سنندج - ايرنا - شته اين مهمان ناخوانده درختان و فضاي سبز، از يك هفته پيش بر روي درختان و درختچه هاي سطح شهر سنندج سكني گزيده و موجب آزار شهروندان شده است.

به گزارش ايرنا، شته ها حشرات ريز و معمولا كم آزاري هستند كه بر روي درخت ها نشسته قرار گرفته و در طول روز بويژه ساعات هاي پاياني كه هوا رو به خنكي مي رود از روي درخت ها پايين آمده و هنگام پرواز با شهرونداني كه در آن محل در رفت و آمد هستند، برخورد مي كنند.
اين حشره كوچك هر چند نيش ندارد اما از راه هاي مختلف بخصوص ورود به گوش، چشم و بيني و يا ايجاد لكه بر روي لباس هاي روشن، شهروندان را اذيت مي كند به گونه اي كه عابران سعي دارند به هر نحوي از زير درختان عبور نكنند.
اين مهمان ناخوانده از راه هاي ديگر از جمله ورود به مغازه هاي فروش مواد لبني و ساير مواد خوراكي و قرار گرفتن بر روي اين مواد موجب آزار شهروندان مي شود.
در راستاي جلوگيري از طغيان اين حشرات، شهرداري سنندج هر سال در 2 نوبت پيش بهاره و بهاره درختان سطح شهر را سمپاشي مي كند تا از حضور اين مهمانان ناخوانده تا حدودي بكاهد.
سال گذشته معاونت خدمات شهري شهرداري سنندج برنامه اي در قالب طرحي چند ساله مبني بر جايگزيني درختان مستعد طغيان حشرات از جمله شته ها در دستور كار خود قرار داد.
در اين طرح قرار شد درختان مستعد از جمله اقاقيا و نارون وحشي كه بيشتر از ساير درختان در سطح شهر وجود دارد قطع و درختان ديگري جايگزين آنها شود.
سرپرست سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري سنندج در خصوص اجراي اين طرح مي گويد: اجراي اين طرح در كارگروه هاي مختلف و با حضور اساتيد مطرح و كارشناسان متبحر در اين زمينه مورد بررسي قرار گرفت ولي راي نيارود.
هه تاو فريدوني افزود: كارشناسان اين حوزه بر اين عقيده اند كه قطع درختان مشكلي را حل نمي كند چون اين حشرات بر روي گونه هاي گياهي ديگر و يا روي بوته ها و گل ها مي نشينند.
وي تنها راه حل جلوگيري از طغيان اين حشرات را سمپاشي درختان دانست و گفت: امسال در راستاي حفظ و نگهداري درختان از انواع آفات و كنترل بيماري هاي گياهي و رضايت شهروندان، همانند سال هاي گذشته سمپاشي بهاره درختان البته بدليل شرايط جوي با اندكي تاخير آغاز شده است.
سرپرست سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري سنندج افزود: در اين مرحله كه از شب گذشته آغاز شده تمام درختان معابر اصلي سطح شهر با صابون گياهي پاليزين شستشو داده مي شود.
فريدوني با بيان اينكه عمليات شستشو و سمپاشي درختان در فاصله زماني 10 شب تا هفت صبح انجام مي شود، يادآور شد: استفاده از صابون پاليزين ضرري براي شهروندان ندارد.
وي افزود: امسال عمليات شستشوي درختان با دستگاه توربولاينر انجام مي شود كه مزيت استفاده از اين دستگاه اينكه تمام تاج و تنه درختان را شستشو مي دهد.
وي با بيان اينكه در صورت پايدار بودن شرايط جوي عمليات سمپاشي و شستشوي درختان در هشت شب انجام خواهد شد ابراز اميدواري كرد با اجراي دو مرحله شستشو بتوانيم آفات درختان سطح شهر را كنترل كرده و زمينه رضايتمندي شهروندان را فراهم كنيم.
شهر سنندج مركز استان كردستان با بيش از 500 هزار نفر جمعيت با سه ناحيه شهرداري اداره مي شود.
7348/9102