«مصطفی تنها» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از سال 93 تاكنون تایرهای تولیدی با نرخ مصوب سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان فروخته می شود و از آن زمان، این نرخ هیچ افزایشی نداشته است.
وی بیان داشت: درخواست افزایش قیمت از سوی انجمن صنعت تایر به سازمان یاد شده داده شده، اما تاكنون با آن موافقت نشده است.
این مقام صنفی اظهار داشت: در سال های گذشته كه فشار واردات بر تولیدكنندگان زیاد بود و انبارها و بازار از تایر اشباع شد، قیمت های مصوب را كاهش دادیم تا بتوانیم با خارجی ها رقابت كنیم.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: نرخ تورم عمومی اقتصاد كشور در چند سال گذشته، نزدیك به یك سوم هزینه تمام شده بر قیمت نهایی تایرها افزوده است.
وی به وجود بیش از 90 قلم در مواد اولیه تولید تایر اشاره كرد كه برخی از آنها از جمله كائوچو، سیم «استیل كورد»، بسیاری اقلام شیمیایی، آنتی اكسیدان ها و شتابدهنده ها از خارج كشور تامین می شوند.
تنها ادامه داد: از نظر ارزشی، حدود 40 تا 45 درصد مواد اولیه مصرفی تایرها از خارج وارد می شود كه متاثر از تغییرات نرخ ارز هستند.
وی یادآور شد: همچنین بیشتر ماشین آلات صنعت تایرسازی و قطعات آنها خارجی است كه علاوه بر نرخ ارز، از مقوله تحریم ها نیز تاثیر می پذیرد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: مشكلات تحریم ها در سال های گذشته سبب شد تا تعامل بانكی ایران با اختلال مواجه شود و در نتیجه پرداخت های نقدی جایگزین گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) در معاملات شد كه علاوه بر افزایش هزینه ها، مشكلات جابجایی و پرداخت های نقد را نیز به دنبال داشت.
وی توضیح داد: در زمان گشایش ال.سی، پرداخت ها به صورت مرحله ای انجام می شد، اما در زمان خرید نقدی، فروشندگان پول را پیش از حمل محصول می خواهند، در صورتی كه ممكن است محصولات با مشكلات كیفی مواجه باشند.
تنها، همچنین خرید ماشین آلات از واسطه ها (و نه از تامین كنندگان اصلی) را دیگر مشكلی عنوان كرد كه اعضای این انجمن در زمان تحریم ها با آن مواجه بودند كه خود به افزایش هزینه ها می انجامید.
وی در پاسخ به پرسش ایرنا درخصوص اینكه آیا افزایش نیافتن قیمت تایرهای داخلی در برهه كنونی فرصت خوبی برای كنار زدن خارجی ها و دست یافتن به سهم بالاتری از بازار نیست، خاطرنشان كرد: كارخانه های داخلی با هدف سودآوری و و منفعت رساندن به سهامداران خود تولید می كنند و باید سود منطقی و عادلانه ای توزیع كنند، در غیر این صورت جذب سرمایه گذاری به حداقل خواهد رسید.
این مقام صنفی تصریح كرد: اكنون 70 تا 75 درصد بازار مصرف تایر كشور در دست تولیدكنندگان داخلی است و با بهره برداری از ظرفیت های در دست اجرا (از جمله شركت بارز كردستان) این سهم بیشتر خواهد شد.
10 واحد تایرسازی با اشتغالزایی مستقیم 16 هزار نفری و غیرمستقیم 80 هزار نفری در كشور فعالیت می كنند كه به تولید انواع تایرهای سواری، باری و اتوبوسی، كشاورزی، راهسازی و معدنی، تیوب و همچنین تایر دوچرخه و موتورسیكلت می پردازند؛ به گفته فعالان اقتصادی، 15 تا 16 هزار نفر بطور مستقیم و بیش از 80 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این صنف فعالند.
به گزارش ایرنا، لاستیك های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمتی تقریبا ثابت عرضه شده بودند اما در ماه گذشته و با توجه به افزایش قیمت دلار و نیاز به واردات فرآورده های پتروشیمی و سایر نهاده های وارداتی، قیمت این محصولات نیز اندكی افزایش را در بازار تجربه كرد.
به گفته «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، از پارسال با افزایش قیمت ارز، تخفیف های تولیدكنندگان به خریداران عمده قطع شده و افزایش قیمت تایر مربوط به عاملان فروش است.
پیش از این «محمدرضا گنجی» رییس انجمن صنفی صنعت تایر اعلام كرده بود: در صورت جبران نشدن مابه التفاوت ارز مبادله ای با دلار ۴۲۰۰ تومانی، شركت های تولیدكننده تایر ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خود با هدف جبران ضررهای احتمالی خواهند بود.
وی بیان داشت: مجموعه صنعت تایر علاقه ای به افزایش قیمت تایر ایرانی ندارد، اما با توجه به افزایش شدید نرخ ارز و هزینه های تولید در چند ماه گذشته، چاره ای جز این باقی نمی گذارد.
اقتصام*3065*2025
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
تهران- ایرنا- سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با تاكید بر اینكه این انجمن قیمت ها را تغییر نداده است، گفت: با افزایش قیمت ارز در اواخر سال گذشته، تخفیف های تولیدكنندگان به خریداران عمده قطع شد و از این رو افزایش قیمت تایر در بازار مربوط به عاملان فروش است.