تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

دهلی نو- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا با درخواست هند برای فروش پهپادهای مسلح كه در عملیات طولانی مدت نظارتی و نظامی در دریا و خشكی مورد استفاده هستند، موافقت كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه 'هندوستان تایمز'، مقامات دیپلماتیك هندی و آمریكایی تایید كردند موافقت آمریكا با فروش پهپادهای شكارچی از طریق كانال های رسمی به دولت هند ابلاغ شده واكنون تصمیم گیری برای خرید این پهپادها بر عهده نارندرا مودی نخست وزیر هند بر اساس قیمت و كاربردشان است.
مساله خرید این پهپادها ماه گذشته در طول سفر اجیت دووال مشاور امنیت ملی، ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه و یكی از معاونان وزیر دفاع هند به آمریكا مطرح شد.
پهپادهای شكارچی-ب كه دارای دو نوع دریایی و خشكی است قابل مسلح شدن به موشك های هوا به زمین، ضد كشتی و بمب های هدایت شونده می باشد.
با وجود موافقت پنتاگون با فروش 22 فروند پهپاد نظارتی دریایی به هند، اكنون دهلی نو اعلام كرده است تنها خواهان خرید پهپادهایی است كه علاوه بر شناسایی، به هدف حمله و آن را نابود كند.
نگرانی دیگر هند در خصوص كلیدهای رمزگذاری شده این نوع پهپادها است. در ابتدا هند نگران این امر بود كه آمریكا نیز دارای كلیدهای رمزگذاری شده این پهپادها خواهد بود و خواهد توانست فعالیت آنها را در هر زمان مختل كند. اما تولید كننده های پهپادهای شكارچی اعلام كردند كه تمام كلیدهای رمزگذاری شده در اختیار هند قرار خواهند گرفت.
خرید این پهپادها هند را قادر خواهد ساخت تا از آن ها علیه پایگاه های شبه نظامیان در امتداد خط واقعی كنترل در كشمیر استفاده كند.
اكنون فروش پهپادهای مسلح به صورت مستقیم از سوی شركت های تولید كننده آن ها مانند 'جنرال اتومیكس' امكان پذیر خواهد بود. این شركت آمریكایی سال گذشته با نیروی دریایی هند جهت فروش 22 فروند پهپاد 'شكارچی' غیرمسلح جهت نظارت وشناسایی دریایی یك قرارداد امضا كرده بود.
هند هم اكنون 100 پهپاد نظارتی و شناسایی ساخت رژیم صهیونیستی را در ارتش خود به خدمت گرفته است. این كشور همچنین به دنبال خرید 10 پهپاد نظامی 'هرون- تی پی' از رژیم صهیونیستی به ارزش 400 میلیون دلاراست. این اولین بار است كه این كشور قصد دارد از پهپادهای نظامی كه می توانند عملیات بمباران انجام دهند را خریداری كند.
هند به دنبال گسترش توانایی های خود در زمینه استفاده از پهپاد است.
هند كه یكی از بزرگ ترین خریداران دفاعی آمریكا محسوب می شود قصد دارد با دریافت تكنولوژی های پیشرفته بر سواحل 7500 كیلومتری خود در اقیانوس هند كنترل بیشتری داشته باشد.
در سال های اخیر چین یكی از بزرگ ترین رقیبان منطقه ای هند با معرفی طرح هایی مانند 'یك كمربند- یك جاده' سعی كرده است حضور خود را در منطقه افزایش دهد. همچنین زیردریایی های این كشور به طور مكرر در منطقه اقیانوس هند دیده شده اند.
این كشور در ماه فوریه سال جاری پهپاد بومی این كشور به نام 'رستم 2' را با موفقیت در ایالت كارناتاكا آزمایش كرد. این كشور در حال توسعه سه پهپاد به نام 'رستم 2'، 'رستم 1' و 'رستم اچ' است.
مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم كاری پهپادها را در سراسر دنیا به خود اختصاص می دهد. یكی از مزیت های مهم آن ها انجام مأموریت های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، كاری كه ماهواره های جاسوسی قادر به انجام آن نیستند.
آساق**267**1424**1337