رشت - ايرنا - معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: در زمان حاضر بيش از 550 مركز آموزشي و توانبخشي مشكلات ويژه يادگيري دولتي و خصوصي در كشور فعال است.

به گزارش ايرنا، مجيد قدمي عصر شنبه در حاشيه افتتاح ساختمان جديد مركز آموزشي و توانبخشي مشكلات ويژه يادگيري رشت در جمع خبرنگاران افزود: پيش بيني اين است طي دو تا سه سال آينده تعداد مراكز آموزشي و توانبخشي اختلالات ويژه يادگيري در كشور به 750 مركز دولتي و خصوصي برسد.
وي ادامه داد: گرايش ايجاد مراكز آموزشي و توانبخشي اختلالات ويژه يادگيري به سمت غيردولتي با هدف سرعت بخشيدن به تاسيس اين مراكز است البته در مناطق محروم، مراكز دولتي راه اندازي مي شود.
قدمي بيان داشت: در اين مراكز دانش آموزان دوره ابتدايي عليرغم اينكه به لحاظ هوشي مشكلي نداشته و چه بسا بالاتر هم هستند، در يك تا دو زمينه دچار مشكلات يادگيري بوده و شناسايي بموقع آنان و معرفي به مراكز اختلالات يادگيري ، موجب رفع مشكل مي شود.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي خاطرنشان كرد: آمارها نشان مي دهد كه بين 10 تا 15 درصد جمعيت دانش آموزي هر كشور با اين نوع اختلالات روبرو مي شوند، آنچه مهم است اينكه سيستم ارجاع دانش آموزان داراي مشكلات يادگيري را خوب پيش بيني كنيم.
وي از اولياء دانش آموزان خواست تا اختلالات يادگيري فرزندان خود را جدي بگيرند و زماني كه از سوي مدرسه براي ثبت نام در مراكز آموزشي و توانبخشي ويژه مشكلات يادگيري معرفي شدند، به طور منظم در زمان هاي تعيين شده، فرزند خود را در اين مراكز بياورند.
به گزارش ايرنا مجيد قدمي معاون وزير آموزش و پرورش همچنين در مراسم افتتاح اين مركز اظهار داشت: فعاليت مراكز آموزشي و توانبخشي مشكلات ويژه يادگيري، يكي از بخش هاي تخصصي است كه بايستي مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي با اشاره به لزوم شناسايي بموقع دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري و آموزش آنان در اين مراكز افزود: توجه به اين مهم و انجام آن، از افت تحصيلي دانش آموز جلوگيري مي كند؛ افت تحصيلي كه در دوره ابتدايي اعتماد به نفس را از دانش آموزان مي گيرد.
قدمي بيان داشت: دانش آموزان معرفي شده به مراكز مشكلات ويژه يادگيري داراي هوش پاييني نيستند بلكه در يك تا 2 درس دچار مشكلند كه با كلاس هاي جبراني و تقويتي قابل رفع نيست و بايستي به اين مراكز معرفي شوند.
معاون وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اولياء دانش آموزان، معلمان و مديران مدارس ابتدايي اين موضوع را جدي بگيرند و دانش آموزان داراي مشكلات ويژه يادگيري را به مراكز ياد شده معرفي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه معلمان اين مراكز بايستي از تخصص كافي برخوردار باشند، تصريح كرد: مربيان آموزش هاي لازم را ببينند ضمن اينكه راه اندازي و فعاليت مراكز يادشده بايستي در هر منطقه آموزشي مورد توجه باشد.
ساختمان جديد مركز آموزشي و توانبخشي مشكلات ويژه يادگيري زنده ياد مهدي زادبخش ناحيه يك رشت عصر امروز (شنبه) با حضور مجيد قدمي معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور افتتاح شد. اين ساختمان در زميني به مساحت 420 متر مربع اهدايي از سوي خانواده زنده ياد مهدي زادبخش افتتاح شده كه در 2 نوبت صبح و عصر به فعاليت مي كند.
7286/2007