تهران- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی گفت: ارتباط بانك های مركزی اروپا با بانك مركزی ایران ادامه دارد و روند مذاكرات با اتحادیه اروپا در آینده وضعیت روشن تری برای تصمیم‌گیری در اختیار مسئولان قرار خواهد داد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از بانك مركزی، «ولی اله سیف» در دیدار جمعی از مدیران مسئول رسانه ها و كارشناسان ارتباطات، خروج یك جانبه آمریكا از برجام را كم هزینه ترین روش برای ایران خواند و گفت: مذاكره ایران و اروپا حول محور حضور ایران در برجام ادامه دارد و در این گفت و گو ها روابط بانكی دو جانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

** ثبات در بازار ارز و استمرار آن اولویت بانك مركزی است
رئیس‌كل بانك مركزی، ثبات در بازار ارز و استمرار آن را از اولویت های این نهاد ناظر دانست و افزود: همواره دوره پرفشار تقاضا در بازار ارز در سه ماهه سوم سال وجود داشته و در دوره سه ماهه چهارم سال، قیمت ارز به روند طبیعی خود باز می گشت، اما در پایان سال 1396 با التهاب آفرینی آمریكایی ها، همكاری برخی كشورهای منطقه و تحلیل هایی درباره خروج آمریكا از برجام، نرخ ارز از روند طبیعی خود خارج شد.
سیف افزود: در وضعیت كنونی، با توجه به فشارهای آمریكا برای بازگرداندن تحریم ها، تنها روش كنترلی با نرخ یكسان پاسخگوی نیازهای اقتصادی كشور است.
رئیس شورای پول و اعتبار تاكید كرد: وجود نرخ یكسان در كشور مورد توافق اغلب كارشناسان است و این نرخ براساس واقعیت های متغیرهای كلان اقتصادی كشور تعدیل خواهد شد.
وی با تشریح اهمیت سامانه نیما در چرخه تجارت خارجی كشور گفت: سامانه نیما با ایجاد شفافیت در تامین و تخصیص ارز مورد نیاز كشور به تدریج جایگاه خود در تجارت خارجی كشور را پیدا خواهد كرد و با رفع ایرادات احتمالی بازوی توانمند بانك مركزی در بخش نظارت ارز خواهد شد.

** اصلاح نظام بانكی نیازمند همكاری رسانه هاست
رئیس كل بانك مركزی خواستار حمایت رسانه ها در مسیر اصلاح ساختار نظام بانكی و تبیین اهمیت این موضوع در افكار عمومی شد.
وی با بیان اینكه خطر بزرگی با ساماندهی موسسات غیرمجاز از اقتصاد كشور رفع شده است، گفت: موسسات غیرمجاز یك بلای جدی برای اقتصاد كشور بود و روز به روز مشكلات ناشی از فعالیت خارج از چارچوب این موسسات بزرگتر می شد.
سیف حل مسئله موسسات غیرمجاز را نیازمند هماهنگی و همكاری بین قوا و سایر دستگاه ها دانست و افزود: اگر فرآیند ساماندهی زودتر آغاز می شد، هزینه های كمتری برای اقتصاد كشور و نظام بانكی داشت اما مدیریت این موضوع تا زمان آغاز كار دولت یازدهم با روش های غیركارشناسی، موجب هدررفت منابع و سرمایه های كشور می شد.
وی ادامه داد: در این زمان بانك مركزی با عزم جدی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز وارد عمل شد و خطر بزرگی را از اقتصاد كشور رفع كرد.
رئیس كل بانك مركزی افزود: زمانی موسسات غیرمجاز 25 درصد نقدینگی كشور را بدون هیچ نظارتی مدیریت می كردند اما اكنون با اقدام های بانك مركزی هیچ موسسه غیرمجاز حائز اهمیتی در كشور وجود ندارد.
وی با اشاره به تعمیم مشكلات موسسات غیرمجاز به نظام بانكی در ابتدای دوره ساماندهی گفت: برخی رسانه ها با تعمیم مشكل موسسات غیرمجاز به كل شبكه بانكی و نشان دادن تصویری نادرست از فعالیت های آنان، كار ساماندهی را با مشكل مواجه می كردند و به این ترتیب، افكار عمومی در مقابل بانك مركزی قرار می گرفت.
سیف ادامه داد: در عین حال رسانه های دیگری هم بودند كه مسئولانه به این موضوع پرداختند و بانك مركزی را در این مسیر یاری كردند كه جای قدردانی دارد.
وی یادآور شد: در آغاز مسیر ساماندهی، برخی با اطلاعات نادرست و ناكافی از عمق بحران، بانك مركزی را برای حل مسئله با روش های نادرست تحت فشار قرار می دادند كه با درایت این بانك و حمایت سران سه قوه، توانستیم این خطر بزرگ را از بازار پولی و بانكی كشور دور كنیم.
به گفته سیف، اگر از ابتدا نگاه و بینش درستی درباره موضوع بین همه اركان حاكمیت و رسانه ها وجود داشت، ساماندهی با هزینه كمتری انجام می شد.
رئیس كل بانك مركزی درباره منابع تخصیص یافته برای حل مشكلات سپرده گذاران نیز گفت: منابع تخصیص داده شده با تصمیم كمیته منتخب سران سه قوه پرداخت شده و تاكنون هیچ پولی بدون پشتوانه به سپرده گذاران پرداخت نشده و براساس دارایی های شناسایی شده، خط اعتباری برای تسویه با ذینفعان اختصاص یافته است.

**اصلاح نظام بانكی مطابق با استانداردهای روز دنیا یك ضرورت است
سیف اصلاح نظام بانكی مطابق با استانداردهای روز دنیا را یك ضرورت برای اقتصاد كشور خواند و گفت: این اقدام یكی از برنامه های جدی بانك مركزی در سال های اخیر بوده است.
وی، الزام بانك ها به ارائه صورت های مالی بر اساس استاندارد بین المللی IFRS، جلوگیری از پرداخت سودهای موهوم به صاحبان سهام از محل سپرده‌ها و اصلاح رفتار دولت در قبال برداشت از منابع بانك‌ها و بدهی دولت به بانك‌ها را مهمترین اقدامات بانك مركزی در راستای اصلاح نظام بانكی برشمرد.
به گفته سیف، یكی از اولویت های اقتصادی كشور كه نیاز به همفكری، انسجام و وحدت در مجموعه حاكمیت دارد، ادامه روند اصلاح نظام بانكی است كه باید این نظام با استانداردهای بانكداری دنیا انطباق داشته باشد.
اقتصام **1070*2025