تهران - ایرنا - عربستان از بیم موشك های ارتش و كمیته های مردمی یمن در صدد گسترش تجهیزات نظامی و موشكی است و در این ارتباط سفیر ریاض در مسكو روز پنجشنبه گفت كه روند گفت و گو با وسیه برای خرید سامانه دفاع موشكی «اس 400» به خوبی جریان دارد.

به گزارش ایرنا ، دست و پا زدن عربستان برای خرید سامانه دفاع موشكی پس از آن صورت می گیرد كه ذخایر نفتی شركت آرامكو در شهر جیزان در جنوب غرب این كشور، فروردین ماه گذشته هدف موشك های بالستیك ارتش و كمیته های مردمی ارتش یمن قرار گرفت.
مسئولان سعودی 5 فروردین سال جاری نیز اعلام كردند كه هفت موشك به سوی شهرهای این كشور شلیك شده است كه سه فروند آنها ریاض پایتخت را هدف قرار داده بود.
تحلیلگران بر این باورند، با بالا گرفتن آتش جنگ یمن چنانچه هم‌ زمان 50 موشك یمنی به سمت شركت نفتی «آرامكو» عربستان در جیزان شلیك شود، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان كه 70 درصد از نفت اروپا را تامین می كند، نابود خواهد شد و ایالات متحده نیز با بحران نفت روبرو می شود.
«رائد بن خالد قرملی» با اشاره به این كه خرید اس 400 پس از بازنگری فنی انجام می شود. تصریح كرد: آنچه كه اكنون جریان دارد، رایزنی درخصوص جزئیات فنی نقل و انتقال تجهیزات، مسائل مربوط به فناوری میان كارشناسان دو طرف است.
سفیر عربستان در روسیه افزود: نمی توانیم زمان دقیق پایان گفت و گوها برای خرید اس 400 را مشخص كنیم اما روند آن بسیار خوب جریان دارد.
قرملی ماه فوریه گذشته (بهمن/ اسفند 96) اعلام كرد كه گفت و گو برای خرید سامانه موشكی روسیه مراحل پایانی خود را می گذراند.
مسكو اكتبر 2017 (مهر/ آبان 96) و درجریان سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مسكو، موافقت كرد سامانه دفاع موشكی اس 400 را در اختیار ریاض قرار دهد.
سامانه زمین به هوای اس 400 مشهور به پیروزی (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است كه توسط 'مركز طراحی الماس' آماده شده و به عنوان یك نسل ارتقا یافته از خانواده پدافند هوایی اس-300 به‌ شمار می‌رود.
اس400 با پوشش راداری گسترده و توان شلیك همزمان 80 موشك و نابودی اهداف تاكتیكی و بالستیكی از پنج تا 60 كیلومتر فاصله و 2 تا 27 كیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود.
این سامانه متحرك زمین به هوا كه در طول هشت دقیقه از حركت به حالت استقرار و آماده باش شلیك می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افكن و جنگنده های شكاری، موشك های بالستیك تاكتیكی و تاكتیكی-عملیاتی، موشك های بالستیك میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته كاربرد دارد.
شبس**9363**1917