آستارا - ايرنا - بيشتر اراضي شاليكاري آستارا كشت شده ولي به علت كاهش بارندگي، كمبود آب در اين اراضي مشهود است و اگر مديريت صحيحي از سوي مسئولان و كشاورزان منطقه صورت نگيرد، شاليزارهاي آستارا با چالش جدي آب مواجه خواهد شد.

به گزارش روز چهار شنبه خبرنگار ايرنا؛ طي سال‌هاي اخير، افزايش دما و كاهش بارندگي‌هاي فصلي، اراضي كشاورزي را تهديد مي‌كند و با توجه به كاهش 22 درصدي بارش ها در سال 96 نسبت به سال 95 در آستارا و به دنبال آن توزيع نامتعادل منابع آب، اراضي كشاورزي با تهديد جدي خشكسالي رو به روست.
اسرافيل بني رستم از شاليكاران آستارا در مصاحبه با خبرنگار ايرنا گفت: كشاورزان همواره دغدغه هاي زيادي از زمان كاشت تا برداشت برنج دارند و مهم ترين آنها كمبود آب است.
وي افزود: قبل، حين و يك ماه بعد از كاشت برنج، اراضي شاليكاري احتياج اساسي به آب دارند و متاسفانه در مرحله سوم يعني پس از كاشت برنج، اين چالش آبي جدي مي شود و امسال با توجه به كاهش بارش ها، خشكسالي، شاليزارهاي آستارا را تهديد مي كند.
رحمان اكبري از ديگر كشاورزان آستارا نيز گفت: اجراي طرح هاي نوين براي آبياري اراضي كشاورزي ضروري است زيرا روش هاي سنتي نظير حفر چاه و لايروبي انهار و رودخانه جوابگوي نياز آبي نيست.
وي افزود: محصول برنج با رنج و مشقت زيادي به دست مي آيد و در اين ميان تامين منابع آبي به عنوان يكي از وظايف اصلي مسئولان بايد مورد توجه قرار گيرد.
آرش سيف اللهيان رئيس اداره منابع آب آستارا در ادامه گفت: در كنار آب رودخانه ها و انهار، در حال حاضر 25 حلقه چاه زير نظر اداره منابع آب براي آبياري اراضي كشاورزي اين شهرستان فعال است و هيچ هزينه اي به عنوان آب بها از كشاورزان دريافت نمي شود.
وي با اشاره به اينكه تعمير تجهيزات سخت افزاري چاه ها نيز بر عهده اداره منابع آب است، افزود: اين اداره با وجود كمبود نيروي انساني، لايروبي انهار را از بهمن ماه سال گذشته با هدف بهره وري درست از آب كشاورزي انجام مي دهد و در اين راستا 700 ميليون ريال اعتبار براي لايروبي انهار و 300 ميليون ريال نيز براي تعمير چاه هاي كشاورزي اختصاص يافته است و اين اعتبارات جوابگوي نياز نيست.
وي اضافه كرد: تعداد آب سواران شهرستان آستارا به منظور تقسيم عادلانه آب انهار براي اراضي كشاورزي هشت نفر است در حالي كه بر اساس استاندارد، سطح سه هزار و 200 هكتاري شاليزارهاي آستارا، نيازمند حدود 20 آب سوار است و به همين جهت تعداد كم آب سواران باعث تقسيم ناكافي آب در اراضي مي شود.
سيف اللهيان يكي ديگر از علل كاهش مصرف ذخاير آب بويژه ذخاير زيرزميني را وجود چاه هاي غيرمجاز دانست، اظهار كرد: بيش از 700 حلقه چاه غير مجاز در آستارا شناسايي شده است و از كشاورزان خواستاريم براي دريافت مجوزهاي قانوني به اداره منابع آب مراجعه كنند.
وي يادآور شد: آستارا داراي هفت رشته رودخانه دائمي و 11 آب بندان با ظرفيت بالغ بر پنج ميليون متر مكعب آب است و اميدواريم با مديريت مصرف آب، مشكلي در آبياري اراضي در يك ماه آينده نداشته باشيم.
ايرج شياركار مدير جهاد كشاورزي آستارا گفت: در حال حاضر شاليزارهاي آستارا با تنش آبي مواجه نيست و براي پيشگيري از وقوع خشكسالي، مشاركت كشاورزان در جهت مصرف بهينه آب ضروري است.
وي افزود: 9 حلقه چاه زير نظر اداره جهاد كشاورزي آستارا فعال است و اميدواريم با تكميل طرح سد لاستيكي، بخش عمده اي از مشكلات كمبود آب در حوزه كشاورزي اين شهرستان برطرف شود.
يونس رنجكش فرماندار آستارا نيز گفت: دستگاه هاي اجرايي علاوه بر كاهش چالش هاي احتمالي كمبود آب، شاليكاران را به بيمه محصولات كشاورزي تشويق و كشاورزان در مصرف بهينه آب با مسئولان مربوطه همكاري كنند.
وي اظهار كرد: آستارا از شرايط جغرافيايي و اقليمي خاص برخوردار است و از آب هاي سطحي رودخانه ها، آب بندان ها و چاه هاي آن براي مصارف كشاورزي بايد به درستي استفاده شود.
وي با بيان اينكه طرح سد لاستيكي آستارا حدود 15 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، خاطرنشان كرد: اين سد ظرفيت ذخيره 750 هزار متر مكعب آب شرب و كشاورزي را دارد و براي ساخت آن 120 ميليارد ريال اعتبار نياز است و حدود 70 درصد مشكلات آب شرب و كشاورزي اين شهرستان را برطرف خواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه شركت آب منطقه اي گيلان براي تكميل اين طرح تا پايان سال جاري تلاش مي كند، بيان كرد: تاسيسات آبرساني آستارا به خصوص در حوزه روستايي با مشكلات جدي مواجه است و اميدواريم با تامين اعتبارات لازم و به روز رساني تاسيسات، مشكلات آنها برطرف شود.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت و 6 هزار بهره بردار كشاورزي كه بيشتر آنها شاليكار هستند، در غرب استان گيلان قرار دارد و سال گذشته 14 هزار و 900 تن شلتوك در اين شهرستان برداشت و هشت هزار و 200 تن برنج توليد شد.
7105 / 7124 /6030