از نظر كمی و كیفی پاسخگوی نیازهای داخل است، اما برندهایی صاحب نام در این عرصه در جهان فعالیت می كنند و بازار خوبی در ایران نیز برای خودشان دست و پا كرده اند.
وی ادامه داد: واردات پوشك بچه و نوار بهداشتی به كشور در سال 95 بیش از 10 هزار تن بود كه نگرانی هایی را به همراه داشت، اما در پایان سال گذشته با كاهش 40 درصدی مواجه شد؛ هرچند كالای خارجی با تفاوت قیمتی بالاتری نسبت به مشابه داخلی عرضه می شود، اما به دلیل صاحب نام بودنشان جایگاه خود را در بازار یافته اند.
اسفندیاری با اشاره به تولید دستمال كاغذی در سه گروه جعبه ای، حوله ای و توالت، اظهار داشت: سرانه جهانی مصرف این محصولات چهار كیلوگرم و در ایران حدود 2 كیلوگرم است كه البته تا چند سال پیشتر 1.1 كیلوگرم بود.
وی گفت: این محصولات بهداشتی كه تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از بسیاری بیماری ها دارند، تا چند سال گذشته وارد می شدند و حتی وارداتی از تركیه و عربستان سعودی داشتیم، اما امروز در این زمینه به خودكفایی رسیده ایم.
معاون مدیركل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: ماشین آلاتی كه در تولید كاغذ تیشو در كشور استفاده می شود، از بهترین شركت های ایتالیایی و سوئدی خریداری شده و مطابق با بالاترین فناوری های روز جهانی است.

** برنامه حمایت از تولیدكنندگان داخلی
وی به تامین خمیر كاغذ به عنوان ماده اولیه تولید كاغذ تیشو، همچنن نوارهای بهداشتی و پوشك بچه با قیمت مناسب برای تولیدكنندگان اشاره كرد و گفت: تا پیش از سیاست تك نرخی كردن ارز از سوی بانك مركزی، فعالان این عرصه ارز مبادله ای 3700 تومانی دریافت می كردند امامحصول نهایی خود را با ارز متقاضی می فروختند كه حاشیه حمایتی خوبی برای آنها تامین می كرد.
اسفندیاری همچنین به حمایت تعرفه ای از این صنوف اشاره كرد و افزود: مجموع حقوق گمركی و سود بازرگانی واردات پوشك بچه 32 درصد، پوشك بزرگسالان 26 درصد، كاغذ تیشو 20 درصد و دستمال كاغذی 55 درصد است كه امسال نیز همین نرخ ها اعمال می شود.
وی از تامین منابعی برای سرمایه در گردش مورد نیاز، همچنین نوسازی و بازسازی این واحدهای تولیدی در راستای اجرای سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: واحدهای متقاضی با ثبت نام در سایت مربوطه و پس از بررسی كمیته های استانی با حضور دستگاه های متولی و بانك ها، از این تسهیلات بهره مند شدند.
این مقام مسئول وزارت صنعت، وجود هرگونه دستمال كاغذی قاچاق در بازار را رد كرد و بیان داشت: دستمال كاغذی كالایی حجیم است و ارزش آن نیز در حدی نیست كه مورد توجه قاچاقچیان قرار بگیرد.
گزارش از محمد ملك دار
اقتصام *3065*2025