تهران- ایرنا- مسئول ﭘﯿﺸﯿﻦ ‏پرونده اﯾﺮان در وزارت امور ﺧﺎرﺟﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ در گفت و گو با شبكه تلویزیونی فرانس 24، ضمن ابراز تاسف از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج یكجانبه از توافق هسته ای با ایران، گفت: ترامپ می خواهد تمام میراث بر جای مانده از دوران باراك اوباما را نابود كند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جان لیمبرت می گوید : این تصمیم ترامپ بسیار عجیب است. من واقعا از این تصمیم رئیس جمهوری آمریكا ناامید شدم. این توافق از نظر من یك نماد بود. نمادی بود كه 34 یا 35 سال اوضاع تنش آلود میان آمریكا و ایران را تغییر داد. این توافق، موجب شد كه بعد از سه دهه، دو طرف پشت میز بنشینند و به جای توهین، به حرف های هم گوش دهند.
لیمبرت گفت: ترامپ می خواهد تمام میراث بر جای مانده از دوران باراك اوباما را نابود كند. او (ترامپ) می گوید چون این توافق را اوباما امضا كرده است پس توافق خوبی نیست. من بهترین و حرفه ای ترین مذاكره كننده در جهان هستم و می توانم توافق بهتری نسبت به این به دست بیاوم.
جان لیمبرت كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 یكی از دیپلمات های گروگان ماجرای اشغال سفارت آمریكا در تهران بود، در این باره نیز گفت: آنچه كه بیش از سه دهه است روابط آمریكا و ایران را بحرانی كرده است، ماجرای گروگان گیری بود. این بحران كه در دوران ریاست جمهوری جیمی كارتر رخ داد، روابط دو كشور را به شدت بر هم ریخت و این موضوع همچنان ادامه دارد. البته درست است كه ما و خانواده مان روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم اما قربانیان حقیقی این ماجرا ما نبودیم بلكه مردم ایران بودند و آنها آسیب های زیادی از این بابت متحمل شدند.
لیمبرت امیدوار است كه كشورهای اروپایی بتوانند توافق هسته ای با ایران را حفظ كنند تا مردم این كشور آسیب زیادی نبینند.
به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری آمریكا چندی پیش با تكرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام كرد كه دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریكا تأكید كرد كه این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه های جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام كردند.
اروپام**9041** 1723