تهران-ايرنا-محققان موفق به كشف منطقه اي جديد در اعماق اقيانوس اطلس شدند كه بيش از 100 گونه جديد از جانداران را جا داده است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از روزنامه تلگراف، منطقه Rariphotic (يا منطقه اي با نور نادر) در عمق 130 تا 300 متري اقيانوس گسترش مي يابد و به پنج ناحيه ديگر متصل مي شود كه جوامع بيولوژيكي متفاوتي در آن زندگي مي كنند و در حال رشد هستند.
اين منطقه جديد، در جريان يك ماموريت تحقيقاتي در برمودا و با هدايت محققان تحقيقات دريايي از دانشگاه آكسفورد انگليس كشف شد.
محققان در اين مطالعه علاوه بر اين منطقه جديد، موفق به كشف 100 گونه جديد از جانداران از جمله تانايدها (tanaids) - دسته اي از سخت پوستان - ده ها گونه جديد جلبك و مرجان سيمي سياه (black wire) شدند كه ارتفاع آن تا دو متر مي رسد.
محققان در اين تحقيق با غواصي و يا با استفاده از تجهيزات زيردريايي كه مي توانند تا اعماق شش هزار و 500 پا (دو هزار متري) پايين بروند، بيش از صدها ساعت را در اعماق دريا سپري كردند.
اين گروه همچنين موفق به كشف يك جنگل بزرگ از جلبك بر فراز قله يك كوه در زير آب شدند كه 15 مايل از ساحل برمودا فاصله داشت. آنها در دامنه هاي اين كوه در زير دريا با باغ هايي از مرجان هاي سيمي پيچ خورده و جوامعي از توتياي دريايي، علف هاي هرز سبز، خرچنگ هاي خزنده زرد، ماهي هاي كوچك صورتي و زرد و ديگر جانوران متحرك روبرو شدند .
در سراسر جهان، بيش از 100 هزار كوه زير دريا وجود دارد اما تا كنون از كمتر از 50 كوه نمونه برداري بيولوژيكي به عمل آمده است.
علمي**2038**2017