لندن - ایرنا - اسكای نیوز روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به راهبرد جدید آمریكا علیه ایران تصریح كرد كه تحریم های ضد ایرانی واشنگتن بدون حمایت اروپا كارایی ندارد.

به گزارش ایرنا، اسكای نیوز در گزارشی به قلم دومینیك واگورن به شرح زیر نوشت: 'مایك پمپئو' وزیر امورخارجه آمریكا فهرستی را ارائه كرد كه طبق آن ایران بایستی مطالبات آمریكا را تأمین كند. طبق این فهرست، ایران بایستی از سوریه و یمن خارج شود، از توسعه و ساخت موشك های بالستیك دست بردارد و متعهد گردد كه سراغ ساخت بمب هسته ای نخواهد رفت .
ترامپ وعده داده بود كه سخت ترین تحریم هایی كه دنیا تاكنون به چشم خود ندیده را علیه ایران اعمال خواهد كرد و وزیر امور خارجه جنگ طلب او نیز همین تهدید ها را دوباره تكرار كرد. اما این تحریم ها بدون حمایت متحدان آمریكا معنا و كارایی پیدا نمی كند.
این گزارش در ادامه می افزاید: ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری خود با خروج از برجام و توافق اقلیمی پاریس و شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، متحدان نزدیك آمریكا را رنجانده است؛ به همین خاطر اروپایی ها با او سر قهر هستند و در شرایطی نیستند كه از او علیه ایران حمایت كنند. به عكس، واشنگتن خوش بینانه فكر می كند و به تهدیدهای خود در جهان ادامه می دهد.
پر واضح است كه دولت ترامپ خواهان تغییر حكومت ایران است؛ این خواسته گروهك منافقین است كه طی سال های گذشته از تیم ترامپ حمایت مالی كرده اند. همانطور كه احمد چلبی یكی از مخالفین رژیم سابق عراق، دولت بوش را در آستانه حمله نظامی به عراق فریب داد، اكنون مشاوران ایرانی ترامپ (گروهك منافقین) دیدگاه كاملا بسته ای را از ایران ارائه می دهند.
همچنین به نظر می رسد كه دولت ترامپ از ناآرامی های اخیر در ایران به شدت ذوق زده شده است؛ اما هیچ مدركی وجود ندارد كه نشان دهد اگر ناآرامی ها با تحریم های سخت گیرانه آمریكا پیوند بخورد، منجر به تغییر حكومت ایران خواهد شد. حتی یك مقام ارشد اسرائیلی كه اوضاع منطقه را به خوبی می شناسد اظهار داشت كه سرنگونی حكومت ایران، یك توهم است.
البته این احتمال وجود دارد كه ایران به گذشته خود برگردد و تلاش كند كه بمب اتمی بسازد. این اقدام بهانه را به دست دولت ترامپ و اسرائیل می دهد كه با ایران وارد درگیری نظامی شود. اما، اگر این مساله در پس ذهن مقام های پنتاگون و كاخ سفید وجود دارد، نشان می دهد كه آنها هنوز از حمله به عراق درس نگرفته اند.
اسكای نیوز در پایان این گزارش عنوان كرد كه ترامپ میراث دیگری (برجام) از دولت باراك اوباما را بدون ارائه هیچ جایگزین مناسبی از بین برد و با این كار خود، در منطقه ای كه بیش از اندازه زیر فشار قرار دارد، بی ثباتی را تشدید كرد.
وزیرامور خارجه آمریكا عصر دوشنبه ( روز گذشته ) در سخنانی مملو از اتهامات بیاساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریكا را در قبال ایران بعد از خروج كشورش از برجام كه با انتقادهای زیادی روبه رو شد، اعلام كرد.
وی گفت: آمریكا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریمهای بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این كشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشكی تهران است.
پمپئو در سخنرانی خود كه 12 شرط برای ایران گذاشت، مدعی شد كه برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واكنش به این سخنان با تأكید بااینكه دولت جدید آمریكا این كشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت:همه كشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم هستند وشاید آمریكایی ها بتوانند با فشاردربعضی جاها كاری به پیش ببرند اما منطق نمی پذیرد كه آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینكه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید كرده است، افزود: (آژانس) تصریح كرده كه همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت كرده است.
موگرینی تاكید كرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای كامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی كه ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان كه تاكنون بوده) متعهد خواهد ماند.
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز در واكنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریكا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریكا محبوس در توهمات و سیاست های شكست خورده ای است كه از سوی گروه هایی با منافع خاص دیكته می شود، همان انتخاب های غلط را تكرار می كند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد كرد.
وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریكا را نشانه درماندگی مقام های این كشور اعلام كرد و افزود: ایران با رد تك تك اتهامات و اكاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایك پمپئو را مداخله آشكار در امور داخلی خود می داند.
رئیس جمهوری آمریكا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج كشورش را از توافق هسته ای 1+5 با ایران اعلام كرد.
اروپام**هـ ن*شبس*1488 **