بغداد - ایرنا - 'سید عمار حكیم' رئیس جریان حكمت ملی عراق و رئیس ائتلاف انتخاباتی 'الحكمه' بر ضرورت تشكیل دولت اكثریت ملی در این كشور تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، حكیم روز شنبه در دیدار 'سلیم الجبوری' رئیس پارلمان عراق با وی و در ادامه رایزنی احزاب عراق برای تشكیل دولت جدید، گفت: باید به سمت تشكیل دولت اكثریت ملی قدم برداریم، دولتی كه خدمتگذار و مقتدر است و توانایی تحقق آرزوهای ملت عراق را دارد.
وی افزود: تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد.
حكیم گفت: برگزاری موفق انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رأی است.
در این دیدار دو طرف همچنین آخرین تحولات اوضاع سیاسی كشور، نتایج انتخابات و چارچوب دولت مد نظر در مرحله پیش رو را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
وی با تاكید بر اینكه تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد، گفت: پیروزی در انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود، و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رأی است.
وی با تاكید بر اینكه تصمیم‌گیری‌های ملی باید در وهله اول منافع مردم عراق را مد نظر قرار دهد، گفت: پیروزی در انتخابات دلیل دیگری بر پایبندی مردم عراق به نظام سیاسی ‌خود، و نیز التزام به مبادله مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق‌های رای است.
گفتنی است حكیم پس از در دیدار جمعه شب خود با 'مقتدا صدر' رهبر جریان صدر و حامی ائتلاف 'السائرون' از شروع تلاش این دو ائتلاف برای گفتگو با سایر گروه های سیاسی برای تشكیل دولت آینده خبر داد.
این رویدادها درحالی است كه این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای میان رهبران مختلف سیاسی عراق و همچنین اقلیم كردستان عراق در خصوص تحولات جاری كشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتائج انتخابات و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است.
بر اساس نتایج نهایی چهارمین انتخابات پارلمانی عراق ائتلاف های سائرون (متقدا صدر) با 54، الفتح (هادی العامری) 47، النصر (حیدرالعبادی) 42، دولت قانون (نوری المالكی) 25، حزب دموكرات كردستان عراق (مسعود بارزانی) 25 ، الوطنیه (ایاد علاوی) 21، الحكمه (سیدعمار الحكیم) 19 و ائتلاف القرار (اسامه النجیفی) 14كرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود كردند.
چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق روز شنبه با حضور 27 ائتلاف انتخاباتی و 205 حزب و جریان سیاسی برگزار شد و در مجموع در 88 فهرست انتخاباتی برای تصدی كرسی های پارلمان (329 كرسی) با همدیگر به رقابت پرداختند.
این نخستین انتخابات پساداعش در عراق بود و 44.5 درصد مردم در آن شركت كردند.
خاورم*2*380**