تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸

پكن - ایرنا - ژاپن امروز اعلام كرد پس از آنكه آمریكا تعرفه هایی بر روی برخی از محصولات وارداتی ژاپن اتخاذ كرد این كشور نیز دست به تلافی جویی خواهد زد.

به گزارش ایرنا اقدام تلافی جویانه ژاپن برای آمریكا كه یك شریك و متحد بزرگ این كشور محسوب می شود گران تمام خواهد شد بخصوص آنكه كره جنوبی هم تلافی جویی علیه تعرفه های آمریكا را در دستور كار خود قرار داده است.
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا اعلام كرده است كه تعرفه هایی بر روی واردات فولاد و محصولات آلومینیومی از چندین كشور از جمله كره جنوبی و ژاپن اعمال می كند.
حالا شبكه خبری 'ان اچ كی' گزارش كرده است كه توكیو نمی تواند نسبت به این مساله بی تفاوت باشد و برای همین تعرفه هایی معادل تعرفه های آمریكا به ارزش 409 میلیون دلار روی كالاهای وارداتی آن كشور اعمال خواهد كرد.
تارنمای ژاپن تایمز می نویسد كه این تازه ترین اختلاف بارز بین آمریكا و كشورهای دیگر جهان است كه بشدت از سیاست دونالد ترامپ رییس جمهور آن كشور مبنی بر اولویت به آمریكا نگران هستند و این موضوع را شروع یك نبرد تجاری دنیا با آمریكا توصیف كرده اند.
ژاپن مدت هاست با آمریكا در باره این موضوع گفت و گو می كند اما نتوانست واشنگتن را قانع كند تا دست از این افزایش تعرفه ها بردارد و حالا به تلافی جویی روی آورده است.
'یوشهیدا سوگا' سخنگوی ارشد دولت ژاپن در مصاحبه ای در توكیو گفت ما هر اقدامی كه لازم باشد بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی و برای حراست از منافع تجاری كشورمان علیه آمریكا انجام می دهیم.
همزمان وزارت تجارت، صنایع و انرژی كره جنوبی در بیانیه ای اعلام كرده رسما از آمریكا در خصوص «افزایش تعرفه بر روی برخی از واردات محصولات كره ای» به سازمان تجارت جهانی شكایت كرده است.
بر اساس این بیانیه، دو كشور نزدیك به سه ماه با یكدیگر گفت و گو داشته اند اما مشكل همچنان حل نشده است.
این بیانیه می افزاید كه آمریكا در ماه های اخیر اقدام به افزایش تعرفه بر روی واردات محصولاتی چون ماشین لباسشویی و سلول های خورشیدی از كره جنوبی كرده است.
خبرگزاری یونهاپ از كره جنوبی می نویسد كه كره ای ها اصلا این اقدام آمریكا و دلایل آن را درك نمی كنند و برای همین نتوانسته اند در مذاكرات سه ماه گذشته با یكدیگر به نتیجه برسند.
وزارت تجارت، صنایع و انرژی كره جنوبی بابت افزایش تعرفه ها بر روی این محصولات كه در مرحله اول تا 20 درصد و در مراحل بعدی تا 30 درصد اعمال شده است بشدت ابراز ناخرسندی كرده است.
گزارش تاكید می كند كه این اقدام مصداقی از یكجانبه گرایی آمریكاست و به صنایع داخلی كره جنوبی لطمات شدیدی وارد می كند.
وزارت تجارت كره جنوبی در بیانیه خود آورده است با دولت آمریكا برای برطرف كردن مساله و لغو تعرفه ها گفت و گو می كنیم و از سازمان تجارت جهانی می خواهیم با كمیته ویژه خود به این شكایت رسیدگی كند.
كره جنوبی تهدید كرده است كه اگر این موضوع فیصله پیدا نكند به میزان 480 میلیون دلار در سال تعرفه هایی بر روی كالاهای وارداتی از آمریكا اتخاذ می كند تا ضرر خود را به همین میزان جبران نماید.
آساق**231**1904**