بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اكنون 60 هزار كنتور آب در این استان معیوب است كه برای جلوگیری از هدر رفت آب نیاز به تعویض دارد.

مهدی هاشمی مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعویض هر كنتور خراب 140 هزار تومان هزینه دارد كه به دلیل محدودیت منابع مالی، این اقدام در استان به كندی پیش می رود.
وی گفت: این شركت هدف گذاری تعویض پنج هزار كنتور آب را در برنامه دارد كه نهایت تلاش برای تحقق هدف یاد شده در حال انجام است.
وی بیان كرد: سال گذشته پنج هزار و 119 دستگاه كنتور آب با هزینه كرد چهار میلیارد و 863 میلیون ریال برای مشتركین خریداری شد.
وی ادامه داد: میزان كنتورهای تعویض شده خراب مشتركین نیز در این مدت پنج هزار و 370 دستگاه بود كه نسبت به سال ما قبل آن 13 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی بیشترین تعویض كنتور آب را مربوط به شهر بیرجند دانست و از مشتركین خواست در حفظ و نگهداری كنتورهای آب نهایت دقت را معمول دارند.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: تعویض كنتورهای معیوب مشتركین به منظور كاهش میزان هدر رفت ظاهری آب و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و مشتركین انجام می شود.
هاشمی مقدم افزود: برای تعویض كنتور هیچ وجهی از مشتركان دریافت نمی شود اما مشاركت مردم این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی تاكید كرد: هزینه خرید و نصب كنتور از مشتركین زمانی است كه خود مشترك آسیبی به كنتور وارد كند یا كنتور در اثر اهمال دچار یخ زدگی و تركیدگی شود.
وی عنوان كرد: در 2 ماهه ابتدای سال جاری 473 كنتور آب معیوب مشتركین در سطح استان تعویض شد، شهر طبس دارای بیشترین تعداد كنتور معیوب است كه برنامه هایی برای مناسب سازی آن در حال انجام بوده و تداوم دارد.
وی خرابی كنتور را عامل هدر رفت ظاهری آب دانست و گفت: كنترل نشت شبكه، كیفیت تعمیرات، مدیریت خطوط و مدیریت فشار از جمله پارامترهای هدر رفت آب به صورت واقعی هستند.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان جنوبی یادآور شد: هدر رفت آب مولفه های مختلفی مانند دستگاه های اندازه گیری دارد از جمله اینكه كولرهای آبی میزان مصرف آب را نشان نمی دهند در حالیكه مصرفی بالاست.
هاشمی مقدم گفت: دستگاه های اندازه گیری خانگی عمر معینی دارد و قیمت آن بالاست لذا بایستی تعرفه آب به قیمت واقعی تعیین شود تا اقدامات مورد نیاز برای رفع هدر رفت آب ظاهری و واقعی انجام شود.
وی بیان كرد: در حال حاضر 185 هزار و 160 مشترك آب در استان وجود دارد كه هفت درصد از هدررفت ظاهری آب مربوط به خطاهای دستگاه های اندازه گیری است.
وی یادآور شد: طول خطوط انتقال آب در استان 588 كیلومتر و طول شبكه توزیع 2 هزار و 175 كیلومتر، همچنین سرانه مصرف آب به ازای هر مشترك 374 لیتر در روز و به ازای هر مشترك خانگی 344 لیتر در روز است.
7557* 6054