تهران- ایرنا- احتمال افزایش تولید نفت اوپك، پایبندی اتریش به پروژه های انرژی خود در ایران، چاره اندیشی شركت‌های نفت انگلیسی برای همكاری با ایران و برگزاری نشست اقتصادی سن پترزبورگ در هفته جاری، از جمله مهمترین عناوین خبرهای نفتی در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رویترز به نقل از منابع صنعت نفت و منابع اوپك گزارش داد كه اعضای سازمان اوپك، ممكن است با توجه به شرایط موجود و نگرانی از كاهش عرضه، سطح تولید نفت را در ماه ژوئن (خرداد - تیر) افزایش دهند.
به گفته یك منبع اوپكی، همه گزینه ها روی میز است و در حال بررسی سناریوهای مختلف هستیم كه در نشست بعدی ممكن است به این نتیجه برسیم كه تولید را افزایش دهیم.

**پایبندی اتریش به پروژه های انرژی خود در ایران
به گزارش رویترز، شركت انرژی اتریشی «او ام وی» اعلام كرد: با وجود كناره گیری آمریكا از توافق هسته ای ایران، همچنان به اجرای پروژه های خود در این كشور ادامه می دهد.
«خوآن پلانینگر» رئیس پروژه های بالادست «او ام وی» گفت: پروژه های انرژی ما در ایران متوقف نشده و ادامه دارد.
این شركت اتریشی كه از سال 2001 میلادی به عنوان بهره بردار فاز اكتشافی مهر در غرب ایران فعالیت خود را آغاز كرد، در سال 2006 میلادی، در پی اعمال تحریم ها، فعالیت خود را متوقف كرد، اما در ماه مه 2016 میلادی با لغو تحریم ها، یادداشت تفاهمی با شركت ملی نفت ایران برای پروژه های انرژی در منطقه زاگرس در غرب و حوزه فارس در جنوب امضا كرد.

**چاره اندیشی شركت‌های نفت انگلیسی برای ماندن در ایران
به گزارش روزنامه انگلیسی سان، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس درباره حمایت از شركت‌های انرژی انگلیسی فعال در ایران، گفت: همه اقدام ها را برای حمایت از این شركت ها انجام می‌دهیم.
وی افزود: البته یكی از چالش‌ها این است كه براساس مقررات آمریكا، اگر شركت‌های انگلیسی به هر شكل، با ایران یا نظام بانكی آمریكا ارتباط برقرار كنند، مجازات می‌شوند.
وزیر خارجه انگلیس تاكید كرد: مسئله اصلی، یافتن راه ‌حلی برای پیشگیری از مجازات شركت‌های انگلیسی است.
به تازگی، كنسرسیومی به رهبری شركت «پرگس» انگلیس برای توسعه میدان كرنج، با شركت ملی نفت ایران موافقتنامه اصولی (HOA) امضا كرد.
در همین حال، در حاشیه روز پایانی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران (19 اردیبهشت‌) نیز قرارداد تعمیرات اساسی و نوسازی اسكه غربی (آذرپاد) در جزیره خارك بین شركت‌ پایانه‌های نفتی ایران و شركت مهندسی و ساخت طرقه انرژی امضا شد.
ضمن اینكه تفاهمنامه همكاری اجرای طرح یكسان‌سازی مشخصات فنی هوزهای شناور و زیرآبی متصل به‌گوی‌های شناور نیز بین شركت پایانه‌های نفتی ایران و شركت دانلوپ انگلیس به امضا رسید.

**ونزوئلا: تحریم های اخیر نفتی آمریكا عواقب سختی دارد
به گزارش رویترز، «خوزه ویلما» وزیر بازرگانی ونزوئلا معتقد است كه دور جدید تحریم های نفتی آمریكا علیه كشورش، تاثیر شدیدتری در سیستم مالی این كشور آمریكای جنوبی خواهد داشت.
به گفته ویلما، با وجود روابط نامطلوب با آمریكا، به صادرات سوخت و نفت خام به ایالات متحده ادامه می دهیم.

**روسیه از توافق جهانی اوپك خارج نمی شود
به گزارش رویترز، «رومان مارشاوین» رئیس بخش همكاری های بین الملل وزارت انرژی روسیه اعلام كرد كه وزارت انرژی این كشور از توافق كاهش تولید كه تا سال 2019 میلادی تمدید شده است، خارج نمی شود و به آن پایبند خواهد ماند.
به گفته مارشاوین، این موضوع در نشست سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) و تولیدكنندگان دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

**بریتیش پترولیوم 3 درصد از مشاغل بالادست نفت را تعدیل می كند
رویترز به نقل از شركت انگلیسی «بریتیش پترولیوم» اعلام كرد كه این شركت، قصد دارد در پی تغییر ساختار فعالیت های بالادست جهانی «بی پی» و كارآمدتر و رقابتی تر شدن این حوزه، سه درصد از مشاغل حوزه اكتشاف و تولید نفت را كاهش دهد.
به گفته سخنگوی بی پی، حدود540 نیروی كار از مجموع 18 هزار نیرویی كه در صنعت بالادست فعالیت می كنند، تا پایان سال 2018 میلادی كاهش می یابند.
این اقدام، بخشی از فرآیند ساده سازی ساختار شركت و افزایش كارایی آن است كه در پی كاهش50 میلیارد دلاری سرمایه گذاری ها در سال های اخیر انجام شد.

**توافق اوپك مركز ثقل نشست اقتصادی سن پترزبورگ
به گزارش نشریه پلاتس، سیاستمداران پیشتاز، وزیران نفت و مدیران شركت‌ها، این هفته در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ گردهم می‌آیند تا درباره موضوعات كلیدی تاثیرگذار بر بخش انرژی، از جمله افزایش اخیر قیمت نفت، شرایط توافق جهانی كاهش تولید و تحریم‌ها گفت‌ و گو كنند.
«خالد الفالح» وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان؛ «محمد باركیندو»، دبیركل سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك)، «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات و رئیس دوره‌ای اوپك، درباره شرایط بازار گفت وگو خواهند كرد.
«پاتریك پویان»، مدیرعامل شركت فرانسوی توتال؛ «بن ون بوردن» مدیرعامل شركت انگلیسی - هلندی شل و «باب دادلی» مدیرعامل شركت «بی پی» از دیگر مهمانان این رویداد خواهند بود و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، «امانوئل ماكرون» رئیس جمهوری فرانسه و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در این اجلاس سخنرانی خواهند كرد.
اقتصام **1070*2025