اصفهان-ایرنا - نشست ساماندهی متكدیان و كودكان خیابانی با تاكید بر ورود دستگاه ها برای رسیدگی به این آسیب اجتماعی در مركز ساماندهی و بازتوانی آسیب دیدگان اجتماعی اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیر مركز ساماندهی و بازتوانی آسیب دیدگان اجتماعی اصفهان(مركز ساماندهی متكدیان) روز سه شنبه در این نشست گفت: فعالیت این مركز با ظرفیت 200 نفر از یك ماه پیش آغاز شد.
محسن انصاری افزود: در این مركز افراد بالای 12 سال اعم از مونث و مذكر با كمك خیریه ها بطور موقت و بسته به وضعیت آنها به مدت 24 ساعت یا بیشتر، نگهداری و از خدمات ابتدایی شامل تعذیه و درمان برخوردار می شوند.
مدیر مركز ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی اصفهان افزود: تعدادی از مددجویان این مركز، خودمعرف و تعدادی دیگر توسط نیروی انتظامی و شهرداری به این مكان منتقل شده اند.
وی با اشاره به ضعف همكاری دستگاه های متولی ساماندهی و ارجاع مددجویان گفت: با توجه به اهمیت پاكسازی شهر از وجود افراد متكدی و كودكان خیابانی، ورود مجدانه دستگاه های مسئول در این زمینه ضروری است.
انصاری تصریح كرد: در این جلسه از دستگاه ها درخواست شد تا در زمینه نگهداری مردان كهنسال، این مركز را یاری كنند و این موضوع نیز به بهزیستی واگذار شد.
وی ساماندهی وضعیت زنان و مردان بی خانمان و معتادان متجاهر كه بیشتر آنها برای تامین اعتیاد خود تكدی گری می كنند را خواستار شد.
مدیركل امور اجتماعی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: نگهداری زنان و سالمندان در این مركز به صلاح نیست و در اسرع وقت این موضوع با استاندار مطرح و در باره آن تصمیم گیری می شود.
محمود ابراهیمی خاطرنشان كرد: از دستگاه های متولی و خیرین درخواست می شود كه با تمام توان وارد عمل شوند تا مشكل اقتصادی متكدیانی كه به این دلیل دست به تكدی گری می زنند رفع شود و متكدیان حرفه ای نیز به دادگستری ارجاع داده شوند.
مدیركل بهزیستی استان اصفهان نیز با اشاره به فعالیت یك ماهه مركز ساماندهی و بازتوانی آسیب دیدگان اجتماعی(مركز ساماندهی متكدیان)، تعامل دستگاه های برای بررسی وضعیت افرادی كه به این مركز ارجاع می شوند را خواستار شد.
مرضیه فرشاد، در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین هدف برگزاری این جلسه، اصلاح نقایصی است كه در بحث ساماندهی متكدیان و كودكان كار وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: در این جلسه مقرر شد استانداری با آسیب شناسی مجدد، دلیل حضور نیافتن فعال دستگاه ها را بررسی و به ستاد ساماندهی ارائه كند.
مدیركل بهزیستی استان اصفهان افزود: در این نشست مقرر شد كه نمایندگان دستگاه ها به شكل تخصصی وارد عمل شوند و با اقدامات و ارجاعات لازم نگذارند فردی بصورت طولانی مدت در این مركز اقامت كند و در كوتاهترین زمان به محل های لازم ارجاع شود.
وی با بیان اینكه اكنون تنها یك مركز برای ساماندهی كودكان خیابانی و متكدیان در استان وجود دارد، گفت: با توجه به اینكه تعدادی از افراد از جمله معتادان نیازمند خدمات گرفتن در مراكز تخصصی هستند باید دستگاه های متولی در این امر ورود كنند و هر فرد در مكان تخصصی خود، خدمات لازم را دریافت كند.
وی دبیری ستاد ساماندهی كودكان خیابانی را با مسئولیت بهزیستی عنوان كرد و گفت: بهزیستی همچنین متولی رسیدگی به كودكان خیابانی و متكدیان زیر12 سال است.
فرشاد گفت: هم اكنون یك موسسه خیریه زیر نظر بهزیستی با عنوان 'سرمد' در زمینه ارائه خدمات به كودكان خیابانی در اصفهان فعالیت دارد و مردم می توانند از این طریق به اهدای كمك های خود اقدام كنند.
مدیركل بهزیستی، مدیركل امور اجتماعی استانداری و نمایندگان دستگاه های متولی شامل نیروی انتظامی، شهردای، شورای شهر و دانشگاه علوم پزشكی در این نشست حضور داشتند.
بر اساس اعلام مدیر امور اجتماعی بهریستی استان اصفهان بالغ بر 350 كودك كار و خیابانی در اصفهان وجود دارد كه ۷۵ تا ۸۰ درصد آنها دختر هستند.
گ// 6027/6994