كرمان - ایرنا - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: تعداد كلینیك های مددكاری اجتماعی طی دولت تدبیر و امید از 380 مورد به 430 كلینیك رسیده است.

به گزارش ایرنا حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه در آیین گردهمایی مددكاران و گرامیداشت روز مددكاری اجتماعی در كرمان با بیان اینكه سازمان بهزیستی اقدامات مفیدی در حوزه مددكاری اجتماعی كشور انجام داده است افزود: افزایش كلینیك مددكاری اجتماعی طی سالهای آینده نیز در دستور كار معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی قرار دارد.
وی ادامه داد: حوزه فعالیت این كلینیك ها زمانی به بانوان محدود می شد در حالی كه اكنون گسترش یافته است.
وی گفت: مددكاری اجتماعی مدرسه در كشور در حال راه اندازی است و امروز سازمان بهزیستی با همكاری دستگاه اصلی وزارت آموزش و پرورش در حال ایجاد آن است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور افزود: مددكار در مدرسه رابط بین خانواده، مدرسه و منابع موجود جامعه برای مدیریت دانش آموزان است.
وی عنوان كرد: محتوای آموزشی طرح مددكار در مدرسه (نماد) و راهنمای آن آماده و نهایی شده و بزودی اجرایی می شود.
وی گفت: طرح مددكار در مدرسه در چند استان بعنوان پیشگام در حال اجرا است و تا پایان سال 98 تمامی مدارس كشور زیر پوشش سیستم نماد قرار می گیرند.
مسعودی فرید افزود: بدلیل محدودیت منابع انسانی باید شخصی چند ظرفیته در مدارس وجود داشته باشد و با اصول مددكاری، روانشناسی و بهداشت آشنا باشد تا اقدامات آموزشی را در مدارس انجام دهد.
وی تصریح كرد: یكی از اقدامات این سازمان مددكاری اجتماعی در حوزه طلاق است و با اجرای این طرح افرادی با مشاركت در این دوره های تخصصی در كلینیك های مددكاری اجتماعی طی 600 ساعت آموزش (از جمله 350 ساعت كاروزی) گواهی دریافت می كنند.
وی گفت: سامانه الكترونیك مداخله در طلاق برای فعالیت های مددكاری اجتماعی راه اندازی شده است لذا مشكلات طلاق به این سامانه ارجاع می شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: سومین اقدام سازمان بهزیستی طی سالهای گذشته مدیریت مورد برای كودكان دارای اعتیاد است و پرتكل مدیریت مورد برای اعتیاد كودكان زیر 18 سال با همكاری ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، وزارت كشور و آموزش و پرورش در حال طراحی است.
وی بیان كرد: مسئولیت زنان سرپرست خانوار در كارگروه وزارت كشور بر عهده سازمان بهزیستی است و با همكاری دستگاه های اجرایی مطالعات در این زمینه در حال اجرا است.
مسعودی فرید گفت: برای وضعیت زنان سرپرست خانوار برنامه ای طراحی شده كه در آخرین نشست شورای اجتماعی كشور ارائه شد و مورد استقبال اعضای این شورا قرار گرفت.
وی افزود: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مصوب شده و این برنامه سازمان بهزیستی، محور فعالیت های دفتر ریاست جمهوری قرار گرفته است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینكه این سازمان متولی سلامت اجتماعی است گفت: دبیرخانه سلامت اجتماعی با مصوبه شورای اجتماعی كشور در سازمان بهزیستی ایجاد شده است.
وی افزود: این دبیرخانه با همكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشكی محوریت سلامت كشور را بر عهده گرفته است.
مسعودی فرید اضافه كرد: برای سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی چهار جلسه با حضور نمایندگان اعضای شورای اجتماعی كشور از جمله نمایندگان دانشگاهیان، نمایندگان سازمان های مردم نهاد، اصناف و گروه های مردمی برگزار شده است.
وی گفت: با اجرای طرح ایجاد نظام جامع خدمات اجتماعی كشور، نظامی در حال طراحی است كه با اجرای آن خدمات رسانی بصورت منسجم در كشور فعال می شود.
وی افزود: فاز پیشگام طرح ایجاد نظام جامع خدمات اجتماعی كشور در اسلامشهر تهران در حال اجرا است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: تاكنون ارائه وعده غذایی، شنوایی سنجی و دیگر خدمات توسط این سازمان انجام می شده اما انسجام نداشته است.
وی گفت: با توجه به سیاسیت اقتصاد مقاومتی باید از ظرفیت موجود استفاده برده و بهره وری سلامت اجتماعی را در جامعه افزایش داد لذا باید شبكه ارائه خدمات اجتماعی در كشور اجرا شود كه ثمرات خوبی خواهد داشت.
وی افزود: امروز سلامت اجتماعی در كشور بخوبی توسعه یافته و با نگاهی جدید خدمات سطح بندی و در این زمینه به مردم آموزش داده می شود و كم شدن میزان مرگ و میر موفقیت این سازمان را در پیشبرد اهداف دولت در زمینه سلامت اجتماعی نشان می دهد.
مسعودی فرید ابراز كرد: بزودی نظام ارائه خدمات اجتماعی توسط رئیس سازمان بهزیستی كشور در حضور مقام معظم رهبری و سران سه قوه به عنوان ایده ای نو در زمینه كمك به كاهش آسیب های اجتماعی ارائه می شود.
وی گفت: باید موضوع و دانش مددكاری افزایش یابد و جامعه محور باشیم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: این سازمان در پی بازنگری عناوین مددكاری برای تخصصی شدن دانش مددكاری اجتماعی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: 80 درصد ریشه برخی از بیماری عوامل اجتماعی است لذا با نگاهی فرابخشی و سیستمی تر به موضوعات اجتماعی نگاه كرد.
مسعودی فرید گفت: افزایش میزان رفاه طبقات اجتماعی در برخی از شهرها امید به زندگی را تا 25سال افزایش می دهد و عرصه مددكاری نارسایی، فرصت ها و نابرابری و استفاده از منابع را تامین می كند و شكاف طبقاتی و گروه ها را كاهش می دهد.
وی افزود: حوزه اجتماعی موضوعی میان رشته بوده و باید از دیدگاه رشته های مختلف به آن توجه شود تا مسائل اجتماعی امروز جامعه حل شود.
وی تصریح كرد: انسان موجودی چند جانبه است و در برنامه ریزی باید به تمامی جوانب آن توجه شود لذا فعالیت های فرابخشی می تواند برای رفع مشكلات اجتماعی انسان ها موثر باشد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: 23.6 درصد از جمعیت كشور اختلال روانشناختی و نیاز به مداخله دارند لذا باید برای مقابله با اختلالاتی از جمله افسرگی در حوزه روانشناختی فعالیت شود.
وی افزود: در عرصه مددكاری اجتماعی تقسیم بندی های متفاوتی وجود دارد و مددكاری اجتماعی از جمله در حوزه های فردی، خانواده و مدرسه و اختلالات روانشناختی و سوء مصرف مواد مخدر، سلامت عمومی و بیمارستان نقشی مهم ایفا می كند.
15 اردیبهشت ماه بعنوان روز مددكاری اجتماعی در تقویم ملی ایران نامگذاری شده است.
این آیین با حضور مدیركل بهزیستی و مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان كرمان، سایر مسئولان این اداره كل و مددكاران در سالن نشاط اداره كل بهزیستی این استان برگزار شد.
3029/7420