شهركرد- ايرنا- معاون بهبود توليدات گياهي جهادكشاورزي چهارمحال و بختياري از آغاز توزيع 200 هزار اصل نهال گل محمدي بصورت نيم بهاء و يارانه اي در اين استان خبر داد.

حميدرضا دانش روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: دولت به منظور حمايت از كشاورزان و ترغيب بهره برداران در اصلاح الگوي كشت و با هدف مديريت آب، امسال افزون بر2 ميليارد ريال اعتبار يارانه اي براي كشت گل محمدي اختصاص داده است.
وي گفت: با توجه به تشديد خشكسالي و افت منابع آب كشاورزي، كاشت گل محمدي انتخاب مناسبي براي اصلاح الگوي كشت در اين استان است.
معاون بهبود توليدات گياهي جهادكشاورزي چهارمحال و بختياري افزود: ايجاد باغات مثمر مانند بادام و انگور در سطح اراضي شيب‌دار، كشت گياهان دارويي، گونه‌هاي بومي مانند كرفس، موسير، زعفران و گل محمدي مي‌تواند انتخاب‌هاي مناسبي براي تغيير اصلاح الگوي كشت باشد.
دانش، به توسعه كشت گل محمدي با نياز آبي كم به صورت پايلوت در استان اشاره كرد و گفت: هم اكنون 240 هكتار از اراضي باغي اين استان به كشت گل محمدي اختصاص يافته كه 200هكتار آن بارور شده است.
وي اضافه كرد: با جايگزين كردن كشت گياهان دارويي و اقلامي كه نياز آبي كمتري دارند مي‌توان علاوه بر مصرف كمتر آب به اشتغال و سود‌آوري بالا‌تري رسيد.
به گزارش ايرنا، گل محمدي يا گل گلاب نام نوعي گل رز است كه از آن گلاب مي‌گيرند، درختچه‌اي است خزنده كه از ديرباز در ايران كشت مي شود.
گلاب، اسانس و گلبرگ خشك از محصولات فرآوري شده گل محمدي است، كه در صنايع دارويي، عطر‌سازي، فرآورده‌هاي بهداشتي و آرايشي و صنايع غذايي استفاده مي‌شود.
6199/2097