كرمانشاه - ایرنا - صنعت گردشگری به عنوان یك فرصت بزرگ و یكی از مولفه های توسعه پایدار نیازمند توجه ویژه مسئولان و ایجاد زیرساخت ها در شهرستان كنگاور است كه بتواند از این طریق فاصله خود را با شهرهای توسعه یافته كمتر كند.

امروزه در سطح جهان چند صنعت مهم سودآور و اقتصادی شناخته می شود كه در توسعه و رونق اقتصادی جوامع اثرگذار هستند، در این میان یكی از صنایع مهم و سودآور و اقتصادی در سطح جهان، صنعت گردشگری به شمار می‌رود.
به گفته ی مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با داشتن بیش از 33 هزار اثر ثبت شده ملی و 22 اثر ثبت جهانی و یك میلیون سایت تاریخی، تمدنی، گردشگری و اكوتوریسمی جزو 15 كشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی، مذهبی و زیارتی است.
شهرستان كنگاور با واقع شدن معبد آناهیتا در مركز این شهر و قرارگیری بر سر راه قدیمی جاده ابریشم و جاده بین المللی بزرگراه آسیا و ثقل ورود گردشگران به استان های كرمانشاه، ایلام و كردستان، به دلیل نبود زیرساخت های اسكان، زمان ماندگاری گردشگر در این شهر بسیار پایین است.
این شهرستان هم اكنون در بسیاری از شاخص های توسعه در مقایسه با دیگر شهرهای كشور وضعیت نامطلوبی دارد و جزو شهرستان های كم برخوردار محسوب می شود.
استفاده نكردن مطلوب از پتانسیل گردشگری یكی از مشكلاتی است كه هم اكنون گریبانگیر این شهرستان شده است. صنعت گردشگری در كنگاور ظرفیت های بالایی برای رشد و توسعه دارد و تاكنون بارها از توسعه این صنعت به عنوان یكی از مهم ترین جایگزین ها برای كاهش وابستگی به صادرات نفت، یاد شده است.
رئیس جمهوری نیز بارها بر اولویت داشتن توسعه گردشگری در دولت تاكید كرده است. چهار فصل بودن شهرستان كنگاور به عنوان یك مولفه منحصر بفرد می تواند برای تمام فصول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی با ذائقه های مختلف باشد.
سراب فش یكی از جاذبه های طبیعی استان كرمانشاه است كه در 17 كیلومتری شمال غرب كنگاور در دهستان فش قرار دارد. این سراب در سال 82 به عنوان یك اثر گردشگری ملی به ثبت رسیده است. این سراب از چشمه های رشته كوه زاگرس سرچشمه می گیرد و وجود درختان سرسبز، آب گوارا و زلال و پرندگان مهاجر در این منطقه، طبیعت زیبایی را به تصویر كشیده است.
بخوبی می توان واقف بود كه جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی سرزمین كهن كنگاور مثلثی غنی و گرانمایه را ترسیم و خلق كرده اند كه می توان وزن محور گردشگری اش را به عنوان دروازه ورود گردشگری غرب كشور قلمداد كرد.
وجود مجموعه تاریخی معبد آناهیتا به عنوان بزرگترین تك بنای سنگی ایران زمین با شهرتی جهانی ظرفیت بسیار عظیمی در حوزه گردشگری برای كنگاور فراهم آورده است كه باید بخوبی از آن استفاده كرد.
معبد آناهیتا به لحاظ ارزش تاریخی از جمله برجسته ترین آثار و میراث های فرهنگی سرزمین ایران است. ویژگی های منحصر بفرد این محوطه تاریخی توانسته تنها در نوروز 97 در جذب 10 هزار گردشگر كه حدود یك هزار از آنها گردشگر خارجی هستند، تاثیرگذار باشد.
تعداد 120 اثر تاریخی ثبت شده ملی در شهرستان كنگاور از دوران مادها، هخامنشیان، ساسانیان، صفویه، اشكانیان و قاجاریه تلالویی از فرهنگ و تمدن ایرانیان را به نمایش گذاشته است. بنابراین باید گفت كه از حیث جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و در یك كلام زمینه های بكر گردشگری شهرستان كنگاور هیچ چیزی را كم ندارد و درصورت مدیریت توانا می توان راهی میانبر را در ارزآوری به دور از نفت نه تنها برای خود این سامان بلكه برای دیگر نقاط كشور رقم زد.
البته تحقق این مهم علاوه بر مدیریت كارآمد، مستلزم برخورداری از زیرساخت های مناسبی از جمله مسیرهای ریلی و جاده ای، اقامتگاه ها و هتلی در خور شان در نزدیكی جاذبه های شهرستان است.
همچنین ساخت سازهای موسیقی همچون تار و سه تار در روستای هدف گردشگری فش نه تنها می توانند به خوبی این نقش را برای گردشگران ایفا كنند بلكه این صنایع امكان استفاده برای فرد را دارند و به عنوان نماد و كالایی لوكس برای گردشگران محسوب می شود و چه بسا در سال حمایت از تولید داخل نیز كمك كند.
گفته می شود به ازای ورود هر گردشگر 9 فرصت شغلی در كشور ایجاد می شود و این فرصت خوبی برای كاهش بیكاری در كنگاور نیز محسوب می شود. در واقع كنگاور با قابلیت های پرشمار می تواند دروازه گردشگری غرب كشور باشد البته در صورتی كه با نگاه جدی مدیران و سیاستگذاران كلان كشوری، تقویت زیرساخت های آن در اولویت كاری قرار گیرد.
مردم شهرستان كنگاور همچنان به دولت دوازدهم امید بسته اند تا با تدابیر خود مشكلات این شهرستان را رفع و میزان فاصله توسعه آن را با شهرهای دیگر كم كند.
* خبرنگار ایرنا در كنگاور
8066/7447