اروميه- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: براي توسعه اقامتگاه هاي بوم گردي در روستاهاي مستعد گردشگري استان تفاهم نامه همكاري با بنياد مسكن استان به امضا رسيد.

جليل جباري شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين تفاهم نامه، تقويت زيرساخت ها و ظرفيت هاي گردشگري روستايي، ايجاد اشتغال پايدار در حوزه گردشگري، معرفي توليدات و محصولات بومي محلي و توسعه تورهاي بوم گردي در روستاهاي مستعد گردشگري با مشاركت مردم و بخش خصوصي هدفگذاري شده است.
وي با بيان اينكه در اين تفاهم نامه وظايف هر يك از دستگاه ها تعريف شده است، گفت: از جمله تعهدات ميراث فرهنگي استان، تسهيل در صدور پروانه بهره برداري اقامتگاه ها، آموزش مديران بهره بردار و راهنمايان محلي و تامين اعتبار لازم براي مرمت و ساماندهي اماكن و جاذبه هاي روستايي است.
وي ادامه داد: از ديگر وظايف ميراث فرهنگي استان مي توان به ترويج صنايع دستي در روستاهاي منتخب، برگزاري جشنواره ها در اين روستاها و اطلاع رساني و معرفي واحدهاي اقامتگاه بوم گردي مجوزدار به دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري براي تهيه بسته هاي سفر گردشگري اشاره كرد.
جباري افزود: همچنين در اين تفاهم نامه بنياد مسكن نيز تعهداتي از قبيل ارائه خدمات فني در زمينه تهيه نقشه هاي اجرايي و نظارت بر اجرا، پرداخت تسهيلات قرض الحسنه بانكي تا سقف 150 ميليون ريال و پرداخت تسهيلات احداث تا سقف 180 ميليون ريال به متقاضيان، اجراي طرح هادي در روستاهاي مستعد گردشگري و آموزش اعضاي نظام فني روستايي براي اجراي طرح هاي گردشگري را برعهده گرفته است.
وي ادامه داد: به منظور ايجاد هماهنگي و پيگيري مفاد اجرايي اين تفاهم نامه نيز كميته اي با عنوان كميته توسعه بوم گردي روستايي پيش بيني شده است كه اعضاي آن متشكل از معاون مديركل امور روستايي استانداري و معاونان و كارشناسان فني ميراث فرهنگي و بنياد مسكن استان مي باشند.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي داراي هفت اقامتگاه بوم گردي در شهرستان هاي تكاب، سردشت و اشنويه است كه امسال نيز 12 اقامتگاه بوم گردي جديد راه اندازي مي شود.
با توجه به استقبال گسترده گردشگران خارجي از اقامتگاه هاي بوم گردي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان توسعه و گسترش اقامتگاه هاي بوم گردي را در دستور كار خود قرار داده است.
آذربايجان غربي داراي 58 منطقه نمونه گردشگري و 49 روستاي هدف گردشگري است كه روستاهاي باغچه جوق در ماكو، نصرت آباد در تكاب، سهولان در مهاباد، بسطام در چايپاره، منطقه مارميشو و روستاي بند در اروميه و محمود آباد در تكاب از جمله آنهاست.
8135/3072