تهران-ایرنا-رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به وجود 2 هزار دانش آموز اتیستیك در كشور گفت: یك چهارم این دانش آموزان(500 نفر) در شهر تهران تحصیل می كنند.

«اتیسم به اختلالات عصبی شناختی گفته می شود كه مبتلایان را از روابط اجتماعی دور ساخته و تخیل، تفكر و تكلم آنان را دچار اختلال می كند.»
به گزارش خبرنگار ایرنا، شهناز كریمی روز دوشنبه در نشست خبری در اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به وجود 6 مدرسه ویژه پسران اتیستیك در این شهر اظهار كرد:آمار دانش آموزان دختران اتیستیك یك چهارم پسران است براین اساس برای دانش آموزان دختر در مدارس استثنایی، كلاس های ضمیمه درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی ویژه به دانش آموزان اتیستیك در كلاس های ضمیمه گفت: با توجه به افزایش آمار دانش آموزان اتیستیك قرار است مهرماه97، مدرسه ای ویژه دختران اتیستیك در منطقه 2 شهر تهران تاسیس شود.
كریمی با بیان اینكه دانش آموزان اتیستیك یك گروه از دانش آموزان هستند كه اختلالات عصبی رشدی داشته و در حوزه ارتباطی دچار مشكل هستند، اظهار كرد: این دانش آموزان توسط متخصصان در سنجش سلامت، در سه سطح؛یك، 2 و سه شناسایی می شوند كه افراد سطح یك و 2تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی و افراد سطح سه تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به اینكه در سال تحصیلی 97-96، 102 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان مورد سنجش سلامت قرار گرفتند، گفت: از این تعداد، 114 دانش آموز كلاس اولی مشكوك به اتیسم بودند كه 56 نفر به مدارس استثنایی ارجاع شده و 18 نفر هم برای سال آینده باید مجددا مورد سنجش قرار بگیرند.
وی تاكید كرد: دانش آموزان اتیستیك براساس استانداردهای سنجش وزارت آموزش و پرورش شناسایی می شوند و معیار تشخیص دانش آموزان اتیسم، متخصصان این نهاد است.
كریمی گفت: با توجه به مشكلات دانش آموزان اتیستیك در مدارس، مركز مشاوره ای ویژه والدین این دانش آموزان تاسیس خواهد شد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان برای سال تحصیلی 98-97 اظهار كرد: تمامی زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح آماده شده اما تاكنون دستورالعمل آن ابلاغ نشده كه بعد از تعطیل شدن مدارس، طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان آغاز می شود.

*تحصیل 5 هزار و 500 دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس خاص
كریمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 5 هزار و 500 دانش آموز با نیازهای ویژه در هفت گروه آسیب دیده بینایی، شنوایی، كم توان ذهنی، جسمی- حركتی، اتیسم، چند معلولیتی و اختلالات یادگیری در مدارس خاص تحصیل می كنند.
وی درباره دانش آموزان با مشكلات یادگیری اظهار كرد: این دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل می كنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران با اشاره به فعالیت 2هزار نیروی انسانی در 58 مدرسه و مركز شامل 52 مدرسه استثنایی و پنج مركز مشكلات ویژه یادگیری و یك كانون فرهنگی تربیتی (سبحان در منطقه3 تهران) افزود: توانمندسازی معلمان در مقاطع و حوزه های مختلف تحصیلی از سیاست ها و اولویت های این نهاد است هرچند كه در این حوزه به درجه عالی نرسیده ایم اما با توجه به بودجه، امكانات و زمان كار رضایت‌بخشی را داشته ایم.
كریمی با بیان اینكه 182 معلم سال گذشته بازنشسته شدند، اظهار كرد: از این تعداد، 92 نفر تمایل داشتند بروند و باقی این نیروها ماندند و همچنین سال گذشته 80 نیروی انتقالی داشتیم.
وی گفت: سال گذشته هشت نیروی تربیت معلم و 35 نفر از طریق ماده 28 به آموزش و پرورش استثنایی تعلق گرفت كه دوره های آموزشی نیز برای این نیروها برگزار كردیم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به بازنشستگی 200نیروی انسانی در سال جاری افزود: این نهاد در حوزه نیروی انسانی كمبود ندارد اما در نیروی توانبخشی به دلیل نبود استخدام، از نیروهای طرحی استفاده كرده ایم و به معاونت پژوهش اعلام كردیم تا سهمیه ای برای این منظور در نظر بگیرند.
كریمی با اشاره به اینكه امسال 230 میلیون تومان برای خدمات توانبخشی دانش آموزان بانیازهای ویژه شهر تهران اختصاص داده شده، اظهار كرد: مدرسه ای ویژه دانش آموزان با مشكلات جسمی حركتی با كمك خیرین در منطقه 16 تهران تاسیس می شود.
وی با بیان اینكه یكهزار و 100 دانش آموز با نیازهای ویژه با همراهی معلمان رابط به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی تحصیل می كنند، افزود: با توجه به كمبود معلم رابط و نبود شرایط لازم برای رسیدگی به این دانش آموزان، تعداد دانش آموزان معلمان رابط افزایش پیدا كرده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به اینكه در طرح فراگیر برای ارائه خدمات حمایتی، توانبخشی و توزیع كتاب های درسی به دانش آموزان، 25 مدرسه پشتیبان ایجاد شده، گفت: در این طرح با كمك آموزش و پرورش عمومی، معلمانی در اختیار آموزش و پرورش استثنایی قرار داده می شود و به دانش آموزان با نیازهای ویژه كه اطلاعات خود را در سیستم سناد ثبت كردند، خدمات ارائه می شود.
كریمی با اشاره به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار كرد: این طرح براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای سومین سال با همكاری شهرداری تهران اجرا می شود و تنها كم و كیفیت آن متفاوت است و از 5 هزار و 500 دانش آموز با نیازهای ویژه 5 هزار نفر از سرویس ایاب و ذهاب رایگان استفاده می كنند.
تهرام/7245/ 1539