تهران - ایرنا- یكی از جذابیت های جام جهانی فوتبال همگروهی برخی تیم ها با تیم های مقتدر است كه از جام جهانی 1970 مكزیك شكل گرفت و از آن زمان به گروه مرگ شهرت یافت و نكته جالب توجه، سرنوشت متفاوتی است كه صعودكنندگان از این گروه ها تجربه كرده اند.

به گزارش ایرنا، بازخوانی قرعه كشی مسابقات جام جهانی در دوره های مختلف حكایت از آن دارد كه نخستین گروه مرگ، مربوط به جام جهانی سال 1970 در مكزیك است؛ جایی كه چهار تیم «برزیل»، «چكسلواكی»، «انگلیس» و «رومانی» در یك گروه قرار گرفتند. از این گروه دو تیم انگلیس مدافع عنوان قهرمانی بازی ها و برزیل به دور بعد صعود كردند كه در نهایت انگلیس در مرحله یك چهارم نهایی در مقابل آلمان شكست خورد و برزیل در فینال با پیروزی مقابل ایتالیا به قهرمانی رسید.
اما برای شكل گیری یك گروه مرگ دیگر، نیاز به 12 سال زمان بود تا اینكه در جام جهانی 1982 اسپانیا سه تیم «ایتالیا»، «برزیل» و «آرژانتین» بر حسب قرعه در یك گروه قرار گرفتند. قرعه مرگ در حالی به نام این سه تیم رقم خورد كه در آن زمان با توجه به تعداد تیم ها در مرحله دوم، این گروه شكل گرفت و یك تیم از آن صعود كرد.
در پایان مسابقات گروهی این تورنمنت تیم برزیل با «زیكو»، «فالكائو» و «سوكراتس» و آرژانتین با «دیگو مارادونا» از جام جهانی اوت شدند و ایتالیا به عنوان صدرنشین گروه به نیمه نهایی رفت و در نهایت قهرمان مسابقات شد.
اما پس از جام جهانی 1982، در جام های جهانی گروه های مرگ بیشتری تشكیل شد. در جام جهانی 1986مكزیك تیم های «دانمارك»، «اسكاتلند»، «اروگوئه» و «آلمان غربی» در یك گروه قرار گرفتند.
اسكاتلند با «آلكس فرگوسن» به دنبال نتیجه گیری بود و آلمان نیز نایب قهرمان دوره قبل بازی ها به شمار می رفت و اروگوئه با قهرمانی در كوپا آمریكا در این گروه قرار داشت. همچنین حضور دینامیت های دانماركی (لقب تیم ملی دانمارك با حضور ستارگانی مثل الشر و لائودروپ) نیز بر حساسیت بازی های این گروه افزود.
در پایان این مرحله دانمارك هر سه بازی خود را برد و آلمان غربی به عنوان تیم دوم گروه صعود كرد كه در فینال مقابل آرژانتین باخت و اروگوئه با 2 تساوی به عنوان تیم سوم راهی مرحله بعد شد.
در جام جهانی 1994 آمریكا گروه مرگ شامل تیم های «مكزیك» تیم رده هفدهم جهان، «ایتالیا» تیم نخست رده بندی فیفا و «ایرلند» تیم سیزدهم این رده بندی و «نروژ» بود. در این دوره نروژ با كسب نتایج ضعیف از مسابقات حذف و سه تیم مكزیك، ایرلند و ایتالیا به مرحله حذفی صعود كردند كه تیم ایتالیا توانست تا فینال مسابقات پیش رود كه در نهایت به برزیل باخت و نایب قهرمان شد.
پس از جام جهانی 1994 آمریكا گروه مرگ در قرعه كشی جام های جهانی كمتر دیده شد تا اینكه در جام جهانی 2002 كره جنوبی و ژاپن تیم های «آرژانتین»، «انگلیس»، «نیجریه» و «سوئد» در یك گروه قرار گرفتند.
تیم ملی فوتبال انگلیس كه در جام جهانی 1998 فرانسه با شكست از آرژانتین از دور رقابت ها كنار رفته بود با «دیوید بكام» كاپیتان خود انگیزه زیادی برای برد مقابل آرژانتین داشت. همچنین بازی های این دو تیم به خاطر مشكلات سیاسی و گل «دست خدا» مارادونا حساسیت ویژه ای داشت. انگلیس در این دوره از جام جهانی با شكست یك بر صفر آرژانتین، به همراه سوئد به دور بعدی بازی ها صعود كرد و در نهایت با باخت به برزیل از دور مسابقات حذف شد.
گروه مرگ در جام جهانی 2006 هم ادامه داشت جایی كه تیم ایتالیا به همراه تیم های «آمریكا»، «غنا» و «جمهوری چك» در یك گروه قرار گرفت. در این گروه 2 تیم ایتالیا و غنا كه در رده بندی فیفا جایگاهی پایین تر نسبت به حریفانشان داشتند راهی دور بعد شدند. غنا به برزیل باخت و ایتالیا در پایان قهرمان جام جهانی 2006 آلمان شد.
اما سریال گروه مرگ در جام جهانی 2014 برای انگلیس تكرار شد و این تیم به همراه «كاستاریكا»، «ایتالیا» و «اروگوئه» در یك گروه قرار گرفتند كه به گواه كارشناسان سخت ترین و شگفت انگیزترین گروه مسابقات برزیل بود. كاستاریكا از سه بازی خود هفت امتیاز گرفت و تبدیل به شگفتی ساز مسابقات شد.
گروه مرگ در جام جهانی 2018 روسیه نیز شكل گرفت و این بار قرعه این گروه به نام تیم ملی فوتبال ایران افتاد. ملی پوشان كشورمان در گروه دوم رقابت ها باید با «پرتغال» قهرمان جام ملت اروپا 2016، «اسپانیا» قهرمان جام جهانی 2010 و «مراكش» قهرمان جام ملت های آفریقا در سال 2018 پیكار كنند.
گروهی كه به گواه بسیاری از برجسته ترین كارشناسان فوتبال مانند «گری لینكر» انگلیسی، گروه مرگ است. هر چند كه در این گروه بر روی كاغذ اسپانیا و پرتغال مدعیان اصلی صعود به شمار می روند اما تجربه غیرقابل پیش بینی كشورهایی مانند كاستاریكا، مراكش، عربستان و كره جنوبی نشان از آن دارد كه جام جهانی فوتبال جای شگفتی سازی است و باید به انتظار نشست كه كدام یك از دو تیم ایران و مراكش شگفتی ساز سرزمین تزارها لقب خواهند گرفت.
ورزشی** 2052**1597