اسلام آباد - ایرنا - ایران و پاكستان گذشته از فرصت های فراوان در زمینه های اقتصادی و فرهنگی، ظرفیت های ناشناخته زیادی نیز درعرصه ورزشی برای توسعه همكاری دوجانبه دارند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، جمهوری اسلامی ایران و پاكستان به عنوان دو كشور همسایه مسلمان و برادر نه تنها در حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و صنعتی با یكدیگر همكاری دارند، بلكه این همكاری ها در عرصه ورزش نیز در حال افزایش است.
ورزش به عنوان مولفه ای در مسیر معرفی ایران در سطح بین المللی همواره مورد توجه نظام جمهوری اسلامی بوده است به همین دلیل ورزشكاران ایرانی با استفاده از ظرفیت های خدادادی خود و همكاری با سایر كشورها توانسته اند با حضور در عرصه های مهم ورزشی در سطح بین الملل موفقیت های بزرگ كسب كنند.
در این زمینه پاكستان به عنوان یكی از كشورهای مهم همسایه می تواند از تجربه های ارزشمند ورزشكاران ایران برای توسعه ورزش حرفه ای خود استفاده كند.
سال گذشته زمانی كه تیم تنیس ایران برای شركت در جام دیویس به پاكستان سفر كرد شاهد آغاز فصل جدیدی از این روابط بین دو كشور بودیم.
مسابقات بین المللی تنیس پس از 12 سال در پاكستان با موفقیت برگزار شد.
از سوی دیگر تیم كبدی ایران نیز ماه 'می ' سال جاری در نخستین مسابقات لیگ برتر مسابقات كبدی در لاهور شركت كرده و با ورزشكاران مطرح جهان از جمله پاكستان رقابت كرد.
نمونه دیگر همكاری های ورزشی بین ایران و پاكستان حضور حمید موحدی در پاكستان به عنوان مربی تیم والیبال این كشور است.
همچنین ' داوود نمینی' به عنوان سرمربی آكادمی ملی بوكس 'امیرخان' شهر اسلام آباد پاكستان فعالیت می كند.
داوود نمینی سرمربی ایرانی ورزش بوكس در شهر اسلام آباد پاكستان كه از 16 سال پیش در پاكستان به فعالیت های ورزشی مشغول است، این روزها سرمربیگری آكادمی ملی 'امیرخان' این شهر را بر عهده داشته و به آموزش جوانان علاقه مند به این رشته ورزشی مشغول است.

*** حضور در پاكستان و فعالیت های ورزشی
نمینی در خصوص حضور خود در این كشور می گوید:16 سال پیش برای عزیمت به اروپا به پاكستان آمدم و در ادامه این مسیر دو علت باعث شد كه مقداری ذھن خود را تعدیل كنم.
یكی این بود كه خانواده بنده تمایلی به مهاجرت به خارج نداشت و از سویی نیز مشاھده كردم كه پاكستان فضای خوبی برای كار و فعالیت ورزشی است.
سال 2004 یك اكادمی فوتبال در اسلام آباد راه اندازی كردم كه پسر من نیز در این خصوص با بنده ھمكاری كرد، پس از مدتی توانستم 'زمین چمن' نیز از وزارت آموزش و پرورش پاكستان برای آموزش و انجام امور ورزشی بگیرم و سال 2007 فعالیت خود را در دو رشته بوكس و فوتبال در شهر اسلام آباد آغاز كردم.
سال 2007 نخستین باشگاه رسمی بوكس را در شهر اسلام آباد راه اندازی كردم و سال 2009 فدراسیون بوكس پاكستان متوجه شد كه در اسلام آباد باشگاه بوكس راه اندازی شده و از آن زمان بود كه همكاری خود را با فدراسیون بوكس پاكستان آغاز كردم.
سال 2011 بود كه در مسابقات كشوری شركت كردم و آن زمان، تیم دوم بوكس ایران نیز به این مسابقات اعزام شده بود و پس از آن بود كه همكاری خود را با آكادمی ملی بوكس 'امیرخان' شهر اسلام آباد آغاز كردم و از سال 2007 به بعد به ویژه سال 2011 به بعد بوكسورھای آموزش دیده مدال آور شدند و در مسابقات مختلف داخلی و بین المللی مدال كسب كردند.
اگر از ظرفیت همكاری های دوجانبه میان دو كشور بهره برداری كنیم، كار كردن در دیگر عرصه ها نظیر اقتصاد و فرهنگ نیز میسر خواهد بود.

*** وضع كنونی همكاری های ورزشی همگام با ظرفیت ها نیست
داوود نمینی سرمربی ایرانی آكادمی ملی بوكس 'امیرخان' اسلام آباد در ادامه گفت و گوی خود با ایرنا با تشریح توانمندی ها و ظرفیت های فراوان ورزش دو كشور برای گسترش همكاری گفت:با وجود همه اقدامات انجام شده برای گسترش همكاری ورزشی دوجانبه، هنوز تا نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم.
وی اضافه كرد:هنوز مردم و تیم های ورزشی دو كشور از ظرفیت های كشور مقابل آگاه نیستند، به عنوان مثال می توان با برگزاری مسابقات ورزشی دوجانبه یا چند جانبه در رشته های مختلف به ویژه كشتی، والیبال و بوكس، ورزشكاران را با ظرفیت های كشور مقابل آشنا كرد.
نمینی همچنین با بیان ظرفیت های همكاری دو كشور در زمینه تجارت محصولات ورزشی گفت: شهر سیالكوت پاكستان به عنوان قطب تولید لوازم ورزشی در عرصه منطقه ای و جهانی مطرح است و می توان از این ظرفیت برای گسترش تعاملات ورزشی استفاده كرد.
این سرمربی ایرانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ظرفیت های همكاری دو كشور در زمینه ورزشی گفت:هنگام اعزام هیات های دوجانبه از سوی ایران و پاكستان، می توان از ظرفیت هیات های ورزشی نیز استفاده كرد به عبارت دیگر می توان با همراهی مسئولان ورزشی به كشور مقابل، گسترش همكاری های ورزشی را نیز در نظر گرفت.
آساق**6125**1337