شاهرود - ايرنا - شهرستان ميامي قطب توليد محصولات كشاورزي و باغي در استان سمنان است ، با اين همه به خاطر نبود كارخانه هاي فرآوري و نيز برند سازي نشدن آنها ، برخورداري كشاورزان اين منطقه از زحماتشان پايين است.

به گزارش ايرنا ، ميامي هرساله با توليد حدود 230 هزارتن محصول كشاورزي و باغي حدود 40 درصد توليدات استان سمنان را به خود اختصاص مي دهد ، با اين همه يك واحد فرآوري و بسته‌بندي محصولات كشاورزي در اين شهرستان وجود ندارد ، و به اين خاطر بيشتر محصولات توليدي آن بصورت فله اي به ديگر نقاط حمل شده و پس از بسته بندي در بازار ارايه مي شود.
از آنجا كه 90 درصد جمعيت اين شهرستان روستايي بوده و به كار كشاورزي و دامداري اشتغال دارند، حدود نيمي از سال را بيكار هستند ، ساخت واحدهاي فرآوري در اشتغال و درآمد بيشتر آنها تاثيرگذار خواهد بود.
از مجموع 23 هزار هكتار زمين قابل كشت اين شهرستان حدود 15 هزار هكتار به گندم ديم و آبي و مابقي به كشت آفتابگردان ، كلزا ، چغندر قند و انواع حبوبات اختصاص دارد. حبوبات توليدي اين شهرستان مانند عدس بسيار معروف است.
هر سال حدود سه هزار هكتار از زمين هاي ميامي زيركشت چغندر قند رفته و 150 تا 200 هزارتن محصول توليد مي شود.
با اين كه 90 درصد چغندر قند استان سمنان در ميامي توليد مي شود ، هيچ كارخانه قندي در اين شهرستان وجود ندارد و كشاورزان مجبور مي شوند با پرداخت هزينه هاي گزاف محصول خود را براي فروش به كارخانه هاي قند ديگر شهرستان ها و استان ها ارسال كنند.
همچنين سه هزار هكتار انواع درختان باغي در اين شهرستان وجود دارد ، زردآلوي توليدي ميامي مهم ترين محصول باغي است كه ميزان توليد آن حدود 2هزارتن در سال است .
شهرستان ميامي با داشتن آب و هواي مساعد و خاك حاصلخيز اگر چه توانمندي هاي زيادي در توليد دارد، اما نبود كارخانه هاي فرآوري موجب شده كشاورزان و باغداران اين منطقه از حاصل زحمات خود نتيجه مطلوب نگيرند.
برند سازي توليدات كشاورزي در كنار مزاياي فراوان آن ازحضور كالاهاي بي هويت و كيفيت در بازار جلوگيري كرده و براي مصرف كنندگان نيز اطمينان خاطر ايجاد مي كند.
توسعه صادرات توليدات كشاورزي يكي ديگر از نتايج برندسازي محصولات است كه در ارزآوري و افزايش تراز تجارت خارجي كشور موثر خواهد بود.
محمد مهدي كريمي فرماندار ميامي پنجشنبه به ايرنا گفت: اين شهرستان ظرفيت هاي بسياري براي سرمايه گذاري دارد كه تا كنون به خوبي شناسايي نشده اند.
وي افزود: از آن جا كه اقتصاد اين شهرستان بر كشاورزي و باغداري استوار است ، سرمايه گذاري ها بايد نخست در اين بخش ها انجام شود تا بيشترين بازدهي بدست آيد.
كريمي با بيان اين كه سرمايه گذاري در صنايع تبديلي و فرآوري محصولات كشاورزي و باغي ارزش افزوده قابل توجهي به همراه خواهد داشت ، ادامه داد: در چند سال گذشته برنامه هايي براي جذب سرمايه در اين بخش ها انجام شده اما تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي وجود دارد.
فرماندار ميامي گفت: اگر چه برندسازي هدف اصلي مسوولان اين شهرستان است ، اما نخست بايد در ساخت صنايع تبديلي سرمايه گذاري شود .
كريمي گفت: وقتي سخن از سرمايه گذاري به ميان مي آيد ممكن است ارقام بسيار بالا به اذهان متبادر شود ، اما برخي از كارها مانند بسته بندي حبوبات از آن دست سرمايه گذاري هاست كه با هزينه هاي كم امكان پذير است.
وي از آمادگي مسوولان شهرستان براي ياري سرمايه گذاران خبرداد و گفت : لازم است مردم منطقه خود در اين خصوص پيشگام شوند و سرمايه هاي راكد خود را در اين بخش ها بكار اندازند.
علي اصغر محمدي مدير جهاد كشاورزي ميامي هم به خبرنگار ايرنا گفت: برخي از ظرفيت هاي اين شهرستان در استان سمنان و حتي در كشور منحصر بفرد بوده و سرمايه گذاري در آن ها بطور قطع سود فراواني را در پي دارد.
وي افزود: ميامي در توليد محصولات باغي مانند زرآلو و حبوباتي مانند عدس در سطح كشور بنام است ، سرمايه گذاري در فرآوري اين محصولات در كمترين زمان به نتيجه مطلوب خواهد رسيد.
محمدي وجود نيروي كار فراوان را يكي ديگر از مزيت هاي اين منطقه خواند و گفت: بسياري از كشاورزان و باغداران اين منطقه پس از برداشت محصول، فصل هاي پاييز و زمستان براي كار به نقاط ديگر مهاجرت مي كنند .
وي وجود جوانان تحصيل كرده فراوان را ديگر مزيت شهرستان ميامي اعلام كرد و گفت: سرمايه گذاري و ساخت صنايع تبديلي و فرآوري در كاهش جمعيت بيكار اين منطقه هم موثر خواهد بود.
محمدي افزود: پسته ، فلفل ، عدس ، آفتابگردان ، گياهان دارويي و محصولات باغي ميامي ظرفيت برندسازي دارند.
عباسعلي اصغري رئيس شوراي اسلامي ميامي هم با بيان اينكه بخش زيادي از محصولات كشاورزي و دامي اين شهرستان درديگر نقاط كشور فرآوري مي شود ، تصريح كرد: بسته بندي و برند سازي محصولات رونق اقتصادي در پي خواهد داشت.
شهرستان ميامي در شرق استان سمنان با 2 بخش مركزي و كالپوش و 40 روستا ،بيش از 40 هزار تن جمعيت دارد 90 درصد آن ها در روستا زندگي مي كنند. 
بنابه آمار ؛ اكنون حدود 18 ميليون هكتار زمين زراعي و باغي در كشور وجود دارد كه سالانه نزديك به 108 ميليون تن انواع محصولات زراعي و باغي توليد مي شود.
استان سمنان 198 هزار هكتار زمين باغي و كشاورزي داشته و حدود 45 هزار بهره بردار در اين بخش فعاليت مي كنند ، توليد محصولات كشاورزي اين استان در سال زراعي گذشته با افزايش 9.4 درصدي به 2 ميليون تن رسيد.
7357/6167