تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

یزد - ایرنا - رئیس مركز هماهنگی امور مناطق راه آهن گفت: با توجه به یك خطه بودن خطوط ریلی در یزد ، قطارها در رفت و برگشت از روی یك خط حركت می كنند، پیش‌ بینی می‌ شود با 2خطه كردن خطوط ریلی، 20 درصد به ظرفیت استان اضافه شود.

سید مصطفی داودی روز یكشنبه به ایرنا افزود: برای رفاه حال مسافران، ارتقا ایمنی، كاهش زمان توقف قطارها و تسهیل برنامه ریزی برای تعمیر و بهینه سازی شبكه ریلی، طرح 2خطه كردن بافق ـ ارژنگ به طول 237 كیلومتر در مرحله نهایی آماده سازی است.
مركز هماهنگی امور مناطق راه آهن كشور در یزد مستقر است و مسئولیت اداره كل استان را بر عهده دارد.
وی در باره وضعیت پیشرفت این طرح اظهار كرد: طرح ساخت خط دوم بافق - زرین شهر به طول 553 كیلومتر در حال اجراست كه 237 كیلومتر آن در محدوده اداره كل راه آهن منطقه یزد قرار دارد و پیشرفت آن به 88 درصد رسید.
سرپرست اداره كل راه آهن یزد ادامه داد: زیرسازی و پل سازی بافق ـ طبركوه با 95درصد ، زیرسازی و روسازی طبركوه ـ یزدگرد با 73درصد، یزدگرد ـ نظرآباد با 99درصد ، نظرآباد ـ شمسی با 96درصد و شمسی ـ ارژنگ با 84درصد پیشرفت، در حال اجراست.
به گفته وی ، اعتبار اجرای طرح 2 خطه كردن خطوط ریلی راه آهن یزد پنجهزار و 600میلیارد ریال برآورد شد كه تاكنون سه هزار و 350 میلیارد ریال آن تامین و هزینه شد.
داودی در باره ویژگی های این طرح یادآور شد: یكی از مزایای 2 خطه كردن شبكه ریلی، افزایش ظرفیت بارگیری است، طوریكه با استفاده از سوزن های بتنی و تراورس هایی با بار محوری30 تن ظرفیت ،افزایش بار واگن ها را تا 20 درصد امكان پذیر می كند.
این مسئول یادآور شد: در اجرای این طرح و رفاه حال مردم در محدوده شهری و دسترسی آسان به خطوط راه آهن، ساخت و تعریض پل های فولاد آلیاژی، پل دسترسی مسافران به ایستگاه اشكذر، پل چرخاب ، 2 پل خیابان63 ، 2دهانه پل آرمان ، 2دهانه پل فیضیه ، 2دهانه پل حسین آباد ریسمانی ، پل عمار و 2 دهانه پل خویدك در دست اقدام است.
وی مهمترین مشكل خطوط ریلی یزد را به نهایت رسیدن ظرفیت آن عنوان كرد و ادامه داد: در این شرایط امكان افزایش قطار به خطوط ریلی از استان سلب شده است.
وی اظهار كرد: در حالیكه با اضافه شدن خط دوم، امكان اعزام قطار بیشتری در خطوط ریلی ایجاد خواهد شد، امیدواریم با ساخت آنها، قطارهای بیشتری به مقاصد مختلف راه اندازی شود.
رئیس مركز هماهنگی امور مناطق راه آهن دیگر مزیت 2 خطه شدن شبكه ریلی را افزایش ظرفیت شبكه ریلی در كنار ارتقا ایمنی سفرهای ریلی دانست.
به گفته داودی هم اكنون به دلیل یك خطه بودن خطوط ریلی، قطارها در رفت و برگشت روی یك خط در حركت هستند، پیش‌ بینی می‌ شود با 2 خطه كردن خطوط، 20 درصد به ظرفیت موجود اضافه شود.
راه آهن یزد با سهم حدود 40 درصد حمل و نقل بار در 17سال گذشته در جایگاه نخست كشور قرار دارد.
80 درصد مواد معدنی و 70 درصد بارهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران از طریق این استان با قطار جابه جا می شود.
در مسیر راه آهن یزد كه به عنوان پر ترددترین مسیر كشور است، روزانه 130رام قطار مسافربری و باری عبور می كند و به طور میانگین بیش از 40هزار تن بار از بخش های معدنی و سایر بخش ها از این طریق جابه جا می شود.
1968/ 2047/