چابهار- ایرنا- تباهگ (tabaheg) به عنوان غذای سنتی و مورد علاقه مردم شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه مكران، زینت بخش سفره های سحری ماه مبارك رمضان است.

به گزارش ایرنا؛ تباهگ پلو به عنوان یكی از غذاهای سنتی و پرطرفدار قوم بلوچ در جنوب سیستان و بلوچستان است كه معمولا در ماه مبارك رمضان طرفداران زیادی دارد.
تباهگ از غذای لذیذ و محبوب بلوچ هاست و در خارج از استان سیستان و بلوچستان و كشورهای همجوار عربی خلیج فارس نیز به عنوان سوغات ارسال و مورد استفاده قرار می گیرد.
در گذشته های نه چندان دور (حدود 40 تا 50 سال پیش) وقتی مردم منطقه بلوچستان گوسفندی قربانی می كردند به ویژه در اعیاد قربان و فطر به دلیل نبود برق و برای جلوگیری از هدر رفتن موادغذایی، گوشت مازاد بر مصرف این قربانی ها را به لایه های نازك و ورقه های ظریف برش داده و پس از آن مخلوطی از پودر انار ترش، آب لیمو و نمك را به وسیله خمیر بر روی لایه های گوشت مالیده و سپس گوشت ها را در فضای باز روی بند یا طنابی در مجاورت تابش مستقیم آفتاب آویزان می كردند.
برای جلوگیری از آلوده شدن گوشت ها و نفوذ گرد و غبار، روی آن را با تور یا پارچه های مخصوص می پوشاندند به شكلی كه هوا و نور كافی به گوشت برسد، بعد از خشك شدن گوشت آنرا جمع آوری و در كیسه های پارچه ای قرار می دادند تا در طول ماه مبارك رمضان و یا سایر ایام سال آن را به تنهایی و یا همراه با برنج طبخ و مصرف كنند و به این نوع غذا «تباهگ» گفته می شود.
قبل از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان مردم بلوچ در نیمه اول ماه شعبان كار آماده سازی تباهگ را تدارك می بینند.
تباهگ پس از خشك شدن بدون استفاده از هیچگونه وسایل سرمایشی چندین ماه و حتی یك سال در منزل نگهداری و استفاده می شود.
تباهگ را قبل از تناول به مدت نیم ساعت در محلول آب، نمك و فلفل می جوشانند سپس از آب جدا كرده و آن را برای طبخ برنج استفاده می كنند، تباهگ كه در این حالت ملایم شده با روغن سرخ می شود اگر چه ذائقه برخی افراد تباهگ سرخ نشده را ترجیح می دهد زیرا برخی افراد اعتقاد دارند روغن سرخ شده طعم اصلی گوشت یا همان تباهگ را از بین می برد.
همچنین گاهی اوقات تباهگ را به برنج اضافه كرده و مانند استانبولی میل می كنند.
غذای تباهگ كه به تنهایی یا همراه با برنج تناول می شود بیش از همه غذای مخصوص و مرسوم مردم منطقه مكران است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تباهگ یكی از لذیذ ترین خوراكی های سنتی مردم بلوچستان است كه علاوه بر تناول در هنگام سحر ماه مبارك رمضان در میهمانی ها و مراسم عروسی نیز استفاده می شود.
عبدالحمید بلوچ زاده افزود: تهیه تباهگ از قرن های گذشته در بین مردم بلوچ رواج داشته و هنوز به دلیل خوش طعمی تناول می شود.
وی ادامه داد: برخی مواقع در جشنواره های غذاهای سنتی خانواده های زیادی تباهگ را با برنج تهیه و از میهانان پذیرایی می كنند.
وی تنورچه گوسفند و مرغ، كوتوك اناری، سیرك و گوَن، انباگ و تهیه انواع نان سنتی بلوچی نظیر تیموش، تنوری و روغنی را از جمله خوراكی های پرطرفدار در منطقه بلوچستان عنوان كرد.
3043 **6081