زاهدان - ایرنا - رئیس مركز تكثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهك گفت: 18 میلیون و 287 هزار لارو ماهی گرمابی شامل آمور(شیرماهی)، كپور معمولی، و سفیدك محلی از ابتدای اسفند تا كنون در این مركز تولید شده است.

رضا فدایی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح تكثیر ماهی گرمابی از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز شده و به مدت چهار ماه ادامه دارد.
وی بیان كرد: 11 میلیون و 757 هزار لارو ماهی آمور(شیرماهی)، پنج میلیون و 50 هزار لارو ماهی كپور معمولی و یك میلیون و 525 هزار لارو شیزوتراكس(ماهی سفید سیستان) تا كنون در این مركز تولید شده است.
وی ادامه داد: مركز تكثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهك در نظر دارد تا تولید لارو آمور(شیرماهی) فیتوفاگ، شیزوتراكس(ماهی سفید سیستان) و بیگ هد را تا سقف 40 میلیون قطعه در سال 97 افزایش دهد.
وی افزود: این طرح به منظور عمل به منویات رهبر معظم انقلاب برای تامین اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) اجرا شده است.
رئیس مركز تكثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهك اظهار داشت: با توجه به اهمیت اقتصادی ماهی سفیدك محلی در تولید آبزیان سیستان و بلوچستان، تكثیر این نوع ماهی با هدف تنوع بخشی به گونه های آبزی پروری در جنوب استان هدف گذاری شده است.
فدایی اظهار داشت: حمایت از تشكلهای بخش خصوصی از جمله تعاونی های صید و صیادی، حفظ ذخایر منابع آبی، توسعه پایدار آبزی پروری، اشتغالزایی برای صیادان و شكوفایی اقتصاد منطقه یكی از اهداف بسیار مهم این مركز است.
وی بیان كرد: مركز تكثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی در 110 هكتار زمین در شهرستان زهك ایجاد شده و دارای 17 باب استخر مشتمل بر 11 هكتار كاملا فعال است.
وی ادامه داد: 16 باب استخر با مساحت 1.3 هكتار تا پایان سالجاری فعال و به چرخه تولید اضافه می شود كه ظرفیت تولید لارو را تا پنج میلیون ظرفیت فعلی افزایش می دهد.
رئیس مركز تكثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهك گفت: چهار سالن در این مركز وجود دارد كه 2 سالن مربوط به تكثیر بچه ماهی بومی و گرمابی و یك سالن با توجه به جایگاه ویژه ماهی سفید سیستان از لحاظ اقتصادی برای تكثیر این گونه اختصاص داده شده است.
فدایی ادامه داد: همچنین یك سالن چند منظوره برای پرورش خاویار و لارو ماهی سفید سیستان در نظر گرفته شده است.
وی اضافه كرد: برای نخستین بار توانستیم در مركز تكثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهك سه نمونه از ماهیان خاویار شامل تاس ماهی ایرانی، ازون برون و فیل ماهی كه ارزش اقتصادی بالایی دارند را پرورش دهیم.
وی تصریح كرد: در این مركز 2 آزمایشگاه آنالیز آب و كنترل بهداشت بیماری وجود دارد كه قبل از خارج شدن بچه ماهی از كارگاه از لحاظ سالم بودن مورد آزمایش قرار می گیرند.
فدایی اظهار داشت: در طول دوره پرورش ماهی آزمایشگاه های این مركز فعال است و تمامی موارد بهداشتی و بیماری كه احتمال اثر سوء بر روی ماهی را داشته باشد مورد برسی قرار می گیرد.
رئیس مركز تكثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهك گفت: به منظور حمایت از آبزی پرورانی كه ماهی سردآبی نیز پرورش می دهند ماهیان گرمابی ذخیره شده در این مركز در نیمه دوم تابستان به آنان داده می شود.
به گزارش ایرنا شهر زهك مركز شهرستان زهك در 220 كیلومتری شمال زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یكی از شهرستان های پنجگانه سیستان است.
3213**6081