تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

كوالالامپور- ایرنا- كارشناسان بین المللی صنعت هوایی در هفته جاری علت سقوط هواپیمای 'ام اچ 370' مالزی را خودكشی خلبان اعلام كردند تا با فرضیه جدیدی سكوت سنگین چهار ساله گذشته در مورد علت گمشدن و سقوط این پرواز را بشكنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، یك گروه پنج نفره از تحلیلگران كارشناسان صنعت هوانوردی درهفته جاری اعلام كردند براساس اسناد و مدارك این سانحه هوایی به این نتیجه رسیده اند كه كاپیتان 'ظهری احمد شاه' 53 ساله عامل اصلی گمشدن هواپیمای مسافربری ام اچ 370 در سال 2014 میلادی و سانحه سقوط دلخراشی بوده كه از آن به عنوان جنایت عمدی یاد كردند.
طبق این اظهارات كاپیتان این هواپیما پیش از ' شیرجه مرگ' به اعماق آب های اقیانوس هیچ پیام رادیویی و اورژانسی را مبنی بر وجود مشكل درسیستم فنی هواپیما و یا در داخل آن ارسال نكرده بود و این اتفاق به طور ناگهانی و بدون هیچ درخواست كمك ،اعلام هشدار یا پیام آخر كه به طور معمول خلبانان هواپیما به هنگام بروز سوانح از خود به جای می گذارند ، رخ داده است.
اعضای این تیم 5 نفره كارشناسان صنعت هوانوردی در برنامه 60 دقیقه شبكه سی بی اس استرالیا تاكید كردند خودكشی خلبان این هواپیما ، سقوط عمدی و شیرجه مرگ وی در آبهای اقیانوس آرام سبب كشته شدن وی و تمام كادر پرواز و مسافران بیگناه این هواپیما شده است.
'لری ونس' بازرس ارشد سابق هیئت امنیت حمل و نقل كانادا و پژوهشگر صنعت هوانوردی در این میزگرد گفت: بررسی شواهد و مدارك نشان می دهد كاپیتان این هواپیما خودكشی كرد و به همراه خود تمام مسافران و سرنشینان هواپیما را در آبهای اقیانوس غرق كرد.
پرواز ام اچ 370 به مقصد كوالالامپور- پكن در روز 8 مارس 2014، كمی بعد از خروج از پایتخت مالزی ، با 239 نفر مسافر كه دو نفر از آنها تبعه ایران بودند، ناپدید شد تا یكی از بزرگترین رازهای تاریخ هوانوردی را درجهان رقم بزند.
اگرچه اظهارات این گروه تحلیلگر برای نخستین بار پس از چهار سال از وقوع این سانحه به عنوان یك فرضیه مطرح شده، اما تاكنون در هیچیك از گزارش های مرتبط با عملیات جستجوی این هواپیما چنین نظریه هایی ارائه نشده بود.
نكته مهم این است كه اكنون كارشناسان به دنبال پاسخ سوالات جدیدتری هستند كه اگر فرضیه خودكشی خلبان هواپیما صحیح باشد، وی با چه انگیزه ای این اقدام مرگبار را انجام داده است.
حدود 2 سال پیش استرالیا، چین و مالزی پس از اقدامات گسترده اما ناموفق و صرف حدود بیش از 159 میلیون دلار هزینه اعلام كردند كه به عملیات جستجوی این هواپیما پایان دادند.
یك گروه مشترك جستجو از این سه كشور حدود 120 هزار كیلومتر مربع از اعماق اقیانوس هند را در ژانویه 2017 میلادی مورد جستجو قرار دادند.
این گروه اكتشاف از دولت مالزی خواست تا عملیات جستجو به 25 هزار كیلومتر مربع در آبهای این اقیانوس گسترش یابد.
دولت پیشین مالزی در اوایل سال 2018 نیز با پرداخت 70 میلیون دلار به شركت آمریكایی 'ابدیت اقیانوس' برای یافتن هواپیمای گمشده ام اچ 370 به شرطی موافقت كرد كه این شركت بتواند اثری از این هواپیما ظرف مدت 90 روز پیدا كند اما این شركت نیز موفق به یافتن نتایج جدیدی دراین پرونده نشد.
سازمان 'كامنولث' استرالیا نیز سال گذشته با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام كرد هواپیمای ناپدید شده مالزی در دریایی در شمال شرقی منطقه ای كه دو سال در آن به دنبال این هواپیما می‌گشتند، سقوط كرده است.
طبق این گزارش این پرواز هزاران مایل از مسیر خود بر فراز جنوب اقیانوس هند منحرف شد و در ساحل غربی ایالتی در استرالیا سقوط كرده است.
تاكنون هواپیماهای زیادی در جهان سقوط كرده اند اما كارشناسان صنعت هوانوردی به دنبال یافتن علت آن هستند تا با رفع مخاطرات، امنیت پرواز را در این صنعت رو به گسترش و پر درآمد افزایش دهند.
از این رو یافتن راز سقوط پرواز های مختلف حتی اگر سالیان درازی از آنها گذشته باشد نه تنها برای دولت ها و خانواده قربانیان بلكه برای كارشناسان و صاحبان شركت ها و خطوط هواپیمایی بسیارحائز اهمیت است، به طور مثال حل معمای هواپیمای مسافربری فرانسه كه سال 2009 در مسیر برزیل به این كشور سقوط كرد بیش از دو سال زمان برد و سرانجام جعبه سیاه آن توسط یك زیردریایی 23 ماه پس از سقوط با حدود 40 میلیون دلار هزینه پیداشد.
آساق**241**1599