مشهد- ايرنا- رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوي گفت: دولت بايد ارز در اختيار خود را مديريت كند، در غير اين صورت حجم زيادي از ارز را به خاطر كالاهاي غيرضرور كه قبلا با ارز آزاد وارد مي شد، از دست خواهد داد كه جايگزيني هم براي آن نخواهد داشت.

محمدحسين روشنك، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: متاسفانه برخي انتظار دارند كه دولت ارز 4200 توماني را كه بايد براي تهيه مواد اوليه توليد و صنعت اختصاص يابد، حتي براي وارد كردن گوشي موبايل و عروسك چيني هم اختصاص دهد.
وي ادامه داد: نخستين اثر عدم مديريت ارز در اختيار دولت اين خواهد بود كه دولت ارز در اختيار خود را از دست مي دهد در حالي كه اگر 20 يا حتي 100 ميليارد دلار براي مواد اوليه گشايش اعتبار كند هيچ مشكلي ايجاد نمي شود چون اين مواد در كشور ذخيره شده و تا پايان سال و حتي سال ديگر هم مي شود از آن استفاده كرد.
او اظهار كرد: به عنوان يك فعال در عرصه واردات بر اين باورم كه اختصاص ارز دولتي براي ورود كالاهاي غيرضرور در آينده مشكل آفرين خواهد شد كه البته اكنون ما به آن توجهي نداريم.
رئيس اتحاديه صادر كنندگان خراسان رضوي گفت: بخشي از صادرات استان كالاهايي است كه مواد اوليه اش با ارز ارزان وارد مي شود و بخش ديگري از صادرات ما مانند زعفران، پسته و محصولات كشاورزي، هيچ ربطي به تخصيص ارز دولتي ندارد كه بايد صادركنندگان را در صدور اين كالاها با ارز غيردولتي آزاد گذاشت.
روشنك افزود: ما در ارسال كالا به كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان گرفتار اين معضليم كه صادرات با مبلغ كمي انجام مي شود و ارز حاصل از آن هم برنمي گردد يعني صادرات با برند و اعتبار ما از دستمان خارج مي شود.
وي ادامه داد: بخشي از سرمايه گذاري هاي خارجي در استان به صورت نيمه كاره رها شده و مثلا خيلي از تجار افغانستان در مشهد در حال سرمايه گذاري بودند و ارز را هم آزاد آورده و سرمايه گذاري مي كردند كه اكنون با اين شرايط مانده اند چه كنند.
رئيس اتحاديه واردكنندگان و صادر كنندگان خراسان رضوي گفت: اين افراد كه سرمايه گذاري ارزي را با سيستم عادي و آزاد انجام مي دادند اينك پروژه هايشان نيمه كاره مانده است؛ چون نمي دانند ارز را چگونه وارد كنند و اگر هم نياورند طرحشان نيمه كاره مي ماند.
1922/5132