مهاباد- ايرنا- رئيس اداره هواشناسي شهرستان مهاباد با اشاره به اينكه امسال دماي هوا در مهاباد به 41 درجه مي رسد، گفت: اين افزايش دما احتمال آتش سوزي مراتع و پوشش گياهي در تابستان را افزايش مي دهد و خطري براي منابع آب است.

اردلان محمدپور روز چهارشنبه در جلسه ستاد مديريت بحران شهرستان مهاباد با موضوع اطفاي حريق افزود: بيشترين افزايش دما در ساعات 14 بعداز ظهر و در ماه هاي تير و مرداد پيش بيني شده كه خطر آتش سوزي را بالا مي برد.
وي با بيان اينكه در سال زراعي جاري 426 ميلي متر بارندگي در مهاباد ثبت شده است، گفت: اين مقدار 23 درصد بيشتر از سال قبل و 13 درصد بيشتر از حد نرمال سال هاي گذشته است.
وي افزود: براي خرداد ماه احتمال بارندگي رگباري وجود دارد اما بارش هاي كلي بيشتر در شمال استان پيش بيني شده است.
مدير منابع طبيعي و آبخيزداري مهاباد نيز در اين جلسه گفت: با توجه به بارش هاي خوب بهاري، پوشش گياهي مناسب و احتمال آتش سوزي مراتع، كلاس هاي آموزشي نحوه اطفاي حريق مراتع برگزار و بروشورهاي لازم در بين مردم و روستائيان توزيع شده است.
مجيد پاتو با بيان اينكه 194 هزار هكتار مراتع ملي در مهاباد وجود دارد، ادامه داد: سال گذشته 40 هكتار از مراتع شهرستان مهاباد دچار حريق شده كه بيشترين عامل آن سهل انگاري و عوامل انساني بود.
وي بيان كرد: شهروندان در صورت مشاهد هرگونه دود و آتش در عرصه منابع طبيعي با تلاش براي خاموش كردن آن بلافاصله موضوع را با شماره گويا 1504 به اداره منابع طبيعي و آبخيزداري اين شهرستان اطلاع دهند.
رئيس اداره آتش نشاني و خدمات ايمني شهرستان مهاباد نيز در اين جلسه گفت: سال گذشته 327 مورد آتش سوزي در اين شهرستان گزارش شد كه بيش از 70 درصد آن مربوط به آتش گرفتن مراتع و علف هاي هرز بود.
رحمان احمدي با بيان اينكه سال گذشته 220 مورد آتش سوزي در طبيعت اتفاق افتاد، گفت: ماه هاي خرداد تا اواسط شهريور بيشترين گزارش آتش سوزي مراتع طبيعي بود.
بخشدار بخش مركزي شهرستان مهاباد نيز در اين جلسه با اشاره به ظرفيت نمازهاي جمعه در فرهنگ سازي و اطلاع رساني به روستائيان گفت: آگاه سازي مردم و هشدار به آنان براي انجام اقدامات پيشگيرانه اطفاي حريق مي تواند خطرات اين بخش را كاهش دهد.
سليمان پاكزاد افزود: بيش از 70 درصد روستائيان بخش مركزي داراي بيمه آتش سوزي محصولات كشاورزي هستند.
به گزارش ايرنا، سال گذشته نيز شهرستان مهاباد دماي 40 درجه را تجربه كرده بود.
از ابتداي امسال تاكنون 130 ميلي متر بارندگي در شهرستان مهاباد ثبت شده است.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي قرار دارد.
3093/2093