قم- ایرنا- جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید روز یكشنبه با حضور مسئولان استانی و نمایندگان بخش خصوصی در تالار امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار و در آن بر ضرورت حل سریع مشكل های شهرك صنعتی شكوهیه قم همچون راه اندازی پست جدید برق آن تاكید شد.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم در این جلسه گفت: هفته قبل با حضور استاندار بازدید میدانی از شهرك صنعتی شكوهیه صورت گرفت و مقرر شد موارد مورد توجه در بازدید، در جلسه امروز كارگروه تعیین تكلیف شود.
شهرك صنعتی شكوهیه شامل 461 واحد شیمیایی،281 صنایع فلزی، 348 واحد صنایع غذایی، 20 واحد غیر فلزی، 57 واحد سلولوزی، 69 واحد نساجی،856 واحد خدماتی و34 واحد برق و الكترونیك است.
مهرداد غضنفری بیان كرد: در همین راستا قرار شد، كار عملیاتی اجرای پست جدید برق منطقه شكوهیه برای كمك به پیك مصرف در فصل تابستان از هفته آینده در دستور كار قرار گیرد.
وی ادامه داد: حل برخی از مشكل های شهرك صنعتی شكوهیه، استانی است كه می توان آن را با استفاده از ظرفیت های موجود استان حل كرد، برخی از مشكل ها راهكار قانونی دارد كه باید آن را از طریق مراجع حقوقی پیگیری كرد و حل بخش دیگری از مشكل ها نیاز به اعتبارهای ملی دارد كه در این زمینه با توجه به محدودیت های اعتباری قم به خصوص در بخش عمرانی باید تلاش جدی برای جذب منابع ملی صورت گیرد.
وی افزود: مشاركت همه دستگاه های اجرایی استان به خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مسیر تامین اعتبار مورد نیاز طرح های صنعتی در قم، ضروری است و همه مدیران استان باید در جلسه كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید حضور داشته باشند.
غضنفری گفت: باید میزان اعتبار ملی و استانی درنظر گرفته شده برای شهرك های صنعتی قم به طور دقیق مشخص شود تا بتوان بر روی آن برنامه ریزی كرد.
وی افزود: دستگاه های خدمت رسان باید به تعهدات خود در ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در شهرك های صنعتی قم، عمل كرده و دستگاه های مركزی خود را برای تامین اعتبارات لازم متقاعد كنند.
وی ادامه داد: با مدیریت كارآمد می توان هزینه های اجرای طرح های زیرساختی در شهرك های صنعتی را كاهش داد و در این زمینه لازم است تكالیف دستگاه ها به صورت مشخص تعیین شود.
معاون استاندار قم گفت: چرا باید 209 واحد در شهرك صنعتی شكوهیه كه امور زیربنایی آن با استفاده از منابع بیت المال انجام شده است، تعطیل باشد، نباید این واحدها را رها كرد، چراكه بیش از 50 درصد آن ها مشكل تامین نقدینگی دارند و با استفاده از بسته های حمایتی و تزریق منابع مالی جدید می توانند به چرخه تولید بازگردند.
وی با اشاره به این كه استانداری قم امروز به عنوان یك دستگاه اجرایی نه حاكمیتی وارد میدان شده است، افزود: از جانب استانداری قم، نامه ای به وزیر كشور ارسال و از وی درخواست شد تا تكلیف واحدهای بدهكار كه در اختیار بانك ها قرار گرفته اند مشخص شود.
وی ادامه داد: 80 درصد مشكل های موجود در بخش های اقتصادی استان با پیگیری مستمر قابل حل است و به همین خاطر مجموعه استانداری به صورت شبانه روزی پیگیر امور فعالان اقتصادی است.
غضنفری گفت: دستگاه های اجرایی قم با تمام توان در صحنه حاضر شدند و بنده نیز دل در گرو توسعه قم دارم و به همین دلیل روند پیشرفت اقتصادی استان با جدیت دنبال می شود.
وی با اشاره به اهمیت اتصال راه آهن به شهرك صنعتی شكوهیه گفت: توسعه حمل و نقل به خصوص در بخش ریلی مهمترین زیرساخت مورد نظر مسئولان استان است كه باید با تمام توان مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین لازم است طرح اتصال زمین 96 هكتاری به شهرك صنعتی شكوهیه با جدیت دنبال و زمینه جذب اعتبارات ملی در این خصوص انجام شود.

قم دارای هفت شهرك صنعتی شكوهیه، الغدیر،چاپ و نشر،سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است و شهرك صنعتی شكوهیه به عنوان بزرگترین شهرك صنعتی قم در كیلومتر12 جاده قدیم قم - تهران واقع شده و 72 درصد سرمایه گذاری صنعتی استان با اعتباری بیش از 23 هزار و 476 میلیارد ریال در این شهرك است.

** مشكل واحدهای موتورسیكلت سازی شهرك صنعتی شكوهیه حل می شود
همچنین در این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: روز جمعه هفته گذشته با حضور اعضای انجمن موتورسیكلت سازان دیداری با رئیس مجلس شورای اسلامی انجام و قرار شد بحث تبدیل سیستم های كاربراتوری به انژكتوری كه منجربه تعطیلی برخی از واحدهای موتورسیكلت سازی استان و تعدیل 500 تن از كارگران آن ها شده است، مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.
محمود سیجانی افزود: با وجود فراهم نبودن زیرساخت های صنعتی در بخش موتورسیكلت سازی، ارتقای استانداردهای یورو سه به یورو چهار در این بخش كه همراه با مصوبه دولت و عدم شماره گذاری موتورهای یورو سه توسط پلیس بوده است مشكل هایی را برای قم كه قطب تولید موتورسیكلت كشور می باشد، ایجاد كرده است.
وی بیان كرد: 27 واحد موتورسیكلت سازی در قم فعالیت می كنند و به طور میانگین بین 40 تا 60 درصد تولید موتورسیكلت كشور دراین استان صورت می گیرد.
وی ادامه داد: با پیگیری های رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار قم قرار شد تا این مساله در جریان اصلاح مصوبه دولت و مكاتبه با نیروی انتظامی حل شود و موتورسیكلت های یورو سه تا پایان سال جاری برای شماره گذاری با مشكلی مواجه نباشند.

** الحاق زمین 96 هكتاری به شهرك صنعتی شكوهیه
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی قم نیز در این جلسه گفت: در جریان مكاتبات انجام شده با سازمان جهاد كشاورزی قرار شد زمینی به مساحت 96 هكتار در نزدیكی شهرك شكوهیه با سه شرط اخذ مجوز از محیط زیست برای تامین شدن فضای سبز مورد نیاز، داشتن مصوبه الحاق و تامین اعتبارات دولتی به شهرك صنعتی شكوهیه واگذار شود.
امیر طیبی نژاد، افزود: تلاش می شود در جریان مكاتبه با وزیر جهاد كشاورزی، هزینه 80 درصدی قیمت زمین كه به عنوان عوارض تغییر كاربری تعیین شده است، صفر شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی قم نیز گفت: این منطقه در گذشته در اختیار كشاورزان قرار گرفته بود اما به دلیل شوری آب، امكان كشاورزی در آن فراهم نبود و به همین دلیل پس از مدتی به عنوان كاربری فضای سبز به شركت شهرك های صنعتی استان واگذار شد.
محمد رضا طلایی گفت: اكنون برای تغییر كاربری این زمین باید اقدام های قانونی مرتبط با آن انجام و شرایط الحاق آن مطابق آن چه ذكر شد، صورت پذیرد تا وزیر جهاد كشاورزی با انتقال بدون پرداخت عوارض آن موافقت كند.
تورج همتی مدیركل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه گفت: بر اساس مصوبه های جدید، تصمیم گیری برای زمین های تا سطح 200 هكتار به استان ها واگذار شده است، بنابراین تصمیم گیری در خصوص الحاق زمین 96 هكتاری به شهرك صنعتی شكوهیه در كارگروه ارزیابی استان مورد توجه قرار گرفت و هیچ گونه مانعی برای صدور مجوز الحاق این زمین وجود ندارد و تنها منتظر اعلام نظر نهایی جهاد كشاورزی و آزادسازی زمین هستیم.

** كاهش حق نظاره چاه های آب شهرك صنعتی شكوهیه
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی قم در ادامه گفت: كاهش حق نظاره چاه های آب شهرك صنعتی شكوهیه از جمله اقدام هایی بود كه در روزهای اخیر پیگیری شد و مبلغ 970 میلیون ریالی كه برای چاه های جدید صادر شده بود به 150 میلیون ریال كاهش پیدا كرد، همچنین از حق نظاره چاه های قدیمی نیز 50 درصد كاسته شد.
طیبی نژاد همچنین با اشاره به وضعیت بحرانی برق شهرك صنعتی شكوهیه، افزود: تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد پست جدید برق در این منطقه به مبلغ 2 میلیارد و چهارصد میلیون ریال خریداری شده است و تلاش می كنیم با همكاری برق منطقه ای قم این پست تا قبل از فرارسیدن زمان پیك مصرف در فصل تابستان وارد مدار شود؛ همچنین اعتبارات خوبی برای دایمی ساختن این پست برق در شهرك صنعتی شكوهیه اختصاص یافته است.

** عضو هیات مدیره شهرك صنعتی شكوهیه نیز در این جلسه گفت: هم اكنون منابع آبی تحت اختیار این منطقه هفت هزار و 500 متر مكعب می باشد و این درحالی است كه اگر همه واحدهای منطقه به صورت كامل به فعالیت بپردازند به 35 هزار متر مكعب آب نیاز است.
حمید رضا عالمی افزود: مشكل دیگر این است كه قبض چاه های آب در این منطقه به جای صنعتی به صورت تجاری صادر می شود و هزینه های بالایی را برای واحدهای تولیدی درپی دارد.
وی ادامه داد: این شهرك سایت پسماند صنعتی ندارد و به همین دلیل محیط زیست منطقه در معرض تهدید قرار گرفته كه لازم است در این خصوص برای جلوگیری از انتشار آلودگی، اقدام های فوری انجام شود.
وی بیان كرد: یكی دیگر از مشكلات واحدهای تولیدی در شهرك صنعتی شكوهیه، ضعیف بودن سیستم های مخابراتی و ارتباطی در منطقه است كه در بسیاری از مواقع برقراری تماس با تلفن همراه را با دشواری مواجه می سازد.
عالمی با اشاره به لزوم مقابله با واحدهای غیر مجاز فعال در اطراف شهرك های صنعتی از طریق قطع برق و سایر راهكارهای قانونی، گفت: همچنین به دلیل بالا بودن هزینه های تولید در شهرك صنعتی شكوهیه، تعدادی واحد غیرمجاز در اطراف این شهرك شكل گرفته اند و فعالیت واحدهای تولیدی منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده اند.
مجتبی حاج حسینی یكی دیگر از اعضای هیات مدیره شهرك صنعتی شكوهیه نیز در این جلسه گفت: پرداخت عوارض متعدد و افزایش بهای خدمات توسط دستگاه های مختلف، مشكلاتی را برای تولید كنندگان مستقر در این شهرك ایجاد كرده است.
وی بیان كرد: صنعتگران ما علاوه بر پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی هم مالیات می دهند، هم عوارض و هم حق شهرداری، مگر شهرداری چه اقدامی برای این شهرك انجام داده است كه بخواهد بابت آن هزینه دریافت كند.
وی ادامه داد: هزینه های تولید در ایران در هر سال 20 درصد افزایش می یابد و این هزینه های مازاد در نهایت منجر به عقب افتادن امر تولید می شود.
حسینی همچنین گفت: شب ها هوای شهرك صنعتی شكوهیه بسیار آلوده است و كسی با واحدهای تولید كننده سرب مقابله نمی كند.
وی افزود: كارشناسان محیط زیست شب و روز در شكوهیه مستقر هستند و از واحدها نمونه می گیرند اما چگونه این آلودگی ها را نمی بینند.

**سیستم فاضلاب شهرك صنعتی شكوهیه مناسب است
مدیركل حفاظت محیط زیست قم گفت: سیستم تصفیه فاضلاب شهرك صنعتی شكوهیه مناسب است اما در پایین دست، پساب فاضلاب مشكلاتی را ایجاد كرده است.
همتی افزود: از یك هزار و 300 واحد صنعتی فعال در شهرك صنعتی شكوهیه، تنها 280 واحد به شبكه فاضلاب متصل هستند كه باید مشخص شود بقیه واحدها به چه دلیل به این سیستم متصل نشده اند.
وی ادامه داد: در هر صورت مسئولیت قانونی این مساله برعهده شركت شهرك های صنعتی استان و شركت خدمت رسان زیرساختی این شهرك صنعتی است؛ در نهایت تصمیم این شد كه واحدهای دارای فاضلاب كه به شكبه متصل نیستند شناسایی و برای رفع این مساله راهكاری ارائه شود و زمانی به این مساله اختصاص یابد و اگر مساله حل نشد از راهكارهای قانونی برای برخورد با متخلفان استفاده شود.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی قم در این زمینه گفت: اداره امور جاری شهرك های صنعتی بر عهده هیات مدیره آن است كه باید برای حل آن اقدامی انجام دهند.
طیبی نژاد افزود: هم اكنون 580 واحد تولیدی در شهرك صنعتی شكوهیه به سیستم فاضلاب متصل هستند و اولویت بندی برای اتصال صنایع شیمیایی، محصولات خانگی و سایر محصولات فاضلاب به شبكه انجام شده است.
وی بیان كرد: برای مدیریت بهتر موضوع پسماند شهرك صنعتی شكوهیه قرار شد با همكاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره كل محیط زیست استان، معدنی كه در نزدیكی غرب این شهرك صنعتی قرار دارد برای بازسازی به عنوان سایت پسماند مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: مشكل دیگری كه شهرك صنعتی شكوهیه با آن مواجه است، به اتمام رسیدن عمر مفید شبكه آب رسانی فاز یك آن است كه برای اصلاح این شبكه و جلوگیری از اتلاف 20 درصدی آب در آن به 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
طیبی نژاد همچنین با اشاره به الزام قانون برای اخذ هزینه ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در شهرك های صنعتی از تولید كنندگان گفت: با این وجود بیش از یكهزار و 270 میلیارد ریال تخفیف برای صنعتگران فعال در شهرك های صنعتی استان لحاظ شده است.

** واحدهای صنعتی بالای 50 نیروی كار باید كارشناس محیط زیست داشته باشند
مدیركل حفاظت محیط زیست استان قم همچنین بیان كرد: براساس قانون هوای پاك كه سال گذشته توسط دولت ابلاغ شد همه واحدهایی كه بالای 50 تن نیروی كار دارند باید واحد كارشناسی محیط زیست داشته باشند.
همتی گفت: برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در این بخش می توان از مهندسان نظام مهندسی كشاورزی و صنعت استفاده كرد.
وی ادامه داد: آب مورد استفاده در شهرك صنعتی شكوهیه قابلیت استفاده مجدد را دارد و باید در این زمینه با توجه به كم بود منابع آبی، اقدام های لازم صورت گیرد، همچنین می توان از آب تصفیه شده فاضلاب شهری در این شهرك استفاده كرد.

** اتصال شبكه راه آهن سراسری به شهرك صنعتی شكوهیه
مدیركل راه آهن قم نیز در این جلسه گفت: اتصال شهرك صنعتی شكوهیه در كنار اتصال گمركات استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در دستور كار راه آهن قم قرار دارد.
محسن اعتماد افزود: با اتصال شهرك صنعتی شكوهیه به شبكه راه آهن سراسری بسیاری از مشكل های تولیدكنندگان منطقه حل خواهد شد.
وی بیان كرد: با اجرایی شدن این طرح سالانه سه میلیون تن كالا از شهرك صنعتی شكوهیه قم از طریق شبكه ریلی به سراسر ایران و جهان صادر می شود.
وی با اشاره به این كه هزینه زیرسازی طرح برعهده متقاضی و هزینه روسازی آن بر عهده راه آهن است، ادامه داد: برای اجرای این طرح به بیش از 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است كه باید از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شود.
اعتماد گفت: باید مسئولان استان و اعضای هیات مدیره شهرك صنعتی شكوهیه در این زمینه همكاری لازم را داشته باشند تا میزان بار و مبادی ورودی و خروجی به صورت دقیق در این طرح مشخص شود.
7405/ 1175