به گزارش ایرنا، مردم در حماسه خونین 15 خرداد 42 پیوند خود را با روحانیت و مرجعیت به صورت عمیق تر گره كرده و در برابر لیبرال ها، كمونیست ها و روشنفكران غرب زده، منش امام راحل را برای مبارزه علیه رژیم انتخاب كرده و تا صبح پیروزی نیز در این خط و مسیر، ثابت قدم ماندند.
تبلیغ تز جدایی دین از سیاست، ارائه مكتب های پوشالی برای كوبیدن اسلام، روحیه خودباختگی فرهنگی و ناامیدی از فرهنگ اسلامی، معنویت گریزی، سلطه فرهنگی و رونق باورهای غربی، گسترش روشنفكری غرب زده، پاشیدن بذر نفاق بین مسلمانان جهان و نبود وحدت بین حوزه و دانشگاه و ترویج فساد اخلاقی، حكایت ایران آن روز و قبل از قیام 15 خرداد بود و امام راحل برای از بین بردن همه این نابسامانی ها، دست به قیام زده و فریاد دفاع از 'اسلام' را سردادند و قیام 15 خرداد نیز در همین امتداد بود.
آشكارشدن ماهیت ضد اسلامی شاه، تقویت روحیه دینی و دفاع مذهبی مردم، افزایش رشد سیاسی روحانیت و تودههای مردم، قرار گرفتن علما و مراجع در سطح رهبری و پیشتازان نهضت، تعمیق پیوند روحانیت با اقشار مختلف بویژه دانشجویان، افشای چهره ریاكارانه شاه، شكلگیری جدّی اندیشه براندازی رژیم، رشد آگاهی و تفكر انقلابی مردم و فروپاشی تز جدایی دین از سیاست و مهمتر از همه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 از مهمترین دستاوردهای قیام خونین 15خرداد سال 42 بود.
قیام 15 خرداد و نقطه آغاز نهضت بازگشت به خویشتن در ایران شد به گونه ای كه پس از آن حادثه انجمنهای اسلامی در نقاط مختلف پدید آمده و جو غیر اسلامی در دانشگاه ها و دیگر مجامع به آرامی شكسته شده و طلاب، دانشجویان و مردم وارد عرصه جدی با رژیم شدند. و خواهان براندازی آن شدند.
*نگاهی به پیشینه قیام 15 خرداد
سخنرانی تاریخی امام در 13 خرداد 1342 كه منجر به دستگیری ایشان توسط رژیم و قیام تاریخی 15 خرداد شد، بسیار كوبنده و به عبارت دیگر اولین رویارویی مستقیم امام را شخص شاه بود.
امام راحل در 13 خرداد 42 كه منجر به تظاهرات و قیام خونین مردم قم در سال 42 شد،فرمودند:امروز به من اطلاع دادند كه بعضی از اهل منبر را برده اند در سازمان امنیت و گفته اند شما سه چیز را كار نداشته باشید، دیگر هر چه می خواهید بگویید، یكی شاه را كار نداشته باشید، یكی هم اسرائیل را كار نداشته باشید، یكی هم نگویید دین در خطر است. این سه تا امر را كار نداشته باشید، هر چه می خواهید بگویید. خوب اگر این سه تا امر را ما كنار بگذاریم، دیگر چه بگوییم؟! ما هر چه گرفتاری داریم ازاین سه تاست.
حضرت امام راحل در این سخنرانی شخص شاه را به خاطر مخالفت با روحانیت و مردم به شدت مورد سرزنش قرار دادند و به وی هشدار دادند از سرنوشت رضاه شاه پهلوی عبرت بگیرد.
بعد از این سخنرانی حماسی، ماموران رژیم احساس خطر كرده ، ساعت 3 بامداد 15خرداد، چند مأمور در تاریكی شب و پس از محاصرهٔ بیت حضرت امام ، به درون خانه ریختند و ایشان را دستگیر كرده و ابتدا به بازداشتگاه باشگاه افسران و سپس غروب روز بعد، به زندان قصر واقع در تهران بردند.
*واكنش مردم قم به دستگیری امام راحل
پس از انتشار خبر دستگیری حضرت امام ، بسیاری از مردم قم، به منزل ایشان رفتند و به اتفاق فرزندشان، حاج آقا مصطفی، ساعت شش بامداد، به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حركت كردند. پس از مدتی، صحن حرم مطهر حضرت معصومه (س) و خیابان های اطراف، لبریز از جمعیّت شد كه شعارِ ' یا مرگ یا خمینی 'را با هیجان شدیدی تكرار می كردند. در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بیانیه هایی، خواستار آزادی فوری حضرت امام شدند. در حدود ساعت 10 صبح، با ورود نیروهای مسلح برای تقویت نیروهای شهربانی قم، تیراندازی و رگبار مسلسل ها شروع و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند. شدت تیراندازی به حدی بود كه امكان انتقال زخمی ها و اجساد شهیدان نبود و این كشتار، تا ساعت پنج عصر ادامه یافت.
*دیدگاه شخصیت های حوزوی و سیاسی در مورد قیام 15 خرداد
آیت الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگفت وگو با ایرنا گفت: امام راحل از آخر سال 40 و اول سال 41 مبارزات انقلابی خود علیه رژیم را به صورت جدی آغاز كرده و قیام 15 خرداد نقطه عطف این مبارزات و حركت های انقلابی بود.
وی ادامه داد: قیام 15خرداد از آن جهت حائز اهمیت است كه پیروزی انقلاب اسلامی بعد از آن حادثه، قطعی شده و مردم نیز به ادامه مبارزه و همراهی با نهضت امام راحل امیدوارتر وآگاه شده بودند.
وی بیان داشت: هر كدام از حوادث انقلاب یك نقطه عطف بزرگ بود ولی قیام 15 خرداد در حقیقت زیربنا وشالوده انقلاب است، امام در زمانی حركت خود را آغاز كرده كه شاه و اربابان خود، در حال عربده كشی و قلدرمابی بودند و برای فریب مردم، اصلاحات ارضی، انجمن های ایالتی و ولایتی و ... درست كرده بودند.
آیت الله مسعودی خمینی تصریح كرد: امام راحل با یك سخنرانی تمام این توطئه ها و نقشه های رژیم را بر هم زده و آنهادر 15 خرداد خشم و عصبانیت خود را از امام راحل و مردم انقلابی نشان دادند.
وی اظهار داشت: حوزه های علمیه باید حوادث 15 خرداد را برای نسل دوم و سوم انقلاب به خوبی تبیین كنند، عده ای برای این انقلاب جوانان خود را تقدیم كرده و سال ها شكنجه، زندان و آواره شدن را به جان خریدند، شخصیت هایی مانند شهیدان غفاری و سعیدی توسط ساواك زیر شكنجه به شهادت رسیدند.
وی خاطرنشان كرد: مراسم و برنامه های 15 خرداد باید به صورت باشكوه برگزار و شعاع انقلاب از آن زمان تا پیروزی، برای نسل جوان تبیین شود.
**عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه های علمیه گفت: قیام خونین 15 خرداد نقطه عطفی در انقلاب اسلامی، آغاز قیام مردم در حمایت از امام راحل و به نمایش گذاشتن عزم و اراده ملت ایران برای مقابله با رژیم طاغوت بود.
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا فاطمی نیا در گفت وگو با ایرنا افزود: تا زمان حیات آیت الله بروجردی، پرچم امت اسلام در دست ایشان بود و امام راحل بنا بر ولایتمداری خود، هیچ حركتی انجام نمی دادند ولی بعد از رحلت ایشان، قیام امام علیه رژیم آغاز شده و ادامه پیدا كرد.
وی گفت: در روز 15 خرداد هر چند خون های زیادی بر زمین ریخته شده و امام راحل آن روز را عزای عمومی اعلام كردند ولی شاكله انقلاب در این روز بنا نهاده شده و رژیم در سراشیبی سقوط قرار گرفت.
فاطمی نیا خاطرنشان كرد: قیام 15 خرداد به نام اسلام و روحانیت بوجود آمد تا پایان لیبرال ها و ماركسیت ها نتوانستند نهضت را از مسیر خود منحرف كنند.
وی گفت: در آن زمان لیبرال منش ها، ماركسیست ها و جناح های چپ و افراطی دنبال این بودند كه حركت های انقلابی را به نام خود ثبت كنند و حتی در زمان پیروزی هر كدام نام خاصی را مطرح می كردند ولی امام راحل بر 'جمهوری اسلامی' تاكید داشتند.
فاطمی نیا با اشاره به دستاوردهای قیام 15 خرداد اظهار داشت: برای قیام 15 خرداد آثار فراوانی می توان شمرد كه مهمترین آن تاكید بر 'اسلامیت مبارزات' بود و حركت ها و مبارزه بر اساس آموزه های اسلامی دنبال می شد.
**محمد عرب از فعالان سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز به ایرنا گفت: قیام خونین 15 خرداد ، اسلام واقعی را بعد از 1400 سال زنده كرده و آنچه كه ائمه اطهار (ع) انتظار داشتند توسط امام راحل در مسیر انقلاب دنبال شد.
وی با اشاره به شجاعت امام راحل مقابل طاغوت و دشمنان اسلام اظهار داشت: ایشان قبل و بعد از 15 خرداد با شجاعت و شهامت مثال زدنی، نهضت را به پیش برده و تا 22 بهمن 57 لحظه ای آرام نگرفتند و در نهایت انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.
عرب ادامه داد: نباید اجازه دهیم حماسه خونین و تاریخی 15 خرداد رنگ فراموشی به خود بگیرد بلكه باید هر سال این روز مهم به صورت باشكوه تر برگزار و این حماسه گرامی داشته شود.
وی با ذكر خاطراتی از حادثه 15 خرداد گفت: در آن روز وقتی امام راحل را دستگیر كردند، برخی علمای بلاد در تهران تحصن كرده و حركت های عظیمی در قم و ورامین و سایر شهرهای ایران شكل گرفت و هواپیماهای رژیم در قم، دیوارهای صوتی را شكستند.
عرب گفت: رژیم همان جنایاتی كه در فروردین ماه 1342 در مدرسه فیضیه رقم زده را در حادثه 15 خرداد مرتكب ولی این حركت نقطه آغاز انقلاب اسلامی ایران شد.
7401/ 6133/
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
قم- ایرنا- قیام خونین و حماسی 15خرداد سال 1342به رهبری حضرت امام راحل درحقیقت سرآغازی برای بیداری و آگاهی ملت مسلمان ایران در برابر طاغوت، منشاء مبارزات علنی و حمایت جدی آنها از نهضت حضرت امام راحل ، پیوند عمیق دین و سیاست و در نهایت شكستن استخوان های پوسیده نظام دیكتاتوری و چراغ راهی برای حركت به سمت آینده ای پرامید بود.