سنندج - ایرنا - رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان گفت: نرخ مصوب فروش آش، حلیم، زولبیا و بامیه در ماه مبارك رمضان از سوی ستاد تنظیم بازار استان تعیین و اعلام شده است.

فرزاد سردارزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس پیشنهاد اتاق اصناف مركز استان كردستان زولبیا و بامیه ممتاز هر كیلوگرم 120 هزار ریال، درجه یك 115 هزار ریال و درجه دو 105 هزار ریال قیمت گذاری شده كه نسبت به سال گذشته از افزایش حدود 10 درصدی برخوردار است.
وی با بیان اینكه با هر گونه افزایش قیمت بیش از نرخ مصوب برخورد قانونی می شود، افزود: طبق بررسی های انجام گرفته تنها در پنج قنادی سنندج شامل بهران، كندو، دقیق، پیمان و آصف زولبیا و بامیه ممتاز ارائه می شود.
سردارزاده از مردم خواست تنها زولبیا و بامیه را از قنادی های سطح شهر خریداری كنند چون عرضه و فروش فله ای این محصول كنار خیابان ها یا سایر مغازه ها از جمله واحدهایی كه فعالیت خود را به صورت فصلی عوض می كنند، مورد تایید این سازمان نیست.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان همچنین از عدم افزایش نرخ انواع حلیم و آش در استان خبر داد و تاكید كرد: در شهر سنندج هر كیلوگرم آش به قیمت 65 هزار ریال و هر كیلوگرم حلیم به قیمت 40 هزار ریال توزیع می شود كه برابر با قیمت مصوب سال گذشته است.
سردار زاده یادآور شد: حلیم فروشی و واحدهای اغذیه فروشی براساس این قیمت گذاری هر كاسه حلیم و آش (یك نفره) در داخل مغازه را به قیمت 35 هزار ریال به فروش خواهند رساند.
وی همچنین از نظارت مشترك قنادی های، حلیم فروشی ها، رستوران و غذاخوری های سطح استان با همكاری دانشگاه علوم پزشكی، خدمات درمانی و بهداشتی استان خبر داد و گفت: در این نظارت ها با متخلفان بدون هیچ گونه اغماضی برخورد خواهد شد.
وی در خصوص نرخ انواع زولبیا و بامیه، آش و حلیم در سایر شهرستان های استان نیز اضافه كرد: این قیمت گذاری نیز بر اساس كمیته تنظیم بازار شهرستان ها با 10 تا 15 درصد پایین تر از نرخ مركز استان تعیین و اعلام شده است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان از اجرای طرح ویژه نظارت بر بازار استان همزمان با ایام ماه مبارك رمضان خبر داد و افزود: این طرح با هدف نظارت بر عملكرد واحدهای تولیدی و توزیعی و خدماتی، حفاظت از حقوق مصرف كنندگان و شتاب بخشیدن به دسترسی مردم به كالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب، می باشد.
سردارزاده یادآور شد: بازرسان طرح ویژه نظارتی ماه رمضان بر رعایت نرخ‌ های مصوب و سود قانونی، نصب برچسب قیمت بر روی تمام كالاها و صدور فاكتور رسمی در قبال فروش كالا نظارت دارند و همه صنوف ملزم به رعایت این موارد می باشند.
وی تاكید كرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی صنوف، شكایات خود را از طریق شماره تلفن 124 برای رسیدگی اعلام كنند.
به گزارش ایرنا، مبارزه با گرانفروشی، كم فروشی، تقلب، احتكار، عدم صدور صورتحساب، تبلیغات خلاف واقع، عدم درج قیمت و فروش كالای قاچاق همه ساله اجرا می شود اما در ایام پرتقاضای بازار از جمله ماه مبارك رمضان تشدید می شود.
حدود 56 هزار واحد صنفی دارای پروانه كسب در استان كردستان وجود دارد كه از این تعداد 29 هزار واحد در مركز استان مستقر است كه حدود سه درصد از این واحدهای صنفی، فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هستند.
3034/9102