تهران- ایرنا- عكاسان خبری نسل آنالوگ كه بار سنگین اطلاع رسانی انقلاب و دفاع مقدس را همراه با دوربین و لنزهایشان بر دوش داشتند، در مراسم اعطای نشان عكاس سال مطبوعاتی ایران تجلیل شدند.

برای نسل دیجیتالی امروز، كه فرآیند گرفتن یك عكس و انتشار آن در سراسر جهان را همزمان با یك كلیك تجربه كرده است، مصائب و لذت نسل آنالوگ را كه برای گرفتن یك عكس بعد از انتخاب حساسیت فیلم، دریچه دیافراگم، سرعت شاتر، تازه باید لنز دوربین را برای وضوح كردن یك تصویر چندین بار می چرخاند تا شاید تصویری ثبت شود؛ كمی غیرقابل باور باشد.
حال تاریكخانه و فرآیند آگراندیسمان و تشتك ظهور و ثبوت به كنار؛ اگر عكسی قرار بود به جایی مخابره شود باید دم مسافران را پای هواپیما می دیدند و یا با هزینه زیاد در پای دستگاه تله فوتو مخابرات ساعتها چشم به آن می دوختند تا اگر ارتباط قطع نشود، تصویری مخابره شود.
با تمام سختیهای آن دوره، عكاسان ایرانی در جهان خوش درخشیدند و رویدادهای تاریخی انقلاب و دفاع مقدس را در كمال دقت و زیبایی شناسی تحسین برانگیز با سرعت بالا برای تمامی مطبوعات ایران و جهان مخابره كردند.
انجمن عكاسان مطبوعات در مراسم دومین نشان عكس سال مطبوعاتی از 3 عكاس پیشكسوت كه در اطلاع رسانی وقایع مختلف كشور حضور پر رنگی داشتند و یكی از استادان فعال در حوزه عكاسی خبری قدردانی می كند.
رییس انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی در همین زمینه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: پیشكسوتان حوزه عكاسی مطبوعاتی در دوره كاری خود تلاش های زیادی در راستای اطلاع رسانی در جامعه داشته اند و بنا به ابزارهای موجود در دورهای گذشته برای گرفتن یك عكس و آماده سازی برای چاپ و انتشار در مطبوعات، سختی های زیادی متحمل می شدند، از همین رو انجمن صنفی عكاسان مطبوعات این تكلیف را به گردن خود می بیند تا این نسل را بیشتر مورد توجه قرار دهد.
حمید فروتن افزود: بدون شك مسیری كه امروز در عكاسی خبری ایران هموار است به واسطه كوشش عكاسان پیشكسوت در گذشته بوده است و گسترش شعاع روشنایی چراغی كه این افراد در گذشته روشن كردند از وظایف امروز ما است و جوانان باید تلاش كنند كه این میراث ارزشمند به فراموشی سپرده نشود.
وی گفت: در كنار این سه پیشكسوت عكاس به دنبال این هستیم كه از افراد و جریانهای فعال در آموزش و تولید مباحث پژوهشی عكاسی مطبوعاتی، فعال بودند و در ارتقای دانش و گسترش عكاسی مطبوعاتی تلاش كردند قدردانی شود كه امسال، برگزیده این بخش، اسماعیل عباسی است.
جهانگیر رزمی یكی از عكاسان پیشكسوت كه امروز مورد تجلیل قرار گرفت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن ابراز خرسندی از ارج نهادن به پیشكسوتان گفت: نسل ما قادر به ارائه دستاوردهای خود از طریق شبكه های اجتماعی و رسانه های نوین نیست.
وی افزود: عكاسان خبری مطبوعات در دوره آنالوگ، تصاویری كه از وقایع مهم ایران ثبت كرده اند را در اختیار ندارند تا خود را به واسطه آنها معرفی كنند و حتی مطمئن نیستیم با وضعیت آرشیو در ایران اكنون در محل كارمان این تصاویر موجود باشد و این مراسم های یادبود می تواند موجب دلگرمی و بالا رفتن انرژی ما برای ادامه زندگی باشد.
رزمی ضمن گلایه از حلقه مفقوده ارتباط جوانان و پیشكسوتان در عرصه عكاسی مطبوعاتی گفت: تجربه های نسل ما از دنیای آنالوگ و سختیهایش برای نسل امروز كه دیجیتال را تجربه كرده است چندان جذاب نیست، درحالی كه تجربیات ما در ثبت مهمترین رویدادهای خبری در اوایل انقلاب و جنگ می تواند برای نسل امروز بسیار جذاب و تاثیرگذار باشد.
رزمی متولد 1326 دبیرعكس روزنامه كیهان در سالهای 1350 تا 1367 بوده و تمامی اتفاقات انقلاب در تهران و قم را عكاسی كرده است و در عملیات های متعدد جنگ تحمیلی به عنوان عكاس حضور داشته است و آموزش عكاسی، برگزاری و داوری چندین نمایشگاه بین المللی عكس دركشورهای كانادا وآمریكا بخشی از رزومه هنری وی است.
او علاوه بر جوایز متعدد داخلی و بین المللی تنها عكاس ایرانی برنده جایزه پولیتزر است و به مدت 26 سال تنها برنده ناشناس جایزه پولیتزر در تاریخ 90 ساله این جایزه بود تا آنكه سرانجام در سال 2006 میلادی نام رزمی به عنوان عكاس تصویر «جوخه آتش» برای همگان آشكار شد.
عباس ملكی یكی دیگر از عكاسان پیشكسوت مورد تجلیل این مراسم كه عكاسی از وقایع مهم تاریخی انقلاب را در كارنامه خود دارد به ایرنا گفت: ما در سالیانی كه كار می كردیم كمتر مورد توجه قرار گرفتیم و قدردانی ها باید در جوانی صورت بگیرد تا موجب انگیزه و ایجاد ایده های نوین در كار شود و لطفی كه در این فضاها شامل ما پیشكسوتان می شود و این انرژی باید روی جوان ها در موقع كارشان متمركز شود.
وی با انتقاد از عافیت طلبی برخی عكاسان خبری گفت: متاسفانه امروزه كمتر عكسی خبری در روزنامه ها چاپ می شود كه مخاطب را به خود جذب كند، چراكه خطرپذیری عكاسان بسیار كم شده است.
ملكی با یادآوری تصاویری كه در واقعه 17 شهریور و حكومت نظامی اصفهان در سال 1357 ثبت كرده است، گفت: به مدت 2 دقیقه در كشتار 17 شهریور 30فریم عكس گرفتم و چند لحظه بعد دستور شلیك به سمت من توسط فرمانده ای به سرباز داده شد و به خاطر لطف سرباز در معطلی دستور، از آن مكان گریختم.
وی از عكاسان خواست كه همانند یك محقق به كار عكاسی خبری نگاه كنند و تاكید كرد: آگاهی خود را در مورد اتفاق هایی كه از آن عكاسی می كنید بالا ببرید تا بتوانید آن رویداد را با تصاویر خود تحلیل كنید و روایت صحیح و دقیقی از آن داشته باشید.
ملكی از سال 1343 به استخدام روزنامه كیهان درآمد و سال 1368 بازنشسته شد؛ عكاسی از درگیری های انقلاب با شروع حكومت نظامی در اصفهان تا پیروزی انقلاب و عكس های 17 شهریور از جمله كارهای شاخص وی است.
او پیش از آغاز جنگ تحمیلی نیز برای ثبت اولین تحركات در منطقه جنگی حضور داشت و عكسهایی از عملیاتهای متعدد را ثبت كرد.
محمد اسلامی راد دیگر عكاس مورد تجلیل دومین دوره اعطای نشان عكس سال مطبوعاتی، متولد 1330 است.
وی فارغ التحصیل رشته كشاورزی از دانشگاه شیراز است و فعالیت عكاسی را به صورت خودآموخته از سال 54 آغاز كرد و از سال 61 فعالیت هنری خود را به صورت حرفه ای در سازمان صدا و سیما ادامه داد.
همكاری با آژانس عكس گاما در فرانسه از سال 64، چاپ عكس های خبری و گزارش های مصور در مطبوعات جهان، برنده جایزه نقدی مؤسسه غیرانتفاعی مادرجونز امریكا به خاطر مجموعه عكس های سیمای در حال تغییر كشور من 1367، عكاس ممتاز چهارمین نمایشگاه دوسالانه عكس موزه هنرهای معاصر و داوری چندین جشنواره و مسابقه عكس بخشی از فعالیت های هنری وی است.
دومین مراسم اهدای نشان عكس سال مطبوعاتی، بعدازظهر امروز یكشنبه 23 اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان با تجلیل و اهدای نشان به سه پیشكسوت فعال در حوزه پژوهش و آموزش عكاسی خبری؛ اسلامی راد، رزمی و ملكی برگزار شد.
فراهنگ **9031**1055