ساري- ايرنا - بوستان ولايت ساري با 10 فضاي فرهنگي ، اجتماعي و تفريحي در سطح 6 هكتار از زمين پادگان سابق شهيد فرامرزي متعلق به ارتش چهارشنبه شب همزمان با جشن نيمه شعبان با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئيس جمهور و جمعي از شهروندان به بهره برداري رسيد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت برنامه ريزي كشور در مراسم افتتاح اين طرح تاكيد كرد كه دولت تدبير و اميد توجه ويژه اي به استان مازندران دارد و تحقق مطالبات مردم اين خطه را پيگيري مي كند.
محمدباقر نوبخت گفت : امروز احسان شما مازندراني ها را بايد با احسان پاسخ داد و رئيس جمهوري هر وقت سخن از شما ساروي ها و مازندراني ها سخن گفته مي شود ، به وجد مي آيد .
وي با اشاره به اينكه امشب شاهد به بهره برداري رسيدن پروژه مهم فرهنگي و تفريحي مركز استان مازندران هستيم ، افزود : به شهردار شما وعده همكاري براي حمايت و پشتيباي مالي از طرح هاي خدماتي و عمراني را دادم .
نوبخت گفت : از استاندار مازندران نيز توقع داريم با توجه به اينكه مازني ها پشتيباني و حمايت همه جانبه اي از دولت تدبير و اميد داشته اند ، به خواسته هاي به حق آنان توجه ويژه اي كنند .
بوستان ولايت ساري در محل پادگان شهيد فرامرزي ساري در مركز اين شهر ساخته و بهره برداري شد.
خروج پادگان هاي ارتش جمهوري اسلامي به خارج از شهر يكي از مصوبات مجلس شوراي اسلامي در سال 88 بوده است كه شهرداري ساري با در اختيار گرفتن 6 هكتار از 10 هكتار زمين پادگان شهيد فرامرزي ساخت بوستان ولايت را مرداد ماه سال 94 آغاز كرد.
اين بوستان داراي سالن آمفي تئاتر ، كتابخانه ديجيتال ، خانه دانشوران ، سراي ارشد ، خانه هنرمندان و نگارخانه ، مسجد ، موزه و فضاي بازي كودكان است .
در ابتدا و انتهاي اين بوستان دو آب نما ساخته شده كه با آبراهي به طول 345 متر كه مسير اصلي پياده راه هم محسوب مي شود ، به هم وصل هستند.
آمفي تئاتر در اين مجموعه ، فضايي براي اجراي نمايش ها و آثار هنرهاي نمايشي و نيز برگزاري همايش‌هاست كه سه مسير ورودي از همكف ، چهار رديف پلكان دسترسي به سكوهاي نشيمن ، 16 رديف سكو و ظرفيت حدود چهار هزار نفر را دارد.
كتابخانه ديجيتالي ، مجموعه سازمان‌ يافته‌اي از پيوندها به اسناد ، نرم‌افزارها ، تصاوير ، پايگاههاي داده‌اي است .
خانه دانشوران هم با مساحت 430 مترمربع يكي از بخش هاي فرهنگي ، هنري و اجتماعي بوستان ولايت است.
سراي ارشد ، فضاي پيش بيني شده براي استفاده سالمندان از بوستان ولايت است كه 106 متر مربع مساحت دارد.
اين سرا، محلي براي اجراي برنامه هاي شاد و متنوع جهت توانمند سازي سالمندان و تقويت روحيه نشاط و شادابي در آنان است. يكي از ظرفيت هاي مجموعه بوستان ولايت دو ساختمان مجزا نگارخانه و خانه هنرمندان است كه هر كدام داراي 415 مترمربع زيربنا در 2 طبقه است.
نگارخانه ، فضايي براي گردهمايي است كه هدف آن، برپايي نمايشگاههاي متداول است و مجموعه‌اي از آثار هنرمندان در رشته هاي گوناگون هنري در آن رونمايي و نمايش داده مي‌شود.
خانه هنرمندان نيز داراي بخش هايي همچون سالن‌هاي گردهمايي و اتاق جلسات است .
مسجد بوستان ولايت با مساحتي حدود يكهزار و 100 متر مربع ، محلي است كه براي اجتماع مردم، نيايش و ارتقاء تعاملات اجتماعي شهروندان پيش‌بيني شده است.
در بوستان ولايت همچنين سه فضاي موزه اي شامل موزه مردم شناسي و آثار تاريخي ، موزه تاريخ طبيعي مازندران و موزه مطبوعات در سه ساختمان جداگانه ساخته شده كه هر كدام حدود 430 متر مربع زيربنا دارند.
فضاي بازي كودكان اين بوستان نيز با استفاده از آخرين تجهيزات و امكانات پيشرفته تحت عنوان ' شهر دوستدار كودك ' مجهز شده است .
شهردار ساري در مراسم افتتاح اين مجموعه با بيان يكه بوستان ولايت هديه رهبري به ساروي هاست ،گفت : بوستان ولايت با نگاه ويژه به ظرفيت هاي فرهنگي ، اجتماعي و هنري مركز استان ساخته شده است.
مهدي عبوري با اشاره به اينكه ساري تنها مركز استان در كشور است كه فاقد موزه بوده است ، افزود : در اين بوستان 10 طرح فرهنگي ، هنري و تفريحي ايجاد شده است.
بر اساس آمار شهرداري ساري ، تعداد پارك‌هاي ساري از 13 پارك در سال 92 به 31 پارك در حال حاضر افزايش يافته است .
هم اكنون حدود 105 هكتار فضاي سبز در شهر ساري وجود دارد كه سرانه آن حدود 6 مترمربع برآورد مي شود . اين ميزان سرانه بدون احتساب پارك جنگلي شهيد زارع و پارك در دست احداث جنگلي كوهستاني سي كوه تپه است.
6980/1654