تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه ظرفیت پذیرش 25 هزار نفر را برای سال تحصیلی 98 - 97 دارد كه هنوز مجوزی در این رابطه صادر نشده و این تعداد جدای از 17 هزار نفری است كه امسال از میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها در قالب آزمون جذب خواهند شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حسین خنیفر روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: آخرین رایزنی ها به اینجا رسیده است كه ردیف بودجه صرفا برای 17 هزار نفری كه در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شركت می كنند، تخصیص یافته و تاكنون حتی یك مجوز جذب دانشجو معلم به دانشگاه فرهنگیان داده نشده است.
وی افزود: در 98 پردیس دانشگاه فرهنگیان ظرفیت و امكان پذیرش دانشجو معلم وجود دارد، اضافه كرد: در دهه 60 با وجود جمعیت 35 میلیون نفری در كشور، 400 مركز تربیت معلم داشتیم كه صد هزار دانشجو معلم در این مراكز مشغول به تحصیل بودند و تربیت معلم در شرایط مطلوب و استانداردی قرار داشت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینكه اكنون تنها راه پذیرش دانشجو معلم از طریق دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تعریف شده است، تصریح كرد: فارغ التحصلان دانشگاهی برای كارهای صنعتی، سازمانی و كشاورزی و خدمات آماده می شوند و برای فیزیك آموزشی مناسب نیستند لذا می توان برای جبران كمبودها تا رسیدن به شرایط مطلوب از بازنشستگان آموزش و پرورش استفاده كرد و كار اشتباهی نیست.
خنیفر با بیان اینكه اگر فردی 18 سالگی وارد آموزش و پرورش شود با احتساب دو سال سربازی 48 سال در سنی كه انبوهی از تجربه است بازنشسته خواهد شد، ادامه داد: در ژاپن بازنشستگی معلمان تا 10 سال ادامه دارد به این نحو كه معلمی با 30 سال سابقه كار می تواند در سی و یكمین سال خدمت خود به جای 24 ساعت، 20 ساعت، سال بعد آن 20 ساعت و در دو پایه تحصیلی كار كند و به همین تربیت تا 35 سال خدمت می تواند در سه پایه تحصیلی به كار خود ادامه دهد كه ما نیز می توانیم از این تجربه ها در نظام آموزشی استفاده كنیم.
وی با اعلام این مطلب كه دانشگاه فرهنگیان مهرماه امسال 9 هزار و 350 معلم مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش می دهد، گفت: اگر اجازه فعالیت های بزرگ به این دانشگاه داده شده و به شرط افزایش بودجه عمرانی و تملیك دارایی در یك افق 6 تا 7 ساله نیازهای نظام آموزشی در بخش تربیت معلم برطرف خواهد شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: اگر 100 هزار مجوز پذیرش دانشجو در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد می توانیم با بهره گیری از ساختمان های خالی دیگر مراكز آموزشی و استادان بیكار به اهداف تعیین شده دست یابیم.
خنیفر اظهار داشت: هیچ كشوری مراحل رشد و توسعه را طی نمی كند مگر از راه نظام آموزش عمومی و از آنجا كه وزارت آموزش و پرورش تنها دستگاهی است كه با تمامی مردم سرو كار دارد باید با در نظر گرفتن اینكه میزان ماندگاری و توقف معلم در نظام تعلیم و تربیت كه 32.5 سال است، معلمانی برای هشت دولت تربیت كنیم.
وی درادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر برنامه دانشگاه فرهنگیان برای تعامل با دانشگاه های مختلف از جمله خوارزمی با بیش از صد سال سابقه كه پیش از این در زمینه تربیت معلم فعالیت داشته است، نیز عنوان كرد: دانشگاه خوارزمی یكی از پنج دانشگاهی بود كه در زمینه تربیت معلم فعالیت می كرد اما سیاست بر این شد تا كار به دانشگاه فرهنگیان سپرده شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: یكی از راه هایی كه می توانیم از امثال دانشگاه خوارزمی كه ظرفیت بسیار بالایی دارند با رضایت وزارت آموزش و پرورش، تعهد دبیری را در رشته هایی همچون تكنولوژی آموزشی و شاخه های علوم تربیتی زنده كنیم این است كه با این دانشگاه ها خواهر خواندگی داشته باشیم و این راه باز است.

* دانشگاه فرهنگیان ناشناخته است
رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: امسال از میان 27 دانشجوی نخبه سراسر كشور، سه نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بودند و با وجود اشكالات و نقص ها، این امتیاز شرایط خوبی برای دانشگاه محسوب می شود و در حال رسیدن به جایگاه شایسته خود هستیم.
خنیفر در خصوص اینكه چرا دانشگاه فرهنگیان جزو 10 انتخاب اول دانشجویان نیست، گفت: هنوز این دانشگاه شناخته شده نیست و بسیاری از افراد نمی دانند كه دانشگاه فرهنگیان دارای دوره كارشناسی است و وضعیت استخدام آن قطعی و 30 سال است و تا آحاد جامعه با این مركز آموزشی آشنا شوند زمان بر است و البته این ایراد به رسانه ها وارد است كه بیشتر به مسائل سیاسی می پردازند و در این زمینه ها كمتر فعال هستند.

* بیشترین بودجه باید صرف دوره ابتدایی و مهدهای كودك شود
خنیفر به اهمیت دوره ابتدایی در نظام آموزش عمومی اشاره كرد و بیان داشت: در ژاپن به این دوره به عنوان «گذرنامه زندگی» نگاه می كنند و حدود 60 درصد آموزش ها از ابتدایی تا پایان متوسطه مهارت آموزی است .
به گفته وی بر اساس مطالعات انجام شده مغز كودك تا 6 سالگی و در نهایت تا 12 سالگی 95 درصد رشد می كند و از آن به بعد مغز انسان انبار اطلاعات خواهد بود و بنابر نظر صاحبنظران باید بیشترین بودجه را صرف نظام آموزش ابتدایی و مهدهای كودك كرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینكه شرایطی باید فراهم شود تا فاخرترین و فاضل ترین معلمان در دوره ابتدایی تدریس كنند و اگر بتوانیم معلم كارشناسی ارشد را وارد این دوره كنیم هنر كرده ایم، تصریح كرد: با پایش و مطالعه در 31 كشور مشاهده شده كه معلم كار دوم ندارد حتی در برخی از این كشورها حقوق معلم با جراح دولتی یكسان است و بهترین افراد برای آموزش در دوره ابتدایی به كار گرفته می شوند.
خنیفر با بیان اینكه من در زمینه محتوا، برنامه ها و ساختار آموزش ابتدایی حرف های بسیاری دارم و به معاونت آموزشی دانشگاه فرهنگیان ماموریت داده ام تا راهكارهای نزدیك شدن آموزش ابتدایی را به كشورهای موفق بررسی كنند، تنها كشور در قاعده هرم آموزش ابتدایی را فنلاند و بعد كره و ژاپن برشمرد و عنوان كرد: بررسی های بسیاری درباره نظام آموزشی این كشورها توسط صاحبنظران و كارشناسان كشورمان انجام شده اما اغلب آنها حیرت نامه و افسوس نامه هستند حال آنكه باید از میان دستاوردها و موفقیت های آنها راهكارهای مناسب برای اجرایی كردن در نظام آموزشی جستجو و ارائه شود.
وی درباره تجمیع پردیس ها و رسیدن به یك دانشگاه جامع نیز گفت: اكنون تجمیع پردیس ها را در دستور كار نداریم اما یك برنامه بلند مدت برای ایجاد پردیس های بزرگ با عنوان دانشگاه جامع تربیت معلم استانی در نظر گرفته شده است كه باید مطالعات لازم برای اجرای آن صورت گیرد و با راه اندازی 31 دانشگاه صد هكتاری در 31 استان برای همیشه ریشه بی معلمی را از بین ببریم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینكه اگر بتوانیم سالانه 120 هزار معلم تربیت كنیم از كمیت به كیفیت خواهیم رسید و با توجه به بازنشستگی 330 هزار نفر از معلمان تا سال 1404 باید این كار با سرعت بیشتری ادامه یابد، اضافه كرد: اغلب تجهیزات و امكانات دانشگاه فرهنگیان قدیمی بوده و باید بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی شوند و لذا پیش بینی شده در این رابطه به حداقل 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
خنیفر با تاكید بر اینكه نگاه به بودجه نظام تعلیم و تربیت نباید حداقلی و مصرفی باشد بلكه باید دید سرمایه گذاری به سیستم آموزشی داشته باشیم، در خصوص اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان نیز بیان داشت: پیش بینی شده امسال 400 ردیف جذب هیات علمی به این دانشگاه اختصاص داده شود و بر اساس بررسی ها تا سال 1404 باید دو هزار و 80 هیات علمی جذب كنیم.
علمی**1883**1440