تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: ایمپلنت را می توان برای افراد 18 تا 85 ساله در صورت داشتن سلامت عمومی، انجام داد اما در صورتی كه مبتلا به دیابت كنترل نشده یا پوكی استخوان شدید باشند، برای آنها مناسب نیست.

به گزارش روز شنبه ایرنا از دبیرخانه همایش بین المللی ایمپلنت‌های دندانی، منصور ریسمانچیان افزود: علاوه بر این بیماران، برای افراد دچار بیماری‌های خونی نیز تا زمانی كه بیماری آنها كنترل نشود، ایمپلنت توصیه نمی‌شود.
وی با تاكید بر اینكه ایمپلنت عوارض خاصی ندارد، اظهار داشت: محدودیت ایمپلنت برای برخی بیماران به دلیل عدم كنترل روی بیماری زمینه ای آنها است و در صورتی كه بیماری كنترل شده ای داشته و تحت درمان باشند، می توان برای آنها نیز از ایمپلینت استفاده كرد.
ریسمانچیان ادامه داد: ایمپلنت دندانی یك ساختار مصنوعی برای جایگزینی دندان از دست رفته است و برای افرادی به دلیل بیماری‌های لثه، پوسیدگی یا عفونت، دندان خود را از دست می دهند می توان به كار برد.
وی گفت: مردم برای انجام ایمپلنت می‌توانند به دندانپزشكان عمومی كه دوره‌های ایمپلنت را گذرانده است، یا متخصصان فك، صورت و لثه و متخصصان پروتز دندانی مراجعه كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان درباره هزینه ایمپلنت در ایران نیز اظهار داشت: بخش عمده هزینه‌های ایمپلنت مربوط به پایه آن است كه هرچه گرانتر شود، هزینه درمان نیز افزایش خواهد یافت ولی متوسط هزینه ایمپلنت در دانشكده های دندانپزشكی از یك میلیون تا یك میلیون و 700 هزار تومان است.
ایران یكی از پرمصرف‌ترین كشورها در زمینه ایمپلنت به شمار می‌رود و به طور متوسط هر ایرانی دو دندان پوسیده، كشیده یا پر شده دارد.

** ایمپلنت دندانی
ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است. از ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یك یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود.
پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندانپزشك در داخل استخوان فك، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فك به ایمپلنت جوش می خورد.
فرآیند جوش خوردن معمولا سه تا چهار ماه طول می كشد، سپس قسمت تاج و روكش دندان ساخته می شود و روی پایه قرار می گیرد.
چهارمین همایش بین المللی ایمپلنت‌های دندانی، سوم تا پنجم مردادماه سال جاری در اصفهان و با حضور صاحب نظران و اساتید برجسته برگزار می‌شود.
اجتمام **9022**1834