قم- ايرنا- مديركل دامپزشكي قم گفت: با توجه به قرار گرفتن درفصل گرما و احتمال شيوع بيماري هاي مشترك بين انسان و دام از جمله بيماري تب كريمه كنگو، شهروندان بايد به طور جد از كشتار دام در خارج از كشتارگاه اجتناب نمايند.

مهدي رفيعي محمدي روز دوشنبه درگفت و گو با ايرنا، افزود: بيماري تب كريمه كنگو يك بيماري وابسته به شغل است و كساني كه به نوعي با دام و كشتار دام در ارتباط هستند بيشتر در معرض خطر مي باشند.
وي اضافه كرد: اين بيماري جزو بيماري هايي است كه ارتباط نزديك با فصل دارد و در فصل بهار و تابستان كه فعاليت كنه ها بيشتر بروز مي كند، احتمال ابتلا به بيماري نيز بيشتر است.
وي با بيان اين كه بيماري تب كريمه كنگو قابل انتقال بين انسان و دام است، ادامه داد: اين بيماري علامتي در دام ندارد و دام مبتلا از نظر توليد و تغذيه كاملا سالم به نظر مي رسد، ولي در انسان خطرناك است و مي تواند كشنده باشد.
رفيعي، گزش كنه، انتقال از طريق تماس با خون دام مبتلا و انتقال از طريق تماس با خون انسان مبتلا را سه راه ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو عنوان و بيان كرد: افرادي كه در دامداري ها و يا كشتارگاه ها شاغل و يا مناطق روستايي ساكن هستند بيشتر در معرض خطر ابتلا مي باشند.
وي با تاكيد بر استفاده از چكمه، دستكش و لباس كار در كشتارگاه ها، تاكيد كرد: افرادي كه خارج از كشتارگاه اقدام به كشتار دام نمايند، بيشتر از ساير افراد در معرض خطر ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو هستند.
وي خونريزي زيرپوستي، بيني و داخلي را سه نشانه اصلي ابتلاي فرد به بيماري تب كريمه كنگو عنوان و اضافه كرد: در فصل بهار فعاليت جمعيت كنه بيشتر مي شود و احتمال آلوده كردن دام ها نيز بيشتر است، با توجه به اين كه اين بيماري نشانه اي در دام ندارد، بايد فرض كنيم دام مبتلا به ويروس است و دامدار نيز در راستاي پيشگيري از ابتلا اقدامات لازم به انجام دهد.
مديركل دامپزشكي قم با بيان اين كه درحال حاضر موردي از بيماري تب كريمه كنگو در قم گزارش نشده است، به شهروندان توصيه كرد: شاغلان در كشتارگاه بايد نسبت به هرگونه تماس با خون دام ها جلوگيري نمايند و لاشه دام ذبح شده تا 24 ساعت در دماي چهار درجه بالاي صفر نگهداري شود تا ويروس موجود در آن از بين برود.
وي تاكيد كرد: شرايط نگهداري لاشه هاي دام سبك و سنگين بايد در كشتارگاه ها و مراكز بسته بندي فراهم باشد و اصول بهداشتي رعايت شود.
وي تصريح كرد: شرايط نگهداري لاشه دام در كشتارگاه پرتو كاملا فراهم است و رعايت مي شود، ولي كشتارگاه شهرداري زيرساخت هاي لازم براي نگهداري لاشه هاي دام سبك در يخچال را ندارد و لاشه به محض كشتار به صورت گرم وارد بازار مي شود.
رفيعي ادامه داد: شهروندان در صورت خريد لاشه گرم حتما نسبت به نگهداري آن در دماي چهار درجه سانتيگراد بالاي صفر به مدت 24 ساعت اقدام كنند.
وي افزود: كشتارگاه جاهد با ظرفيت كشتار و نگهداري روزانه حداقل يك هزار راس دام سبك و 100 راس دام سنگين در كيلومتر 10 محور قديم قم- جعفريه آماده بهره برداري است و مي تواند جايگزيني براي كشتارگاه شهرداري باشد.
كشتارگاه شهرداري درحال حاضر ظرفيت كشتار 40 راس دام سنگين و حدود يك هزار و 200 راس دام سبك و كشتارگاه پرتو نيز ظرفيت كشتار 500 راس دام سبك و 50 راس دام سنگين را دارد و در كيلومتر 13 محور قم- جعفريه واقع شده است.
استان قم داراي 215 هزار راس گوسفند داشتي مولد، 35 هزار راس بز داشتي مولد، 115 هزار راس بزغاله پرواري، سه هزار و 500 نفر شتر، 27 هزار راس گاو شيري شامل 19 هزار راس گاو شيري اصيل مولد، سه هزار راس گاو دورگ شيري مولد، پنج هزار راس گاو شيري حذفي و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواري است.
/2085/ 6133/