مراغه - ایرنا - فرماندار مراغه گفت: با همكاری دستگاه های خدمات رسان و شهرداری، نواقص و مشكلات زیست محیطی موجود در زباله گاه مراغه مرتفع می شود.

به گزارش ایرنا، حمید شكری روز چهارشنبه در نشست كارگروه مدیریت پسماند مراغه افزود: با اخذ مجوزهای لازم از سوی اداره كل محیط زیست آذربایجان شرقی و با اجرای دیوار و فنس كشی و نیز كنترل شیرآبه های زباله های دفن شده، این مشكلات رفع می شود.
وی با بیان اینكه محل فعلی مناسب ترین مكان بدای دفن زباله های شهری است ادامه داد: انتقال یا ایجاد زباله گاه جدید با توجه به محدودیت مكان مناسب و بودجه، به نفع شهر نیست.
وی اضافه كرد: اجرای طرخ تفكیك پسماند از مبدا با فرهنگ سازی در سطح شهر ممكن بوده و در این زمینه می توان از ظرفیت سمن ها نیز استفاده كرد.
شكری افزود: در زمینه جمع آوری پسماندهای روستایی نیز این امر با همكاری بخشداران و دهیاران برنامه ریزی و اجرایی خواهد شد.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با اشاره به وجود 50 جایگاه دفن زباله در استان گفت: در 50 درصد این زباله گاه ها زباله ها به ‌صورت غیراصولی دفن می ‌شود.
رضا فدایی همچنین از استانداردسازی تمامی جایگاه های دفن زباله در استان تا پایان سالجاری خبر داد.
وی افزود: برای ایجاد، ساماندهی و دفن بهداشتی زباله و پسماندها در استان اعتبارات مناسبی تخصیص یافته است.
فدایی افزود: باتوجه به مشكل فعلی زباله گاه مراغه و عدم برخورداری از مجوز زیست محیطی ایجاد محل جدید می تواند راهگشا باشد.
وی اضافه كرد: در بخش سراجو نیز اعتبار لازم برای ایجاد زباله گاه در این بخش تخصیص خواهد یافت.
شهردار مراغه نیز با اشاره به جمع آوری بیش از 120 تن زباله در روز در این شهر گفت: با وجود تحمیل هزینه های سنگین برای جمع آوری و دفن زباله ها، مدیریت شهری در صدد رفع مشكلات زباله گاه این شهرستان است.
محمدرضا احمدی افزود: راه اندازی مجدد كارخانه كمپوست و اجرای طرح جمع آوری هوشمند پسماندهای شهری از جمله طرح های شهرداری برای كاهش بار ورودی به زباله گاه است.
وی اضافه كرد: برای اجرای طرح تفكیك هوشمند پسماند، 10 محل ثابت شهری برای جمع آوری ایجاد خواهد شد.
زارعی رئیس اداره حفاظت محیط مراغه نیز خواستار اخذ مجوزهای زیست محیطی و رفع مشكلات آلایندگی زباله گاه از سوی شهرداری شد.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی قرار دارد.
3077/7487