به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی یكی از شكل های ارائه فرهنگ است كه هدف اصلی آن اشاعه فرهنگ، اطلاع رسانی و جلب توجه افراد نسبت به یك موضوع است .
در این برنامه كه به طور سمبلیك هفته نام گرفته است، مجموعه فعالیت هایی ترتیب داده می شود تا از طریق آن مخاطبان با یك رویداد آشنا شوند ، به اهمیت آن پی برند و به تعقیب آن تشویق شوند و نسبت به وجوه مختلف آن رایزنی و چاره اندیشی كنند.
جشنواره های بومی با موضوعات مختلف، نطق و سخنرانی ، پانل و میزگرد ، مصاحبه و نقد كتاب ، نمایشگاه (كتاب ، عكس ، آثار هنری) ، نمایش فیلم ، برنامه های هنری (كنسرت و نمایش) ، كارگاه ، تهیه بروشور و نشریه و بولتن و پوستر و طرح گرافیكی ، برپایی پایگاه اطلاع رسانی، ساخت فیلم و كلیپ و موسیقی ، بازدید و تور ، بزرگداشت و یادبود ، مهمانان ویژه و انواع مسابقه از برنامه های معمول است كه در این هفته برای اجرای آن تصمیم گیری می شود.
هفته فرهنگی با این كه خود محدوده زمانی مشخصی دارد می تواند تعداد معینی از فعالیت های ممكن را در بر گیرد اما در مقابل می تواند نقطه شروع بسیاری از تكاپوها، برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها در سطح خرد و كلان باشد؛ هفته فرهنگی مبداء جریان پیشبرنده ای است كه در صورت برنامه ریزی و اجرای غنی تاثیر بسزایی در رشد و ترقی یك منطقه دارد.
با وجود آن كه این رویداد از زمان آغاز و به ویژه در سال های اخیر به طور جدی و فراگیر در اقصی نقاط كشور دنبال می شود در فریدن اما سایه سكوت و ركود بر شانه فرهنگ سنگینی می كند.
پس از تصویب تصمیم شورای فرهنگ عمومی این شهرستان در سال 94، مبنی بر نامگذاری 17 تا 24 اردیبهشت ماه با عنوان هفته فرهنگی فریدن و اجرای امید بخش برنامه های متنوع فرهنگی در سال های 94 و 95 ؛ در دو سال اخیر به جای پیشرفت در این حوزه، كیفیت و كمیت برنامه های هفته فرهنگی فریدن به شدت كاهش یافته است و این مساله نارضایتی مردم و اهالی فرهنگ و هنر را در پی داشته است.
اكنون دیگر از آوازه فریدن در پایتخت و سرریز موج عظیم و شگفت آور گردشگران به جشنواره های چیگان و پلاسجان آن خبری نیست ؛ هفته فرهنگی فریدن در سال جاری به برگزاری نمایشگاه كتاب، اجرای تئاتر و كنسرت موسیقی پاپ و سنتی محدود شد ؛ برنامه های روتینی كه در سایر مناسبت ها نیز به كرار به اجرا در آمده است.
فریدن، با برخورداری از تمدن 7 هزار ساله و غنای تاریخی ، فرهنگی و گردشگری سال های مدیدی است كه بار بی مهری های فرهنگی را به دوش می كشد و در بستر فرهنگ به خوابی عمیق فرو رفته است.
در این میان سكوت، بی تفاوتی وعدم پاسخگویی متولیان فرهنگ و نبود برنامه ریزی مسئولانه و همدلانه ارگان های مرتبط خشم مردم را بر انگیخته است. این در حالی است كه در سایر ایام سال گاهی سنگ اندازی ها، نزاع ها، تخریب ها و هجمه های زیادی بر علیه توسعه و ارتقای فرهنگ به جریان می افتد به طوری كه به عقیده بسیاری از مردم فرهنگ پس از سیاست؛ پرمخاطره ترین عرصه در جامعه مدنی شهرستان فریدن است.
كمبود اعتبارات فرهنگی، بی توجهی و ناتوانی مسئولان ارشد شهرستان درجذب بودجه های فرهنگی، عدم وفاق و همبستگی متولیان در برنامه ریزی ها، و سایه سنگین جناح بندی های سیاسی عمده ترین دلائل غربت فرهنگ در این شهرستان است.
در این باره كورس بدیعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن، در گفتگو با ایرنا عدم اختصاص بودجه به این اداره را مهم ترین مانع برای اجرای بهینه برنامه های فرهنگی عنوان كرد و گفت: در سال های گذشته اثر این اهتمام و توجه فرمانداران، نمایندگان و متولیان به مقوله فرهنگ بیشتر بود و توانستیم به پشتوانه حمایت مادی و معنوی برنامه ریزی های خوبی برای گرامیداشت هفته فرهنگی فریدن اعمال كنیم.
وی افزود: متاسفانه مقوله فرهنگ در انبوه مشكلات و محرومیت های شهرستان فریدن به چشم نمی آید و آن طور كه باید حمایت لازم را دریافت نمی كند.
رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی فریدن ادامه داد: این مساله به قدری حاد است كه ما در تامین هزینه های جاری خود از قبیل برق و آب هم با مشكل مواجه هستیم وبا وجود ایده های قوی و پیشنهادهای سازنده، نبود اعتبار محدودیت های فراوانی برای ما ایجاد كرده است.
بدیعی با بیان این كه بازتاب قابل قبول فرهنگ و تاریخ منطقه نیازمند مشاركت بالای همه متولیان و دستگاه های مرتبط است، افزود: متاسفانه این وحدت و اشتراك نظر در شهرستان وجود ندارد چنانچه در سال گذشته نیز بسیاری از برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت هفته فرهنگی فریدن تحت تاثیر فضای سیاسی انتخابات كنسل شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن به جایگاه شاخص فرهنگ در سایر شهرستان ها نیز اشاره كرد و افزود: در این مناطق مردم نخستین گروه حمایت كننده و مشاركت كننده در برنامه ریزی و اجرای اهداف فرهنگی هستند و از طرفی هزینه برای فرهنگ نیز در كنار سایر هزینه ها در سبد مصرفی خانواده ها امری عادی و ضروری تلقی می شود.
وی افزود: گرچه مشكلات معیشتی و اقتصادی مردم فریدن خود یك عامل بازدارنده حمایت از فرهنگ است اما اگر به طور واقعی به این مقوله نگاه كنیم در می یابیم كه با اعمال نگاه فرهنگ دوستانه می توان هزینه اندك حمایت و استقبال از برنامه های فرهنگی را به هزینه های غیرضروری خانوار ترجیح داد تا خوراك فكری و فرهنگی نهاد مهم خانواده نیزفراهم شود و این كار غیر ممكن نخواهد بود.
بدیعی اضافه كرد: فرهنگ همچون كالبد زنده و فزاینده هر روز در حال شكل گیری است و حمایت و هدایت صحیح آن می تواند مفاهیم مهمی را به نسل های آتی منتقل كند.
از طرفی گرچه اعتبارات شهرستان فریدن در طی یك سال اخیر با تصمیم مدیران به صورت متمركز برای مشكلات آب، توسعه روستایی و پرداخت دیون اختصاص یافت، اما بسیاری از مردم و كارشناسان معتقدند توجیه عملكرد ضعیف بخش فرهنگ تنها بر مبنای كمبود بودجه صحیح نیست.
نكته مهم آن كه به نظر می رسد بی تفاوتی و خمودگی مسئولان و برنامه ریزان، بر شدت این مساله افزوده است. از عدم انجام ساده ترین و پیش پا افتاده ترین اقدامات برای گرامیداشت این هفته مانند صدور پیام تبریك، توزیع بروشورهای اطلاع رسانی و یا نصب بنرهای تبلیغاتی تا عدم توانایی مسئولان ارشد شهرستان برای جذب كمك های فرهنگی از سایر منابع و فقدان برنامه ریزی مناسب برای استفاده از امكانات موجود و ظرفیت نیروهای فرهنگی داوطلب این حقیقت را اثبات می كند.
در حالی كه فریدن از ظرفیت منحصر به فرد و بی بدیلی در زمینه هایی همچون آداب و سنن، هنر، میراث فرهنگی، بوم گردی، كشاورزی و دامداری، صنایع دستی، غذاهای محلی، توریسم و گردشگری مذهبی، گیاهان دارویی، موسیقی و آوازهای بومی، ایثار و شهادت، كتاب و كتابخوانی، ورزش ها و بازی های باستانی برخوردار است اما نتوانسته است جایگاه واقعی خود را بیابد و اینچنین است كه هفته فرهنگی فریدن كه فرصتی برای معرفی و ترقی این خطه است به راحتی می سوزد.
به اذعان بسیاری از كارشناسان و فعالان فرهنگی؛ رویدادسازی و انعكاس چنین ظرفیت های ارزشمندی همیشه هم منوط به بودجه و اعتبار نیست چرا كه در بسیاری از این زمینه ها می توان با بهره گیری خلاقانه و بهینه از شرایط موجود، موفق عمل كرد.موضوعی كه در مدیریت و اجرای هفته های فرهنگی دو سال نخست به كار گرفته شد و اثرات قابل قبول آن تا سال ها در اذهان باقی خواهد ماند.
در این خصوص روشن است حتی با در نظر گرفتن شرایط سخت بودجه ای، برنامه ریزی كوتاه مدت با مشاركت بخش خصوصی نظیر بازدید از موزه های مردم شناسی و شهدا، تورهای روستاگردی، جشنواره غذاهای بومی، اردوهای یك روزه مذهبی به مقصد امامزادگان و بقاع متبركه موجود، نواختن نواها و آوازهای محلی توسط هنرمندان بومی و پیش كسوت ، برگزاری انجمن ها و محافل ادبی، دعوت از چهره های شاخص فرهنگی در یك دورهمی ساده، اجرای بازی ها و ورزش های بومی و برپایی نمایشگاه از آثار هنرمندان چندان هم به اعتبار و بودجه خاصی نیاز ندارد؛ بلكه همت، مشاركت و سلیقه را می طلبد.
از طرفی جذب خیران و واقفان و هدایت نیات آنان به سمت نیازهای فرهنگی جامعه، جذب و تشویق بخش خصوصی برای ورود به این عرصه، برگزاری جلسات هم اندیشی جهت شناسایی و استفاده مطلوب از شرایط موجود نیز ضروری به نظر می رسد.
در این میان توان مدیریتی، دغدغه مندی، جسارت و اهتمام جدی مسئولان ارشد شهرستان به خصوص نماینده مجلس به مقوله فرهنگ نكته ای است كه نباید از غافل شد. همچنین تقسیم كار هوشمندانه در بخش سیاست گذاری ، حمایت ، هدایت ، اجرا و نظارت یك اصل كلیدی است.
نكته دیگر آن كه پیشرفت و درخشش فرهنگ در یك منطقه در گرو همراهی و همیاری همه ارگان ها و ادارات آن منطقه است و گذاشتن بار سنگین فرهنگ بر دوش یك نهاد نتیجه چندانی نخواهد داشت. مردم نیز به عنوان شاهدان تیزبین علاوه بر این كه خود باید در مسیر اعتلای فرهنگ پیشقدم باشند در این مواقع باید از تمام نهادها و ادارات مسئول مطالبه گری نمایند.
با توجه به آن كه اعتبار فرهنگی كشور هر سال، 9 هزار و 100 میلیارد تومان است كه از این میزان تنها 15 درصد اعتبار در اختیار فرهنگ و ارشاد است و 85 درصد این اعتبارات در اختیار سایر دستگاهها و نهادهایی است كه وظیفه دارند كارهای فرهنگی را حمایت كنند؛ چنانچه هر نهادی موازی با سایر مسئولیت های حرفه ای و نیز متناسب با جایگاهی كه در بین مردم دارد پیوست فرهنگی غنی و هدفمند نیز داشته باشد و از سهم خود در این عرصه غافل نشود، می توان تا حدی بر این مشكلات فائق آمد.
كمك به پربار شدن فرهنگ و انعكاس قدرتمندانه و خلاقانه مزیت های فریدن در هفته ای كه به نام این دیار است، بی شك بر رونق اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال این شهرستان نیز اثر خواهد گذاشت و از كنار این نكته نباید به آسانی گذشت.
به گفته سیده فاطمه ذوالقدر عضو هیات رئیسه كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز ، عرصه فرهنگ را نمی توان به صورت مهندسی شده، فرمایشی و دستوری اداره كرد و اگر تقسیم كار درستی در عرصه فرهنگ وجود داشته باشد، نهادهای حاكم و دولت ها، بدون آن كه حضورشان در این عرصه رنگ مداخله به خود گیرد، می توانند به ایفای نقش در عرصه فرهنگ بپردازند.
وی افزود: اگر تقسیم بندی كار بین حوزه های دولتی و غیردولتی در حوزه فرهنگ به درستی انجام شود، هیچگونه تداخل و تعارضی در نقش جامعه و نهادهای حاكم در حوزه فرهنگ ایجاد نمی شود.
عضو هیات رئیسه كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این كه كارهای اجرایی در حوزه فرهنگ باید به مردم و بخش خصوصی واگذار شود، افزود: وقتی همه كارهای اجرایی در حوزه فرهنگ را دولت انجام دهد، نهادهای مردمی تقویت نمی شوند كه بتوانند اثرگذار باشند. وقتی دولت و نهادهای حاكم در حوزه اجرایی فرهنگ وارد نشوند و در این حوزه فقط به سیاست گذاری و نظارت بپردازند، نهادهای مردمی قدرت پیدا می كنند تا از طریق مطبوعات، نمایندگان مجلس، تبلیغات آزاد، انجمن های صنفی و غیره در سیاست گذاری های دولت اثرگذار باشند.
هفته فرهنگی به عنوان چكیده ای ارزشمند از ظرفیت های قابل اتكا، چنانچه با برنامه ریزی همراه با درایت، خلاقیت و مشاركت همراه باشد سكوی پرش بلندی به سوی رونق و توسعه است.
به گزارش ایرنا 17 ام تا 24 اردیبهشت هر سال با عنوان هفته فرهنگی فریدن نامگذاری شده است.
فریدن تغییر یافته نام فریدون و زادگاه كاوه آهنگر است، دیاری با خصوصیات اجتماعی و نژادی منحصربه فرد كه به 'سرزمین شش قوم' معروف است.
پرتیكان نام باستانی فریدن، دیار پاری تاكن ها همان مردمان دلیر و شجاعی است كه در تاریخ كهن خود برعلیه آشوریان با پنج قبیله ی دیگر، اتحادیه معروف مادها را تشكیل دادند. فریدن در زمان هخامنشیان ایالتی مهم، آباد و پررونق بوده است و تنها جاده آپادانا به شوش- پایتخت زمستانی هخامنشیان از این منطقه عبور می كرده است. در زمان ساسانیان فریدن دارای شهرها و روستاهای زیادی بوده كه شاپور آباد مهمترین این مناطق به شمار می آمده است و بنای آن رابه شاپور دوم ساسانی نسبت می دهند ، در زمان صفویان این منطقه عمران و آبادی بیشتری یافت، در این زمان شاه عباس ارمنیان را از تركمنستان كوچ داده و در برخی از مناطق ایران از جمله در فریدن ساكن كرد.
آب و هوای شهرستان فریدن نیمه مرطوب با تابستانی معتدل و زمستان بسیار سرد است . وجود دست كن های شهر دامنه، شهر زیر زمینی 4 طبقه در روستای موغان و انواع كلیساها و بناهای تاریخی، منطقه نمونه گردشگری به نام های 'دره بید بالا' و 'تفرج گاه های پلاسجان'، تنوع زیستی و فرهنگی روستاها، مناظر طبیعی بكر، رودخانه ها، كوه ها و چشم انداز بی نظیر باغ ها و تاكستان های این دیار در كنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، و سوغات پر طرفدار از جمله لبنیات خوش طعم و اصیل زمینه بسیار مساعدی را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.
فریدن با وسعتی حدود 1100 كیلومتر مربع از شهرستانهای غرب استان اصفهان است كه از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به شهرستان چادگان و فریدونشهر، از شرق به شهرستان تیران و كرون و از غرب به شهرستان بوئین میاندشت محدود می شود. این شهرستان دارای دو بخش مركزی و زنده رود و دو شهر به نام های داران و دامنه، 5 دهستان و 28 روستا می باشد.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 كیلومتری غرب اصفهان واقع است.
گزارش از فاطمه زمانی
گ 9861/ 6022
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
فریدن، اصفهان-ایرنا- 17 تا 24 اردیبهشت كه 'هفته فرهنگی فریدن' نام گرفته است برای دومین سال متوالی با افت كیفی و كمی برنامه ها همراه بود.