بندرعباس - ايرنا - عضو هيات علمي دانشگاه هرمزگان از حضرت خديجه (س) به عنوان نماد زن انقلابي در جامعه اسلامي نام برد كه با ارائه خدمات اقتصادي، فرهنگي و تبليغي به گسترش اسلام كمك كرد.

حجت الاسلام محمد عبادي زاده روز شنبه در گفت وگو با ايرنا ازحضرت خديجه (س) به عنوان حامي اقتصادي پيامبراسلام (ص) در اوج مشكلات نام برد.
وي اظهار داشت: به قول رهبر انقلاب اگر كمك‌ هاي حضرت خديجه (ع) نبود شايد در حركت و پيشرفت اسلام يك اختلال و وقفه به وجود مي ‌آمد، بنابراين آن بانوي اول اسلام در نشان دادن شوكت اسلام يك الگوي كامل است.
وي ابراز كرد: نقش حضرت خديجه (س) در ابعاد خدمات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي قابل توصيف نيست چراكه آن انتخاب هوشمندانه اسلام و تصديق پيامبر(ص) از سوي آن بانوي ثروتمند نشان از درايت و تدبير وي داشته است.
عضو هيات علمي دانشگاه هرمزگان بيان داشت: حضرت خديجه (س) دوران رنج و سختي ‌هاي پيامبراكرم(ص) را تحمل كرد، زيرا نفس ايمان آوردن به رسول خدا (ص) خود اين يك امتياز بزرگ است.
عبادي زاده، خدمات اجتماعي حضرت خديجه (س) به پيامبراسلام (ص) در اوج مشكلات جامعه آن را روز تسكيني بر تحمل مشكلات از سوي پيامبر دانست و يادآور شد: شخصيت انقلابي حضرت خديجه (س) و حضور او در همه صحنه ها مي تواند دست مايه آموزنده اي براي جامعه اسلامي و الگوي مديريت زن در عرصه اقتصاد امروز باشد.
به گفته وي، پيامبر اسلام (ص) 2 سفر تجاري با كاروان تجاري و اموال حضرت خديجه به منطقه شامات در سوريه، اردن، لبنان و محدوده فلسطين داشته؛ به گونه اي كه برخي از اهالي بندر بصرا در سوريه اعتقاد دارند پيامبر(ص) دراين منطقه با راهب مسيحي ملاقات داشته و از اين سفر آثاري وجود دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه هرمزگان ادامه داد: زماني كه رسول خدا(ص) و مسلمانان به شعب ابي ‌طالب تبعيد شدند حضرت خديجه (س) نيز چند سال زندگي دشوار آن ‌جا را تحمل كردند و در همان شعب ابي‌ طالب و در حال تبعيد از دنيا رفت.
عبادي زاده اضافه كرد: شخصيت حضرت خديجه (س) به لحاظ مديريت در مساله اقتصادي و نقش تاثيرگذار زن در عرصه اجتماعي يك الگوي مناسبي براي جامعه زنان اسلامي است.
**حضرت خديجه (س) 15 سال قبل از عام الفيل و 68 سال قبل ازهجرت نبوي در شهر مكه به دنيا آمد و پس از 65 سال زندگي با شرافت و فضيلت سرانجام دهم رمضان سال دهم بعثت و سه سال قبل ازهجرت رسول خدا به مدينه به لقاءالله پيوست.
نام او خديجه و كنيه اش «ام هند» نام پدرش «خويلد ابن اسد» ونام مادرش « فاطمه دخترزائدة بن الاصم» است.
حضرت خديجه (س) نخستين ام المؤمنين است كه در قرآن مجيد به عنوان يكي از زنان پيامبراسلام(ص) مورد توجه است و به طور شخصي نيز در سوره « ضحي» آيه هشتم به نام و اوصاف او اشاره شده است.
حضرت خديجه (س) قبل از ازدواج با پيامبرگرامي اسلام(ص) ثروتمند ترين شخص جزيرة العرب بود و حدود 80 هزار شتر داشت و كاروان هاي تجارتي او شب و روز در طائف، يمن، شام و مصر و ساير سرزمين ها در حركت بودند.
آن حضرت پس از ازدواج با حضرت محمد (ص) همه اموالش را قبل از اسلام و بعد از آن در اختيار پيامبر گذاشت تا آن حضرت هرگونه كه خواست آن اموال را در راه خدا به مصرف برساند.
9887 /6048