تهران -ايرنا - معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: 24 ارديبهشت كنگره ملي شهداي دانشجو به ميزباني دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، غلامرضا غفاري روز دوشنبه در نشست خبري كنگره شهداي دانشجو افزود: براي برگزاري اين كنگره مجموعه‌ هاي مختلف بسيج دانشجويي و وزارت علوم با يكديگر همكاري داشتند و براساس برنامه ريزي و در پي برپايي كنگره‌هاي مختلف در استان‌ها، مرحله نهايي آن 24 ارديبهشت برگزار مي ‌شود.
وي ادامه داد: اهميتي كه ما براي فرهنگ شهادت قائل هستيم، از خود شهدا آموختيم و برگزاري اين كنگره‌ها در مقابل از خودگذشتگي شهدا بسيار ناچيز است. فرهنگ و رويه‌اي كه آن‌ها توليد كردند بايد مبنا و عمل ما باشد و لازم است اهتمام لازم را در اين زمينه داشته باشيم.
غفاري گفت : تا جايي كه امكان دارد در زمينه فرهنگ سازي سيره شهدا تلاش مي‌كنيم و فعاليت‌هاي زيادي نيز در اين خصوص صورت گرفته كه برگزاري كنگره شهدا حاصل همين تلاش است.
وي ادامه داد: اجلاس ‌ها و نشست ‌هايي از سطح دانشگاه‌ها و استان‌ها از سال گذشته آغاز شد و پس از آن كه اين اجلاس ها به اتمام رسيد كنگره نهايي آن در سطح ملي برگزار مي‌شود كه متمركز بر شهداي دانشجو و محوريت شهداي مدافع حرم است.
غفاري اضافه كرد: 4500 شهيد دانشجو داريم كه 104 نفر آن شهداي مدافع حرم هستند كه در اين كنگره به صورت ويژه از خانواده ‌هاي شهداي دانشجو مدافع حرم تجليل مي‌شود.
معاون فرهنكي وزير علوم با اشاره به يك روزه بودن اين كنگره گفت: در اين كنگره علاوه بر تجليل از خانواده‌ هاي شهدا برنامه ‌هاي ويژه نيز براي آنها در نظر گرفته شده است.
غفاري هدف از برگزاري اين گونه برنامه ‌ها را تبيين و ترويج سيره زندگي شهيدان، نهادينه كردن امر دفاع و شهادت كه برآمده از آموزه ‌هاي ديني است در دانشگاه‌ها عنوان كرد.
وي اظهار داشت: تاثيري كه اين جشنواره‌ها در ارتقاي فضاي معنوي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي دارد بسيار زياد است و تا جايي كه ممكن است پيگيري خواهيم كرد كه اين مراسم‌ها افزايش پيدا كند.
معاون فرهنگي وزير علوم در پاسخ به سوالي مبني بر گزارش حادثه دانشجويان دامغان نيز گفت: گزارش اين حادثه آماده شده و در سفري كه شخصا به اين دانشگاه داشتم پيگير آن هستم.
غفاري افزود : يكي دو روز آينده گروهي قرار است براي بررسي نهايي به دانشگاه دامغان سفر كند، اما هنوز گزارش قطعي را نداده‌اند.
علمي*٢٠٣٨*2017