تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

تهران - ایرنا - معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) با ابراز تاسف از اینكه طلاب جوان با اندیشه های بنیانگذار انقلاب آشنا نیستند، گفت:‌متاسفانه نظریات ایشان در حوزه علمیه جریان شناسی و مصداق یابی نشده است.

حجت الاسلام علی كمساری روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره برنامه های فرهنگی و هنری این موسسه برای گرامیداشت امام خمینی (ره) افزود: امسال در بیست ونهمین سالگرد بزرگداشت ارتحال رهبر كبیر انقلاب اسلامی در قالب شورای فرهنگی ستاد كه متشكل ازكمیته های فرهنگی، جوانان، روابط عمومی و دانشگاهیان و اعضای حقیقی و حقوقی است، برنامه های متنوعی را تدارك دیده ایم كه در قالب 14عنوان برنامه اجرا می شود.
وی افزود: تاكید ما در شورای فرهنگی ستاد، بر اصولی همچون فعالیت های فرهنگی و اقدامات فرهنگی مبتنی بر اصل اثرگذاری است، یعنی به صرف اینكه یك محصول فرهنگی تولید شود و به اثرگذاری آن توجه نشود بسنده نكردیم و از محصولی، فعالیت و اقدامی حمایت خواهیم كرد كه بر مخاطب اثرگذار باشد.
كمساری با بیان اینكه در بین جامعه هدف و مخاطبان توجه اصلی بر نسل جوان و نوجوان است، ادامه داد: بیش از نیمی از جمعیت كشور را جوانان و نوجوانانی تشكیل می دهند كه در زمان رحلت امام (ره) یا به دنیا نیامده بودند یا كودكانی بیش نبودند و هیچ شناخت، فهم و درك رو در رویی با امام نداشته اند و طبیعتا شناخت آنها محدود به چهره ای كه رسانه ها از ایشان ترسیم كرده اند، می شد،‌ اما این چهره، چهره ای كامل نیست چون بعضا بزرگ نمایی و یا عمدا كوچك نمایی هایی شده است.
وی خاطر نشان كرد: لذا تاكید ما در مجموعه شورای فرهنگی ستاد اهتمام بر مخاطبان نوجوان و جوان بوده و محصولات فرهنگی تهیه شده كه امام و اندیشه امام را برای این نسل در قالب چندین بخش معرفی كند.
معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اظهار داشت: یكی از بخش های مورد توجه در مجموعه شورای فرهنگی ستاد، تولید و انتشار كتب و جزوات ترویجی فرهنگی بوده و این كار و كتاب ها با تعیین عناوینی، مورد مطالعه قرار گرفت كه مورد پیشنهاد نویسندگان بوده و یا از سوی ستاد به محققان سفارش داده شده است.
وی با بیان اینكه در مجموع 11 عنوان كتاب در قالب منشور امام خمینی عرضه خواهد شد،‌ گفت: با توجه به اینكه امسال مراسم ایام بزرگداشت ارتحال امام (ره) با ماه مبارك رمضان مصادف شده، به دو نكته توجه كرده ایم كه محصولات و كتاب های تولیدی بتواند جنبه اخلاقی و تربیتی - عرفانی شخصیت امام را كه همخوانی با ایام رمضان داشته باشد، معرفی كرده و آنرا گسترش دهد.


** دستاوردهای نظام مورد نقد غیر منصفانه قرار می گیرد
كمساری با اشاره به اینكه یكی از كتاب های منتشر شده چهل نكته اساسی از وصیت نامه حضرت امام، است خاطر نشان كرد: موضوع امید آفرینی در نگاه و سیره امام با توجه به اینكه متاسفانه با عملكردهای ناصحیح رسانه ای در رقابت های درون نظام، ناخواسته با هدف زیر سوال بردن جناح های رقیب اقدامات، فعالیت ها و دستاوردهای نظام مورد نقد غیرمنصفانه قرار می گیرد.
وی افزود: دشمن نیز درصدد ناكارآمد جلوه دادن نظام است و متاسفانه شاهدیم كه به جای ایجاد روحیه امید و امیدافزایی در جامعه، نگاه ناامیدی در كارآمدی نظام گسترش یافته كه این موضوع را در دستور كار داریم.
معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با اشاره به شعار سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب برای حمایت از كالای ایرانی افزود: یكی از محصولات تولید شده، ‌رهنمودهای امام در حوزه خودكفایی، تولید داخل، حمایت از كارگر و كالای ایرانی است.

** در سالگرد ارتحال امام (ره)، بازنشر كتاب های ایشان عرضه می شود
وی خاطر نشان كرد: كتاب انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی (ره)، بازنشر كتاب جهاد اكبر امام ( ره)، كتاب اسلام ناب و آزادی، كتاب تحولات اجتماعی و انتظارات امام از مسئولان كه توسط جهاد دانشگاهی، وزارت علوم و نمایندگی موسسه نتظیم و نشر آثار امام در قم تولید شده كه در ایام سالگرد ارتحال ایشان عرضه خواهد شد.
وی درباره اقدامات این معاونت در حوزه نشریات نیز خاطر نشان كرد: ما 6 عنوان نشریه را در ایام بزرگداشت امام منتشر خواهیم كرد كه شامل ویژه نامه های خردسال و كودك با عنوان مجلات 'دوست' ویژه ایام سالگرد ارتحال خواهد بود.
كمساری خاطر نشان كرد: ویژه نامه حوزه انقلابی، ویژه روحانیت و جایگاه آن در اندیشه های حضرت امام (ره) نیز در دست انتشار است و در عین حال سه ویژه نامه دیگر كه یكی از آنها به زبان خارجی برای مخاطبان غیر ایرانی تهیه شده،‌ را منتشر می كنیم.

** طلاب جوان با آرای امام (ره) آشنایی كامل ندارند
وی گفت: البته مسابقاتی نیز برگزار خواهد شد كه با سه عنوان فراخوان خواهد شد كه شامل مسابقه منشور روحانیت ویژه طلاب و روحانیون بوده، زیرا اعتقاد داریم كه یكی از بخش های مهمی كه جامعه می تواند در راستای ترویج اندیشه امام (ره) عمل كند نهاد روحانیت است ولی متاسفانه طلاب و روحانیون جوان هم مانند دیگر جوانان، با اندیشه ها و آثار و آرای ایشان آشنایی كامل ندارند و فكر كردیم برگزاری این مسابقه در حوزه علمیه و بین طلاب جوان می تواند به آشنایی این قشر با اندیشه های امام خمینی كمك كند.
معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) گفت: مسابقه آیین انقلاب اسلامی ویژه دانشگاهیان و دانشجویان نیز برگزار می شود. همچنین مسابقه وصیت نامه حضرت امام (ره) ویژه عموم مردم از طریق رسانه ها و فضای مجازی فراخوان و اجرا خواهد شد.

** چهارمین همایش تئاتر مردمی خرداد همزمان با ایام بزرگداشت ارتحال امام (ره)
وی افزود: چندین همایش در ایام بزرگداشت ارتحال امام (ره) برگزار می شود كه یكی از آن چهارمین همایش تئاتر مردمی خرداد با مشاركت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی وهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده كه فراخوان آن اسفندماه 96 داده شده و اختتامیه این جشنواره نیز در 12 خردادماه در حسینیه جماران برگزار می شود.
وی تصریح كرد: امسال همچنین وقایع نگاری، خاطره، عكس، داستان وفیلم با هماهنگی سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ و همكاری بسیج، انجمن خانه عكاسان حوزه هنری ویژه زائر اولی ها داریم. برگزاری اختتامیه همایش انقلاب اسلامی در منظومه فكری حضرت امام از نظر تا عمل نیز انجام می شود كه فراخوان آن در آبان ماه سال گذشته داده شده و امیدواریم 30 خردادماه در مجموعه سالن بهار كتاب برگزار شود.
حجت الاسلام كمساری افزود: مجموعه نشست های فرهنگی ما در طول دهه منتهی به سالگرد امام در حسینه جماران با حضور آیت الله سیدحسن خمینی برگزار می شود.
وی خاطر نشان كرد:‌ البته نوع و همه برنامه های اعلام شده با مشاركت دستگاه ها انجام می شود و ما در مجموعه ستاد گرامیداشت حضرت امام (ره)، مجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار ایشان نیز بیشتر نقش هماهنگ كننده داریم و برنامه ها توسط دستگاه ها و نهادهای مردمی انجام می شود.
وی گفت: همچنین چندین عنوان تیزر، نماهنگ و برنامه تلویزیونی و حمایت از برخی آثار خواهیم داشت. برخی از ناشران در طول سال در زمینه اندیشه های امام تولیداتی داشتند و ما از فرصت سالگرد استفاده كردیم واز آنها در قالب خرید آثار و اهدای آنها به زائران حمایت می كنیم.
معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) خاطر نشان كرد: تعدادی بسته های فرهنگی نیز آماده شده كه امیدواریم به مراكز استان ها ارسال شود و با نگاه به مخاطب خاص از جمله جوانان، نوجوانان، سفارتخانه ها و مساجد در قالب بسته هایی ارایه خواهد شد كه شامل كتاب، نرم افزار، ویژه نامه و پوستر خواهد بود.
وی اظهار داشت: امسال ما با توجه به برگزاری نمایشگاه قرآن و همزمانی این نمایشگاه با ایام سالگرد ارتحال، از ابتدای نمایشگاه غرفه و بخشی به عنوان یادمان حضرت امام ایجاد شده و در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفته است.
كمساری افزود: در این غرفه علاوه بر معرفی آثار امام، برخی از یاران امام نیز معرفی می شوند. دردل این غرفه بخش كودك و نوجوان ایجاد كرده ایم كه هر شب برنامه های ویژه نیز خواهد داشت. در ایام منتهی به مراسم سالگرد، برنامه های ویژه ای داریم كه از آن جمله اجرای برخی از تئاترهای خیابانی در فضای نمایشگاه قرآن خواهد بود.
وی گفت: دربحث ارسال آثار و بسته های فرهنگی به استان ها، نمایندگان موسسه كارهای ویژه ای انجام می دهند و ما همزمان در تهران، برنامه ای بسیار بزرگ با حضور چند ده هزار نفری از مردم در زادگاه امام در شهر خمین و استان مركزی برگزار خواهیم كرد و با برنامه های فرهنگی متنوعی همراه خواهد بود كه البته همزان برگزاری این مراسم در اصفهان، قم و نجف اشرف نیز به عنوان تبعیدگاه امام، دفتر ایشان بازسازی شده است و برنامه خاصی را موسسه در این شهر برگزار خواهد كرد.
معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) اظهار داشت: در هماهنگی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران مقرر شد كه تصاویر حضرت امام خمینی (ره) در سطح شهر بصورت بنر در تابلوها نصب شود و برنامه های متنوع دیگری نیز در نظر گرفته ایم.

** به معرفی اندیشه امام (ره) اهتمام عام نشده است
معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال كه چرا اندیشه های امام خمینی در بین طلاب جوان حوزه های علمیه مغفول مانده است، گفت: متاسفانه این یك واقعیت است كه آنگونه كه باید و شاید به معرفی اندیشه امام در كشور بطور عام اهتمام نشده و این معرفی نه معرفی شناسنامه ای در برخی ایام كه تصویر امام را در مناسبت ها، انتخابات و ایام سال نشان دهند بلكه انتظار است كه نهادهای تاثیرگذار كه در كار جریان سازی در كشور مانند حوزها و دانشگاه ها به عنوان نخبگان كشور هستند،‌ باید بیشتر به این موضوع بپردازند.

** حوزه بدون اندیشه امام (ره) انقلابی نیست
وی افزود: یكی از مواردی كه بصورت جدی در دستور كار است، انقلاب بودن و انقلابی ماندن حوزه است، مگر می شود حوزه را انقلابی تصور كرد بدون اینكه امام در اندیشه های آنها نباشد اما متاسفانه براساس آمار در اجتماع میلیونی راهیان نور مجموعه جوانانی كه در این مسیر قرار می گیرند با اندیشه های امام آشنایی كافی ندارند.
حجت السلام كمساری ادامه داد: ولی امام فرمانده كل قوا بود و ایشان به عنوان آمال و آرزوی هزاران شهید جوان رزمنده كه عاشق اندیشه، راه و خط امام بودند جان خود را فدا كردند اما تقریبا در جلسات و خاطره گویی ها، خبری از یاد امام خمینی نیست. این ایراد كلی مجموعه فرهنگی كشور ما است.
وی گفت: متاسفانه در حوزه نیز این مشكل وجود دارد. جلسات بصیرت افزایی و نشست های سیاسی كه برای طلاب جوان برگزار می شود تقریبا به امام و اندیشه امام پرداخته نمی شود البته در مدارس و دانشگاه ها نیز این مشكل وجود دارد و آسیب جدی است درحالیكه اندیشه امام، اندیشه ای انقلاب ساز بوده است و باید دید كه چه چیزی در اندیشه ایشان بوده كه مردم در 40 سال پیش به این اندیشه لبیك گفته و جان دادند و انقلاب كردند.
معاون فرهنگی موسسه نشر آثار امام خاطر نشان كرد: گسترش این اندیشه بسیار مهم است و اگر اصل، اصول و اساس اندیشه ایشان امروز تبیین شود آن اندیشه هنوز جریان ساز، جذاب و فدایی جذب خواهد كرد.
وی گفت: متاسفانه به دلیل غفلت و یا هر دلیل دیگری، گترش اندیشه های امام در دستور كار كشور نیست و این آسیب در حوزه بطور جدی بین طلبه های جوان وجود دارد، البته در سطوح عالی مباحث فقهی و نظری امام مطرح می شود اما اندیشه جامع امام مغفول است.
حجت الاسلام كمساری خاطر نشان كرد: اگر پیام منشور روحانیت امام را مرور كنید می بینید كه ایشان درباره خطر متحجرینی می گویند 'خون دلی كه این پدر پیرتان از متحجرین احمق خورده است از امریكا نخورده و خطر آنها از آمریكا بیشتر است' ولی متاسفانه بادی دید كه امروز متحجرین كجای كشور قرار دارند.
وی گفت: متاسفانه نظریات امام در حوزه علمیه جریان شناسی و مصداق یابی نشده است و این ایرادی جدی است و اگر حوزه علمیه بخواهد حوزه ای محبوب، مردم پسند و همراه جریان مردمی باشد طبیعتا باید به آرا و اندیشه های امام مراجعه كنند.
ورزشی**9103** 1418