به گزارش ايرنا، گرچه وجود مسافربرهاي شخصي در برخي مسيرهايي كه فاقد خط تاكسي هستند موجب سهولت دسترسي مردم به هسته مركزي شهر شده است ليكن نبايد از كنار مشكلاتي كه هم كه ممكن است از طرف برخي مسافربرهاي شخصي براي شهروندان اتفاق بيفتد به سادگي گذشت.
در اين بين نبايد اين نكته را فراموش كرد كه امنيت شغلي و حق و حقوق رانندگان تاكسي با كار مسافربرهاي شخصي ناديده گرفته شده و هرج و مرج ترافيكي در ايستگاههاي پرمسافر نيز به وضوح مشاهده مي شود.
يك راننده تاكسي مي گويد: 33 سال است با تاكسي خود گذران زندگي مي كند و از همين راه سه فرزند خود را راهي دانشگاه كرده است.
علي رحمتي كه گرد پيري بر چهره دارد، مي افزايد: بعد از اذان صبح براي كسب روزي حلال راهي خيابان مي شود و حتي براي ناهار هم به منزل نمي رود تا در اين 2 ساعت نيز بتواند درآمدي كسب كند.
اين راننده تاكسي درون شهري اظهار مي كند: پس از سالها كار با تاكسي فرسوده قديمي، بالاخره خودروي خود را تحويل داده و يك پژو قسطي خريده كه مجبور است براي پرداخت اقساط، ساعات كاري خود را افزايش دهد.
وي گفت: متاسفانه خودروهاي شخصي در همه ايستگاهها جولان مي دهند و با جانمايي چندمتر قبل از ايستگاه، مسافران را به سوار شدن ترغيب مي كنند كه البته بسياري از مسافران نيز از اين خودروها استقبال كرده و همين امر موجب مي شود تاكسي ها مدت طولاني تري در صف بمانند.
رحمتي اعتقاد دارد مردم بايد واقف باشند راننده تاكسي ها عوارض مي دهند و بسياري از آنها با تسهيلات گران، خودروي خود را نوسازي كرده اند، بنابراين در حمل و نقل عمومي نيز اولويت با انها است.
تاكسيران جواني در كنار او ايستاده كه وارد بحث مي شود و مي گويد: پس از فارغ التحصيلي در دانشگاه، شغلي پيدا نكرده و به صورت مشترك و شيفتي روي تاكسي پدرش كار مي كند.
محسن نمازي مي افزايد: سالها زحمت پدر روي تاكسي زندگي چندان مرفهي براي آنها نداشته اما به دليل نبود شغل، مجبور شده جا پاي پدر بگذارد و اين بار تاكسي آنها هزينه 2 خانواده را به دوش بكشد.
نمازي اظهار مي كند: عليرغم قانون شكني مسافربرهاي شخصي، مردم نيز چندان به حقوق تاكسي ها واقف نيستند و فرهنگ استفاده از خودروي عمومي آنطور كه بايد نهادينه نشده است.
اين راننده جوان مي گويد: در مواردي هم كه به رانندگان مسافربرهاي شخصي اعتراض كرده با برخورد خشن آنها مواجه شده و به همين خاطر ترجيح مي دهد، چشم خود را بر اين قانون شكني ببندد و تلاش بيشتري مي كند تا قبل از خودروهاي شخصي جلوي پاي مسافر ترمز كند.
در ايستگاه ديگري منتظر ماندم، خانم جواني پس از دادن كرايه از خودرو شخصي پياده شد، وقتي علت سوار شدن به مسافربر شخصي را پرسيدم، با قاطعيت گفت: چه فرقي مي كند، مهم رسيدن سريع به مقصد است.
وي بدون معرفي خود در خصوص امنيت خودروهاي شخصي اضافه كرد: مسيرهاي كوتاه درون شهري امكان سواستفاده راننده هاي شخصي را مي گيرد و با توجه به اينكه عجله داشته نمي توانسته منتظر تاكسي بماند.
البته در اين ميان برخي دلايل رانندگان شخصي نيز شنيدني است دلايلي همچون بيكاري و اجبار آنان به كار با خودروي شخصي، برخي نيز رانندگي شغل دوم آنان است و مجبور هستند براي گذران زندگي پس ازساعت اداري با خودروي خود مسافركشي كنند.
به نظر مي رسد قانون و برنامه ريزي هاي مختلف هم نتوانسته ماراتن ميان تاكسي و خودروي شخصي را پايان دهد، جدالي كه عامل ايجاد بخشي از ان مردم هستند و از طرفي خود آنها دچار سردرگمي شده اند.
**متولي برخورد با مسافربرهاي شخصي راهور است
مديرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري خرم آباد در اين رابطه گفت: وظيفه اين سازمان نظارت بر حوزه تاكسي راني بوده و متولي اصلي برخورد با خودروهاي مسافربر شخصي پليس راهور است.
محمد فتحي بيرانوند افزود: بدليل منافع مشترك مسافربرهاي شخصي و تاكسي، سازمان حمل و نقل مجبور است وارد اين حوزه شود كه همين امر موجب شده افكار عمومي، شهرداري را مسئول كنترل و نظارت مسافربرهاي شخصي بدانند.
وي برخورد قاطع و هميشگي با مسافربرهاي شخصي را نيازمند حكم محكم دستگاه قضايي و اهرم هاي مكمل دانست و اظهار كرد: چنانچه ماموران سازمان حمل و نقل بار و مسافر به عنوان ضابط قضايي معرفي شوند مي توانند به صورت جدي و مستقيم براي ساماندهي و برخورد با خودروهاي مسافربر شخصي اقدام نمايند.
فتحي بيرانوند با اشاره به همكاري پليس راهور و سازمان و حمل و نقل بار و مسافر افزود: در برخي موارد رانندگان خاطي، اقدام به تهديد، كتك كاري و ضرب و جرح ماموران اين 2 نهاد كرده اند.
**ضرورت نوسازي ناوگان تاكسي براي استقبال عموم و اجراي طرح هوشمند سازي
مديرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري خرم آباد در خصوص سن ناوگان تاكسي خرم آباد گفت: از 2 هزار و 300 دستگاه تاكسي درون شهري، يكهزار و 250 دستگاه قبل از سال 86 ساخته شده اند و با توجه به وضعيت اقتصادي رانندگان، استقبال چنداني براي نوسازي ناوگان صورت نمي گيرد.
فتحي بيرانوند بيان كرد: افزايش خودروهاي شخصي و كم شدن توان خريد كه نتيجه آن كاهش رفت و آمد درون شهري است، موجب كاهش درآمد رانندگان تاكسي شده كه همين امر موجب شده اين افراد توان بازپرداخت تسهيلات نوسازي را نداشته باشند.
وي تصريح كرد: برخي رانندگان تاكسي نيز به صورت مداوم و مرتب فعاليت نمي كنند كه براي اين مهم و ساماندهي به وضعيت عمومي تاكسي ها، طرح هوشمند سازي در دستور كار است.
مديرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري خرم آباد اضافه كرد: در اين طرح، تاكسي ها حضور و غياب و رديابي مي شوند.
فتحي بيرانوند گفت: برخي رانندگان تاكسي نيز سال هاي گذشته به صورت غيرقانوني مجوز دريافت كرده اند و برخي نيز عليرغم جذب امتياز تاكسي، رغبت چنداني به فعاليت مستمر ندارند كه تمامي اين موارد و صدور و تمديد كارت هاي شهري نيز قابل طرح در هوشمندسازي ساماندهي خواهد شد.
وي با بيان اينكه مقدمات اجراي اين طرح فراهم شده، اظهار كرد: در صورت فعاليت منظم 2 هزار و 300 تاكسي در سطح شهر، نيازي به حضور مسافربرهاي شخصي نيست اما براي ساماندهي اين خودروها نيز طرح خط دار كردن آنها توسط شركت خصوصي طرف قرارداد اجرا خواهد شد.
به گفته فتحي بيرانوند طرحي به شهرداري خرم آباد براي ارجاع به شوراي اسلامي شهر ارائه شده كه در صورت تصويب، پرداخت كرايه تاكسي ها به صورت الكترونيكي انجام مي شود.
**ضرورت ايجاد ايستگاههاي تاكسي جديد
مديرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري خرم آباد در خصوص تعداد ايستگاههاي تاكسي و پراكنش مناسب آن در سطح شهر گفت: اكنون تنها 30 ايستگاه تاكسي در خرم آباد وجود دارد كه ايجاد ايستگاههاي جديد را ضروري مي كند.
فتحي بيرانوند افزود: ايستگاههاي تاكسي بايد امكانات رفاهي داشته باشند تا مسافران با آسايش در اين مكان ها منتظر تاكسي بمانند و با اولين مسافربرشخصي جابجا نشوند.
وي همچنين با تاكيد بر فرهنگ سازي شهروندان براي استفاده از تاكسي بيان كرد: رانندگان نيز بايد آموزش هاي لازم از جمله نوع برخورد با مسافر، رعايت لباس فرم، نظافت خودرو و عدم دريافت كرايه مازاد را فراگيرند.
** حمل مسافر با پلاك شخصي ممنوع است
رئيس پليس راهور لرستان نيز گفت: بر اساس قانون، حمل و جابجايي مسافر با خودروي پلاك شخصي ممنوع است.
سرهنگ منوچهر مرادي افزود: تيم هاي پليس راهور به همراه تاكسيراني با مسافربرهاي شخصي برخورد مي كنند ولي به دليل كمبود تاكسي در برخي مسيرها، فعاليت اين خودروها ادامه مي يابد.
وي اظهار كرد: 2 تيم راهور صبح و عصر در خصوص منع فعاليت مسافربرهاي شخصي فعاليت مي كنند كه اين حوزه 20 درصد توان راهور استان را به خود معطوف كرده است.
وي تصريح كرد: بسياري از رانندگان شخصي داراي تحصيلات عاليه هستند كه خودروي خود را با تسهيلات خريداري كرده اند و براي فرار از بيكاري، گذران زندگي و پرداخت اقساط مجبور به مسافركشي شده اند.
سرهنگ مرادي گفت: همكاران پليس راهور در حد توان با رانندگان متخلف برخورد كرده اند اما وضعيت كنوني بايد مديريت شود.
وي تاكيد كرد: ناوگان عمومي بايد به تعداد كافي و در تمامي مسيرها در دسترس باشد و همچنين در برخورد با مسافربرهاي شخصي بايد به وضعيت بيكاري جوانان توجه شود.
سرهنگ مرادي گفت: جريمه هاي اعمال شده براي مسافربرهاي شخصي بازدارنده نيست و بايد فرهنگ استفاده از تاكسي توسط مردم در اين شهر عملي شود.
7269/6060
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
خرم آباد - ايرنا - تردد بي حساب و كتاب مسافربرهاي شخصي و ترمز آنان جلوي پاي مسافران در خرم آباد امروزه به مشكل جدي براي كسب و كار حوزه تاكسي داران اين شهر تبديل شده است.