تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

بروكسل - ایرنا - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آخرین ایستگاه مأموریت برجامی خود در بروكسل، پس از مذاكراتی فشرده با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران كشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه تصریح كرد كه طرف‌های اروپایی از عزم سیاسی برای حفظ برجام و ارائه تضمین‌های لازم برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ظریف كه از نتایج آخرین رایزنی‌های خود در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود كه انتظار دارد طرف اروپایی مواضع سیاسی خود را به عمل تبدیل كند.
او از یك توافق اولیه برای ارائه تضمین‌های لازم جهت تداوم برجام سخن گفت و ادامه داد 'حركت مناسبی آغازشده كه امیدوارم به نتیجه برسد. ما با آن‌ها در چند هفته آینده كارخواهیم كرد تا این تضمین‌ها به وقوع بپیوندد.'
ظریف اضافه كرد: ما گفتیم كه باید حقوق ایران تضمین شود و آنها هم گفتند كه تلاش خود را خواهند كرد.

**موگرینی: درباره تعهدهای مشترك و ادامه گفت و گوها توافق شد
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به خبرنگاران گفت كه همه طرف‌های اروپایی از بابت خروج ایالات ‌متحده اظهار تأسف كرده و پذیرفته اند كه عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران و رفع تحریم‌ها بخشی ساختاری (جدایی‌ناپذیر) از معاهده اتمی است.
وی افزود، به همراه ایران و سه كشور اروپایی بر روی تعهدهای مشترك تأكید و بر ادامه گفت و گوها و تعمیق آنها توافق شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به موارد بررسی و اقدام شده از جمله تحكیم روابط اقتصادی بین ایران و اروپا، تجارت نفت، روابط بانكی، حمل ‌و نقل، ارائه اعتبار به صادركننده‌ها و پیدا كردن راه‌های عملی برای تسهیل تجارت و همچنین كمك به ایجاد فضای شفاف داد و ستد در ایران اشاره كرد.
موگرینی با تأكید بر ادامه مشاوره‌های گسترده در همه زمینه‌ها اظهار داشت كه هفته آینده نشست دیگری در وین و در سطح معاونان وزیر خارجه برگزار خواهد شد.
پیش ‌از این بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز در بروكسل به خبرنگاران گفته بود كه توافق با ایران برغم خارج شدن آمریكا، معاهده‌ای باارزش است. 'به همین دلیل بریتانیا به همراه دو كشور اروپایی دیگر روی ارائه یك بسته پیشنهادی به ایران به‌منظور ترغیب این كشور به باقی ماندن در این معاهده فكر خواهد كرد.'
او درباره نحوه حمایت از شركت‌های اروپایی برابر آمریكا گفت كه سه قدرت اروپایی به همراه فدریكا موگرینی و كمیسیون اروپا تلاش خواهند كرد كه منافع مشروع شركت‌هایی كه با ایران داد و ستد دارند، حفظ شود.
جانسون گفت، باید درباره آنچه 'سیم‌خاردار الكتریكی و موانع برق‌دار' قوانین خارج از قلمروی آمریكا نامید، واقع‌بین بود. وی با این ‌حال ابراز امیدواری كرد كه این بِدان معنا نیست كه نتوان در این زمینه كاری كرد.

** تأكید وزیر امور خارجه بلژیك بر لزوم اجرای كامل برجام
ظریف در ادامه سفر خود به بروكسل در نشستی یك‌ساعته با «دیدیه ریندزر» همتای بلژیكی خود در ساختمان وزارت امور خارجه این كشور دیدار و تصریح كرد كه جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد كه منافع ملت ایران از برجام تأمین شود.
ریندرز نیز با اشاره به اهمیت برجام، لزوم بقا و اجرای آن به‌عنوان یك توافق جهانی را مورد تأكید قرارداد و افزود: اتحادیه اروپا در حال رایزنی و بررسی راه‌های حفظ این توافق بدون حضور آمریكا است.
وزیر امور خارجه بلژیك همچنین در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اتحادیه اروپا در حال جست و جوی راه‌هایی برای حفاظت از شركت‌های اروپایی فعال در ایران در برابر تحریم‌های آمریكا است.
برآیند تحولات یادشده نشان می‌دهد كه با خروج آمریكا از برجام، اروپا در تداوم حفظ برجام تردیدی ندارد. با این ‌حال ارائه تضمین‌های لازم به ایران ازجمله مواردی است كه به گفته وزیر امور خارجه باید 'منتظر ماند و دید عزم سیاسی كه توسط طرف‌های باقیمانده برجام تاكنون ابرازشده می‌تواند به عمل تبدیل شود'
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا سه‌شنبه گذشته (18 اردیبهشت) خروج دولتش را از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اعلام كرد.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همكاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاكید كرد و سران انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه ای مشترك اعلام كردند كه در برجام باقی خواهند ماند و به تعهدات دولتهای خود در آن پایبندند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پس از اعلام خروج آمریكا از برجام اعلام كرد كه به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با كشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاكره كند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند
وزارت امور خارجه بر همین اساس رایزنی‌ها را برای ادامه برجام بدون واشنگتن در دستور كار قرار داد و ظریف از شنبه گذشته ابتدا راهی چین و سپس روسیه شد و سپس پریشب (دوشنبه شب) وارد بروكسل مركز اتحادیه اروپا شد و دیروز (سه شنبه) در این شهر با موگرینی و همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی خود گفت و گو كرد.
او در پكن و مسكو نیز در دیدار با همتایان خود درباره ضرورت حفظ برجام بر اساس تضمین منافع ایران تأكید كرده بود.
اروپام ** هـ ن **1479