ساري – ايرنا – حكايت فرودگاههاي مازندران مصداق ضرب المثل ' آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هيچي ' است به اين معني كه گردشگرپذيرترين استان كشور سه فرودگاه دارد ولي هيچ يك از فرودگاههايش قادر به ارائه خدمات مطلوب و در حد استاندارد يك فرودگاه بين المللي نيست .

قصه لغو و تاخير پروازها در فرودگاههاي مازندران ديگر براي مسافران دائمي پروازهاي اين خطه تلخ نيست و اين كه پروازي مثلا پس از بلند شدن از اهواز به جاي فرودگاه مازندران ، سر از فرودگاه مهرآباد تهران يا فرودگاه مبدا در بياورد هم چندان تعجب برانگيز نمي شود .
در همين 2 ماهه سال جاري دستكم هشت پرواز فرودگاههاي مازندران به خاطر بدي شرايط آب و هوايي يا لغو شده يا سر از فرودگاههاي ديگر كشور در آوردند .
مازندران در حال حاضر سه فرودگاه در ساري ، رامسر و نوشهر دارد كه تنها در بعضي از روزهاي هفته و در برخي از مسيرهاي داخلي پرواز دارند و تنها پروازهاي بين المللي هم در سه مسير مربوط به فرودگاه مركز استان است .
طنز ماجرا اما اينجاست كه با اين حال نزار فرودگاههاي سه گانه استان ، برخي از نمايندگان محترم در مجلس شوراي اسلامي تمناي ساخت فرودگاههاي تازه اي را در حوزه هاي انتخابيه خود دارند كه كلنجار رفتن چند ساله در تعيين زمين و اختلاف ميان شهرستان هاي آمل و بابل از آن جمله است .
فرودگاه دشت ناز ساري تنها فرودگاه بين المللي مازندران است كه نبود امكانات در آن تنها در سال جاري سبب لغو و برگشت خوردن سه پرواز شد.
اين فرودگاه بر اساس گزارش رسمي فرودگاههاي مازندران به جده و عتبات عاليات پرواز بين المللي دارد و پروازهاي داخلي آن هم در مسيرهاي رفت و برگشت ساري به تهران ، ساري به شيراز ، ساري به عسلويه و ساري و كيش است .
فرودگاه نوشهر هم در همه روزهاي هفته بجز پنجشنبه ها پرواز در مسيرهاي رفت و برگشت نوشهر - مشهد و نوشهر - تهران دارد .
فرودگاه رامسر به عنوان سومين فرودگاه مازندران در داشتن امكانات و پرواز ولي قديمي ترين فرودگاه استان به لحاظ قدمت هم اكنون در تمامي روزهاي هفته پرواز به صورت رفت و برگشت تهران به رامسر و در روزهاي يكشنبه و چهارشنبه اصفهان به رامسر دارد .
** نبود زيرساخت هاي ضروري
مديركل فرودگاههاي مازندران با تاكيد بر اينكه توسعه فيزيكي زير ساخت ضروري براي گسترش فعاليت هاي فرودگاهها به شمار مي رود ، گفت : بنا به دلايلي امكان توسعه اين زير ساخت حمل و نقل هوايي در مازندران وجود ندارد كه منجر به محدوديت فعاليت شده است .
سعدالله وطن خواه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : گران بودن زمين به همراه ساخت و سازهاي شهري در حاشيه و حريم فرودگاهها باعث شده تا سه فرودگاه مازندران در حالت قفل و محصور باقي بمانند .
وي عدم تمكين برخي مسئولان گذشته و مردم در اجراي قوانين و مقررات رعايت حريم و حاشيه فرودگاهها را زمينه ساز بروز چنين مسائلي دانست و ادامه داد : با وجود تذكرات مكرر در اين خصوص اما ناديده گرفتن آن باعث شده كه امروز شاهد چنين وضعيتي براي فرودگاههاي مازندران هستيم .
مديركل فرودگاههاي مازندران به چالش هاي عدم رعايت اين نكات در يكي از فرودگاههاي استان اشاره كرد و گفت : هم اكنون فرودگاهي در مازندران فعاليت مي كند كه از 2 هزار متر باند پروازي آن به دلايل وجود ساخت و سازهاي شهري تنها يكهزار متر قابل استفاده است .
وي افزود : در چنين شرايطي به دليل زياد بودن هزينه خريد براي تملك اراضي و بناهاي حاشيه فرودگاهها ، اين كار عملا از توان شركت فرودگاههاي كشور خارج است .
وطن خواه فرودگاه نوشهر را فرودگاهي در مازندران نام برد كه به دليل رعايت نشدن استانداردها در ساخت و سازها ، هم اكنون در بافت شهري قرار گرفته است .
وي خريد و تملك اراضي و منازل حاشيه فرودگاه رامسر را مهم ترين دغدغه كنوني اين اداره كل دانست و اظهار داشت : گراني چند برابري زمين در اين شهر نسبت به ساير مناطق استان هم مشكل را براي ما تشديد كرده است .
** استانداردهاي مورد نياز
مديركل فرودگاههاي مازندران در تشريح زير ساخت هاي مورد نياز براي فعاليت هر فرودگاه را شامل آشيانه هواپيما ، استريپ ( 2 طرف باند پروازي ) ، آستانه باند (ابتداي باند )، ترمينال ، برج مراقبت پرواز و پاركينگ نام برد .
وي در توضيح ميزان زمين مورد نياز براي برخي زير ساخت هاي فرودگاه گفت : به طور مثال استريپ در هر طرف به 150 متر زمين دپو شده بدون موانع و مسطح نياز دارد .
وطن خواه همچنين در توضيح ديگر زير ساخت مورد نياز براي فعاليت فرودگاه افزود : همچنين 360 متر براي آستانه باند پرواز هواپيما زمين نياز است .
وي با تاكيد بر اينكه اين 2 مورد تنها حداقل هاي موردنياز در فرودگاه محسوب مي شود ، ادامه داد : نبود اين زير ساخت ها علاوه بر اينكه فعاليت فرودگاهها را محدود مي كند مي تواند خطراتي را براي پروازها ايجاد كند .
مديركل فرودگاههاي مازندران گفت : به دليل شرايط حاكم بر فرودگاههاي مازندران ، هم اكنون كه خطوط پروازي كشور به سمت پروازهاي متوسط به بالاست ، اينگونه پروازها در فرودگاههاي استان امكان راه اندازي ندارد .
وي همچنين ديگر تاثير اين مشكلات در فعاليت فرودگاههاي مازندران را سخت شدن ايجاد و راه اندازي خطوط پروازي جديد ذكر كرد .
وطن خواه ميزان زمين مورد نياز براي توسعه هر فرودگاه مازندران را حدود 200 هكتار اعلام و تاكيد كرد : با شرايط موجود عملا امكان تامين اين ميزان زمين و انجام كار توسعه اي فراهم نيست .
بر اساس گزارش هاي رسمي هم اكنون وسعت فرودگاه ساري 130 هكتار ، رامسر يكصد هكتار و نوشهر 85 هكتار است .
مجموع خطوط پروازي هفتگي فرودگاههاي اين استان هم 10 خط پروازي است و ماهانه 680 پرواز در مسيرهاي تهران ، مشهد ، شيراز ، بندرعباس ، عسلويه ، كيش ،اهواز ، عتبات عاليات و عربستان در اين فرودگاهها نشست و برخاست دارند .
2096/1654