محمد شریعتمداری روز شنبه در نشستی با مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی قطعه ساز در خراسان رضوی با اشاره به رقابت سنگینی كه در عرصه خودروسازی دنیا وجود دارد، افزود: صنعت خودروسازی كشور سال گذشته رشد چشمگیری داشت كه از آن جمله در استان خراسان رضوی شاهد رشد 2.7 درصدی تولید خودرو بودیم.
وی خاطرنشان كرد: معلوم می شود كه بین خودروسازان بزرگ داخلی رقابتی به وجود آمده و آنها درصدد برآمده اند تا تولیدات خود را رشد كمی و كیفی بدهند.
وی با بیان اینكه به نسبت رشد ایجاد شده، تقاضای اشتغال نیز در حوزه صنعت خودرو افزایش یافته، افزود: در مجموعه خراسان رضوی در حوزه خودرو كار قابل قبولی انجام شده و این صنعت روند خیلی خوبی را طی كرده است.
شریعتمداری تاكید كرد: اگر قرار است رو به جلو حركت كرده و مسیر توسعه را در صنعت خودرو طی كنیم نباید نگران فشارهای خارجی باشیم بلكه باید تولید را در كشور مستحكم كرده و محصولی رقابتی متكی بر دانش ایرانی و متناسب با بازار دنیا عرضه نماییم.
وی با اشاره به وضعیت قراردادهای منعقده بین قطعه سازان و خودروسازان گفت: در سالهای قبل در این قراردادها در مورد پلتفرم، تحقیق و توسعه و صادرات اصلاحاتی باید انجام می شده كه نشده و ما امروز در خصوص این نوع قراردادها، پاسخ مشخصی برای مردم نداریم اما باید نقاط مبهم این قراردادها، آنطور كه هم به نفع قطعه ساز و هم خودروساز باشد، اصلاح شود.
وی با تاكید بر تقویت صنعت حمل و نقل به ویژه خودروهای سنگین گفت: امسال باید 3.2 میلیارد دلار از منابع كشور در صنعت تولید خودروهای سنگین استفاده شود لذا باید در مورد ساخت قطعات ماشین های سنگین صاحب فن باشیم و از این امكان فوق العاده استفاده كنیم.
شریعتمداری افزود: تولید خودروهای سنگین و استفاده از آن در كشور، نیازمند اصلاح قراردادها میان قطعه سازان و خودروسازان است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد درخواست واگذاری بخشی از شركت های ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی گفت: سهام شركت های ایران خودرو و سایپا قابل واگذاری نیست مگر آنكه رقبا آنقدر زیاد شوند كه امكان واگذاری میسر شود.
وی اظهار كرد: باید در شرایط كنونی عمر قطعات ساخت داخل را افزایش دهیم به این معنا كه استاندارد آن را بالا ببریم و این افزایش استاندارد تولید به معنای خدمت واقعی به كشور است.
وی تاكید كرد: خودروسازان حق ندارند قطعه غیر استاندارد از قطعه سازان بخرند و هر خودروسازی كه قطعه غیر استاندارد خریداری كند خود باید در این خصوص پاسخگو باشد.
وزیر صنعت تاكید كرد: خودروسازانی كه پلتفرم هایشان استاندارد لازم را ندارد باید تعطیل شوند و اگر پلتفرمی توانایی رعایت همه استانداردها را نداشته باشد مربوط به هر خودروی كه باشد باید جمع آوری شود.
وی با تاكید بر افزایش حد اعتباری خودروسازان كشور گفت: گشایش ال.سی داخلی هم به نفع قطعه ساز و هم خودروساز است.
وی در ادامه با تاكید بر ضرورت استقرار نظام سالم در بخش صنعت كشور، گفت: باید از فساد و پیشبرد ناسالم برنامه ها در كشور جلوگیری كرد زیرا نظام ناسالم بركت را از فعالیت های اقتصادی می گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شركت ایران خودرو خراسان باید میزان تولید خودروهای داخلی را افزایش دهد و نسبت به استفاده از قطعات تولیدی داخل در تولید خودروهای جدید نیز اهتمام داشته باشد.
شریعتمداری با بیان اینكه قیمت گذاری خودرو در كشور نیازمند اصلاح است، افزود: در قیمت گذاری خودرو گرفتار مشكلات زیادی هستیم و خودرو به هیچ وجه انحصاری نیست و این وزارتخانه در نرخ گذاری آن پایبند مقررات كشور است.
وی بیان كرد: كار شورای رقابت، قاعده گذاری و تعیین قواعد در مورد نرخ گذاری خودرو است و در مورد خودروهای زیر 450 میلیون ریال تصمیم می گیرد، اما تصمیم در مورد انحصاری بودن یا نبودن خودرو در اختیار شورای اقتصاد است و اگر انحصاری باشد، باید چهارچوب قانونی در مورد نرخ گذاری رعایت شود تا خودروساز بتواند تنفسی داشته باشد.
وی اظهار كرد: حمایت از قطعه سازی موجود در مورد نرخ گذاری زمانی مسیر است كه خودروساز حرف منطقی بشنود اما باید پیگیری كرد كه قیمت گذاری خودرو به نحوی اصلاح شود كه مشكلی برای قطعه ساز به وجود نیاید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مشكل كمبود نقدینگی واحدهای صنعتی مشكل جدی است و در اینجا، از جمع قراردادهای در دست اجرا بین قطعه ساز و خودروساز خراسان رضوی یكهزار و 785 میلیارد تومان مطالبات قطعه سازان به خودروسازان است.
شریعتمداری با اشاره به تغییر نرخ تعرفه ترجیحی برای واردات خودرو و قطعات، افزود: تلاش می كنیم كه عمر قطعات داخلی را افزایش دهیم و تعرفه ترجیحی به همین روش اصلاح خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: اخیرا در مورد تعیین تعرفه ترجیحی واردات قطعات منفصله پیشنهاد جدیدی اعلام شده است كه امیدواریم این پیشنهاد به نتیجه برسد.
وی تاكید كرد: با توجه به اینكه اولویت و نیاز اصلی كشور اشتغال است، تلاش داریم تا واردات خودرو كامل ساخته شده محدود و به حداقل برسد و شورای سیاستگذاری نیز به صورت موازی با این وزارتخانه در حال به حداقل رساندن واردات این نوع خودروهاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه كل بخش صنعت گرفتار چند ودیعه است، افزود: یكی از این ودیعه ها، مالیات بر ارزش افزوده است كه باید این نوع مالیات از زنجیره آخر بخش تولید تا مصرف اخذ شود كه در حال پیگیری برای این موضوع هستیم.
در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با راه اندازی دفتر رسیدگی به امور قطعه سازان شركت خودروسازی سایپا، مشابه دفتر ساپكوی شركت ایران خودرو، در خراسان رضوی موافقت كرد.
7489/5132
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
مشهد - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازی كشور، علیرغم رشد چشمگیری كه داشته، نتوانسته محصولی كه شایسته ایران و ایرانی باشد، تولید كند.