تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

ساری - ایرنا - بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسكن سال 95 حدود 43 درصد از جمعیت سه میلیون و 283 هزار نفری مازندران در روستاها سكونت دارند كه از میانگین كشوری 15 درصد بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه به ظاهر جمعیت روستاییان مازنی در مقایسه با كشور بالاست، ولی حداقل حدود 10 تا 15 درصد از این جمعیت را خوش نشینانی تشكیل می دهند كه به صورت فصلی و بیشتر در بهار و تابستان و ایام مناسبتی به روستا می روند و چالش كم آبی را در این مناطق دامن می زنند.
بنا بر آمار شركت آب و فاضلاب روستایی مازندران، خوش نشینان با سكونت موقتی در روستاها نه تنها از امكانات و زیربناهای روستاها بهره می گیرند، بلكه در زمینه خدمات عمومی مانند آب، برق و غیره هم تعرفه ای برابر با روستاییان چه در انشعاب و چه مصرف پرداخت می كنند.
طبق گزارش سازمان هواشناسی، میزان بارش در مازندران در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 20درصد كاهش یافت و میزان كاهش در آب های سطحی و زیرزمینی بین 35 تا 40 درصد رسید.
اتكای 90 درصد تامین آب مازندران به خصوص روستاها به آب های زیرزمینی و چشمه و فرسودگی یك سوم شبكه كه هدر رفت آب را افزایش می دهد، در كنار افزایش روز افزون جمعیت خوش نشین ، تامین آب روستاهای استان را با چالش جدی مواجه می كند.
** كم آبی در روستاها
مدیر عامل شركت آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت كه تغییر جوی و كاهش میزان بارندگی در سال های اخیر سایه خشكسالی را در مناطق روستایی این خطه نیز گستراند و مشكل كم آبی را در این مناطق سكونتگاهی جدی تر كرد.
مجید عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جدی بودن كمبود آب در روستاها را زمانی می توانیم درك كنیم كه بدانیم 90 درصد از آب مورد نیاز روستاها از چشمه ها و چاهها تامین می شود.
وی گفت : آب چشمه ها و حتی چاهها عمدتا از بارش برف تامین می شود و مازندران علاوه بر كاهش میزان بارندگی در وضعیت كلی ، در سال های اخیر با كاهش جدی بارش برف و كاهش وسعت ذخایر برفی مواجه شده است .
عبداللهی تغییر مصرف آب در روستاها و حضور ساكنان فصلی یا خوش نشینان را عامل تشدید كننده كم آبی در روستاها دانست و افزود : اضافه شدن ساكنان موقت در بدنه روستایی كه امكانات را به تعرفه ساكنان اصلی و دایمی دریافت می كنند، در آینده می تواند كم آبی را به چالش جدی در روستاها تبدیل كند.
وی راهكار كاهش این چالش را تغییر الگوی مصرف در روستاها ، افزایش تعرفه آب و اخذ انشعاب روستایی به خصوص برای ساكنان فصلی پیشنهاد كرد.
تعرفه آب مصرفی روستاییان برای هر هزار لیتر ( یك متر مكعب) یك هزار و 700 تا 2 هزار ریال و حق انشعاب نیز برای هر مشترك حدود 2 میلیون ریال است.
در مازندران 420 هزار مشترك آبفای روستایی هستند.
6982/1654